Gå til innhold

Cerazette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er 44 år, har brukt Cerazette siden nyttår. Mine kraftige menstruasjoner har endret seg til mer sparsommelige blødninger som varer noen dager lengre. Noenlunde regelmessige blødninger. Sånn sett fornøyd selv om jeg håper at blødningene kan avta enda mer så jeg blir tilnærmet blødningsfri. Kan dette skje etter såpass lang tid? Føler meg imidlertid premenstruell mye av tiden, med ømme bryst spesielt. Er dette normalt? Bør jeg forsøke annen prevensjon isteden?

Anonymkode: f66b3...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det er helt typisk at blødningene endrer seg, og med tiden blir det mindre blødning, så bare hold ut. Hormonet som er i Cerazette ligner på progesteron som produseres etter eggløsning og som man anser er årsak til PMS, så det er en kjent bivirkning. Alternativet for å redusere blødninger er en hormonspiral, men da bør du nok velge Kyleena* som er svakere enn Mirena, men som også kan redusere blødning, og ca 20% blir blødningsfri. Hormonspiralen kan sitte i fem år.

Vennlig hilsen Mette

* hormonspiralene inneholder også progesteron-liknende hormon, men i mye mindre dose enn i tabletter, lurt ikke å velge den sterkeste hormonspiral, men den mellomsterke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svaret. Da skal jeg fortsette med Cerazette ihvertfall til over sommeren og se hvordan menstruasjonene utvikler seg med litt mer tid. Anbefaler du Kyleena framfor Mirena på grunn av at jeg reagerer på hormonene i Cerazette?

Anonymkode: f66b3...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det var min tanke med å velge en litt svakere hormonspiral. Effekten på blødninger er nesten lik for de to preparater. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...