Gå til innhold

SNRI mot sterk angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter med sterk angst og har fått snri for dette. Hvor lang tid må jeg regne før det begynner å hjelpe? Hjelper snri bedre på angst enn ssri?

Anonymkode: fd4c6...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. 3-4 uker

2. Det er individuelt. Men hvis SSRI er prøvd uten tilstrekkelig effekt, er det riktig å prøve SNRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, kupton skrev:

1. 3-4 uker

2. Det er individuelt. Men hvis SSRI er prøvd uten tilstrekkelig effekt, er det riktig å prøve SNRI.

SSRI er forsøkt og har hatt veldig god effekt i noen måneder, men symptomene begynte å komme tilbake til tross for at jeg økte dosen.

Anonymkode: fd4c6...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, kupton skrev:

Tillegg til 1. 3-4 uker fra en har kommet opp i korrekt dose. Hva dette er, er individuelt.

Tusen takk for svaret.

Jeg skal mest sannsynlig opp i 150 mg. Jeg er også bipolar type 2 og håper at medisinen vil hjelpe på symptomene jeg har i forbindelse med det også.

Anonymkode: fd4c6...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svaret.

Jeg skal mest sannsynlig opp i 150 mg. Jeg er også bipolar type 2 og håper at medisinen vil hjelpe på symptomene jeg har i forbindelse med det også.

Anonymkode: fd4c6...6fd

Er det sannsynlig at de vil hjelpe på de bipolare symptomene også?

Anonymkode: fd4c6...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 150 mg har NA effekten knapt slått inn, så på den dosen er det i all hovedsak et SSRI.

Det vil hjelpe på depresjonsdelen av BP. Men det vil også kunne trigge en mani, så det bør ikke brukes som monoterapi hos personer med BP. Stemningsstabiliserende eller antipsykotika bør ligge i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sannsynlig at de vil hjelpe på de bipolare symptomene også?

Anonymkode: fd4c6...6fd

Når du skal prøve ut en medisin ville jeg prøvd den ut skikkelig, ikke bare halvveis, det er det lite vits i. Og koblet den med andre medisiner som det er fornuftig å koble den med.

Anonymkode: 6446c...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, kupton skrev:

På 150 mg har NA effekten knapt slått inn, så på den dosen er det i all hovedsak et SSRI.

Det vil hjelpe på depresjonsdelen av BP. Men det vil også kunne trigge en mani, så det bør ikke brukes som monoterapi hos personer med BP. Stemningsstabiliserende eller antipsykotika bør ligge i bunnen.

Det er depresjonene jeg sliter med og om jeg blir litt manisk, så er det helt greit.

Anonymkode: fd4c6...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du skal prøve ut en medisin ville jeg prøvd den ut skikkelig, ikke bare halvveis, det er det lite vits i. Og koblet den med andre medisiner som det er fornuftig å koble den med.

Anonymkode: 6446c...98c

Takk igjen for ditt svar på mine spørsmål.

Jeg håper at den vil hjelpe meg uten for mange andre medisiner i tillegg. Dersom den tar de verste angstanfallene og de dypeste depresjonene, så er jeg fornøyd.

Anonymkode: fd4c6...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Min erfaring: Ok antidepressiv virkning om man kommer litt opp i dose. Hjelper noe på generell uro, flott mot ren panikkangst (dvs angstanfall som bare kommer ut av det blå). Den mer fobiske angsten (spesifike situasjoner) kan man ikke medisinere vekk. Den må man jobbe med selv om medisin kan gi en liten dytt på veien. 

"Litt manisk er da bare fint" ;) Kan være enig i den, så lenge man ikke finner på noe man vil angre i etterkant eller sliter seg totalt ut.  Man skal være obs på at det ikke er spesielt uvanlig å havne på den depressive siden etter en opptur. Dessverre. Hadde vi bare kunnet få manier som bare var fine og gode :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 25.5.2018 den 21.26, FjellOgDalar skrev:

Min erfaring: Ok antidepressiv virkning om man kommer litt opp i dose. Hjelper noe på generell uro, flott mot ren panikkangst (dvs angstanfall som bare kommer ut av det blå). Den mer fobiske angsten (spesifike situasjoner) kan man ikke medisinere vekk. Den må man jobbe med selv om medisin kan gi en liten dytt på veien. 

"Litt manisk er da bare fint" ;) Kan være enig i den, så lenge man ikke finner på noe man vil angre i etterkant eller sliter seg totalt ut.  Man skal være obs på at det ikke er spesielt uvanlig å havne på den depressive siden etter en opptur. Dessverre. Hadde vi bare kunnet få manier som bare var fine og gode :D;)

Takk for svaret.

Jeg har panikkangst, så det blir spennende å se om den kan hjelpe meg. Jeg jobber mye med angsten, men begynner egentlig å lure på om jeg prøver for hardt🤔

Det hadde vært et nytt liv dersom depresjonene ikke kom og bare maniene hadde eksistert, men av erfaring vet jeg at de kommer så da kan kanskje antidepressiva hjelpe.

Anonymkode: fd4c6...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svaret.

Jeg har panikkangst, så det blir spennende å se om den kan hjelpe meg. Jeg jobber mye med angsten, men begynner egentlig å lure på om jeg prøver for hardt🤔

Det hadde vært et nytt liv dersom depresjonene ikke kom og bare maniene hadde eksistert, men av erfaring vet jeg at de kommer så da kan kanskje antidepressiva hjelpe.

Anonymkode: fd4c6...6fd

Selv har jeg begynt med å legge til et tillegg av medisinen fluanxol i lav dose mot angst, og til min store forundring virker den veldig bra mot angsten, bedre enn noen av de antidepressivaene jeg har prøvd så langt faktisk. Tenkte bare å tipse deg om den. Den har veldig lite bivirkninger i så små doser som det her er snakk om, kan kanskje være verdt et forsøk? 1-3 mg

Anonymkode: 6446c...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv har jeg begynt med å legge til et tillegg av medisinen fluanxol i lav dose mot angst, og til min store forundring virker den veldig bra mot angsten, bedre enn noen av de antidepressivaene jeg har prøvd så langt faktisk. Tenkte bare å tipse deg om den. Den har veldig lite bivirkninger i så små doser som det her er snakk om, kan kanskje være verdt et forsøk? 1-3 mg

Anonymkode: 6446c...98c

Takk for tipset! Hvilke andre medisiner bruker du i tillegg til Fluanxol?

Anonymkode: fd4c6...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset! Hvilke andre medisiner bruker du i tillegg til Fluanxol?

Anonymkode: fd4c6...6fd

brintellix10 mg, lyrica 450 mg, mot smerter. truxal 50 mg for søvn. topimax 100 mg migreneforebygging. Fluanxol påvirker ikke kjøreferdighetene, du merker ikke noe til tretthet på dem, veldig greit. Tror den er rimelig lett å kombinere med andre medisiner i så små doser som det her er snakk om, men virkningen er likevel veldig merkbar for mitt vedkommende på angsten. Vel verdt å prøve for de som sliter med angst, jeg har generalisert angst til opplysning.

Anonymkode: 6446c...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

brintellix10 mg, lyrica 450 mg, mot smerter. truxal 50 mg for søvn. topimax 100 mg migreneforebygging. Fluanxol påvirker ikke kjøreferdighetene, du merker ikke noe til tretthet på dem, veldig greit. Tror den er rimelig lett å kombinere med andre medisiner i så små doser som det her er snakk om, men virkningen er likevel veldig merkbar for mitt vedkommende på angsten. Vel verdt å prøve for de som sliter med angst, jeg har generalisert angst til opplysning.

Anonymkode: 6446c...98c

Det kunne ha vært greit å prøvd ja. Jeg ser at du bruker Brintellix og de to til sammen kan nok virke bedre enn en av de alene, men det varierer nok. Jeg håper at snri vil hjelpe meg i første omgang, men dersom det ikke er tilstrekkelig så er det mulig jeg prøver denne.

Anonymkode: fd4c6...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kunne ha vært greit å prøvd ja. Jeg ser at du bruker Brintellix og de to til sammen kan nok virke bedre enn en av de alene, men det varierer nok. Jeg håper at snri vil hjelpe meg i første omgang, men dersom det ikke er tilstrekkelig så er det mulig jeg prøver denne.

Anonymkode: fd4c6...6fd

ja i og med at brintellix ikke er kjent for å være den som kanskje virker mest på angst, og kanskje mer på depresjon, så er det kanskje en bra kombo. men uansett, når man lider av angst, og fortsatt har symptomer på de medisinene man allerede tar, så tager man imot med takk det man kan få slik jeg ser det. Hva enn som kan lindre...Lykke til!

Anonymkode: 6446c...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja i og med at brintellix ikke er kjent for å være den som kanskje virker mest på angst, og kanskje mer på depresjon, så er det kanskje en bra kombo. men uansett, når man lider av angst, og fortsatt har symptomer på de medisinene man allerede tar, så tager man imot med takk det man kan få slik jeg ser det. Hva enn som kan lindre...Lykke til!

Anonymkode: 6446c...98c

Akkurat sånn tenker jeg også og det er derfor jeg prøver meg fram. Takk og lykke til til deg også!

Anonymkode: fd4c6...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...