Gå til innhold

Søke juridisk hjelp før eller etter uføresøknad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har jeg en uke igjen på å legge ved dokumenter til uføresøknaden min. Jeg håper at de har nok dokumenter i saken og saksbehandler mener det, men jeg vet jo at nav jobber ikke for mitt beste, tvert imot. De vil ha færrest mulig på uføretrygd og hovedregelen nå er gradert ufør, noe jeg ikke kan leve av. Det har vist seg tidligere at nav har sittet på uriktig informasjon om meg som kan ha ført til feil vedtak. Det er to legeerklæringer jeg ikke har kopi av. Bør jeg be om dette? Bør jeg kontakte juridisk hjelp mens jeg søker eller ved avslag? Så lenge jeg søker har jeg rett på arbeidsavklaringspenger. Noen som vet eller som har vært igjennom det samme? Og hvordan fyller jeg ut meldekortene? Dette visste ikke min saksbehandler. Venter fortsatt på svar og jeg skal sende meldekort på lørdag. 

Anonymkode: 5d163...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vet ikke men en advokat hos Stangeland i Mandal har jobbet for nav klageinstans. Kanskje du får svar på det der. 

Anonymkode: 9922b...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2018 den 9.05, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg en uke igjen på å legge ved dokumenter til uføresøknaden min. Jeg håper at de har nok dokumenter i saken og saksbehandler mener det, men jeg vet jo at nav jobber ikke for mitt beste, tvert imot. De vil ha færrest mulig på uføretrygd og hovedregelen nå er gradert ufør, noe jeg ikke kan leve av. Det har vist seg tidligere at nav har sittet på uriktig informasjon om meg som kan ha ført til feil vedtak. Det er to legeerklæringer jeg ikke har kopi av. Bør jeg be om dette? 

Ja.

På 24.5.2018 den 9.05, AnonymBruker skrev:

Bør jeg kontakte juridisk hjelp mens jeg søker eller ved avslag?

Du trenger ikke juridisk hjelp før du eventuelt får avslag.

På 24.5.2018 den 9.05, AnonymBruker skrev:

Så lenge jeg søker har jeg rett på arbeidsavklaringspenger. Noen som vet eller som har vært igjennom det samme? Og hvordan fyller jeg ut meldekortene? Dette visste ikke min saksbehandler. Venter fortsatt på svar og jeg skal sende meldekort på lørdag. 

Du fyller ut meldekortene på akkurat samme måte som tidligere. Rart at saksbehandler ikke vet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
På 25.5.2018 den 14.55, gråstein skrev:

Ja.

Du trenger ikke juridisk hjelp før du eventuelt får avslag.

Du fyller ut meldekortene på akkurat samme måte som tidligere. Rart at saksbehandler ikke vet dette.

Den ene legeerklæringen er fra fastlegen. Den andre er flere år gammel, men saksbehandler har brukt den som grunnlag for arbeidsevnevurdering. Men trenger jeg egentlig kopi? Jeg får jo ikke endret på dem likevel? Tenkte jeg skulle be om innsyn i mappen min hvis jeg skulle få avslag. Burde jeg likevel be om kopi? 

Anonymkode: 5d163...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den ene legeerklæringen er fra fastlegen. Den andre er flere år gammel, men saksbehandler har brukt den som grunnlag for arbeidsevnevurdering. Men trenger jeg egentlig kopi? Jeg får jo ikke endret på dem likevel? Tenkte jeg skulle be om innsyn i mappen min hvis jeg skulle få avslag. Burde jeg likevel be om kopi? 

Anonymkode: 5d163...6cc

Jeg ville bedt om en ny legeerklæring hvis det er fra spesialist og den er flere år gammel. Bedre å være på den sikre side. Ikke umulig NAV avviser søknaden fordi spesialisterklæringen er for gammel.

Anonymkode: 1c6fd...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville bedt om en ny legeerklæring hvis det er fra spesialist og den er flere år gammel. Bedre å være på den sikre side. Ikke umulig NAV avviser søknaden fordi spesialisterklæringen er for gammel.

Anonymkode: 1c6fd...d48

Jeg har to nye epikriser fra to ulike spesialister på ulike felt. Jeg får ikke gjort noe med den gamle spesialisterklæringen for jeg har ikke kontakt med den psykiateren lenger og han er ikke min psykiater. 

Anonymkode: 5d163...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Betti 11 skrev:

De er lurt å ha kopier fra sin sak. Kanskje du trenger en bevis en gang.

Jeg har kopier av en del, men ikke oppdatert legeerklæring fra fastlegen. Burde jeg det? Jeg har kopier fra begge epikrisene fra spesialistene. 

Anonymkode: 5d163...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til uføresøknader skal det legges med spesialisterklæringer som er Max 6 måneder gamle. Hvis noen av dine erklæringer er eldre enn det bør du få deg en ny time hos spesialisten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, Soletti skrev:

Til uføresøknader skal det legges med spesialisterklæringer som er Max 6 måneder gamle. Hvis noen av dine erklæringer er eldre enn det bør du få deg en ny time hos spesialisten. 

(er ikke TS, men) gjelder dette også for permanente "skader" som Asperger ?

Anonymkode: eacf6...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

(er ikke TS, men) gjelder dette også for permanente "skader" som Asperger ?

Anonymkode: eacf6...021

Det er en god spørsmål. Når en ha allerede en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Soletti skrev:

Til uføresøknader skal det legges med spesialisterklæringer som er Max 6 måneder gamle. 

Det må man ikke. Min spesialisterklæring var over to år gammel, og erklæringen fra fastlegen nesten to år.

Anonymkode: 0d163...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke NAV sin oppgave å hente inn nødvendig dokumentasjon? Det gjorde de i mitt tilfelle ihvertfal. Saksbehandler hentet inn uttalelse fra faslege og psykolog, skrev en arbeidsevnevurdering, og sendte alt til en annen avdeling i NAV. Da de hadde gått igjennom alt, fikk jeg klarsignal til å søke uføre. Det var et skjema på nett, med noen få spørsmål. Tok kanskje 5 min å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutes ago, Trine said:

Er det ikke NAV sin oppgave å hente inn nødvendig dokumentasjon? Det gjorde de i mitt tilfelle ihvertfal. Saksbehandler hentet inn uttalelse fra faslege og psykolog, skrev en arbeidsevnevurdering, og sendte alt til en annen avdeling i NAV. Da de hadde gått igjennom alt, fikk jeg klarsignal til å søke uføre. Det var et skjema på nett, med noen få spørsmål. Tok kanskje 5 min å søke.

Sånn er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 timer siden, Trine skrev:

Er det ikke NAV sin oppgave å hente inn nødvendig dokumentasjon? Det gjorde de i mitt tilfelle ihvertfal. Saksbehandler hentet inn uttalelse fra faslege og psykolog, skrev en arbeidsevnevurdering, og sendte alt til en annen avdeling i NAV. Da de hadde gått igjennom alt, fikk jeg klarsignal til å søke uføre. Det var et skjema på nett, med noen få spørsmål. Tok kanskje 5 min å søke.

Kan ikke huske at jeg fylte ut noe skjema, det var psykiateren som søkte for meg. Men det er endel år siden da, og da hentet de inn nødvendig informasjon selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, stjernestøv skrev:

Kan ikke huske at jeg fylte ut noe skjema, det var psykiateren som søkte for meg. Men det er endel år siden da, og da hentet de inn nødvendig informasjon selv. 

Men da måtte du sikkert signere på søknaden? Nå er det ihvertfall sånn at man må logge seg inn på "min side" og søke derfra. Kan hende det finnes noen unntak dersom man ikke er i stand til å gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Trine skrev:

Men da måtte du sikkert signere på søknaden? Nå er det ihvertfall sånn at man må logge seg inn på "min side" og søke derfra. Kan hende det finnes noen unntak dersom man ikke er i stand til å gjøre det selv.

Ja mulig jeg skrev under på noe, det er noen år siden nå og hukommelsen min er ikke den beste. Men husker jo psykologen sa "Jeg søkte full ufør, du blir jo ikke bedre heller omvendt". Han hadde rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja mulig jeg skrev under på noe, det er noen år siden nå og hukommelsen min er ikke den beste. Men husker jo psykologen sa "Jeg søkte full ufør, du blir jo ikke bedre heller omvendt". Han hadde rett. 

Når du klarer det ikke kan du fulle ut søknaden sammen med saksbehandleren. H*n må hjelpe deg med papirene. Du kan spørre om du ha utfyllt noe. Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Betti 11 skrev:

Når du klarer det ikke kan du fulle ut søknaden sammen med saksbehandleren. H*n må hjelpe deg med papirene. Du kan spørre om du ha utfyllt noe. Håper det ordner seg.

Fikk ufør for flere år siden jeg. Fikk sikkert hjelp til å fylle ut skjemaer, for jeg har ikke fylt ut noe. Men jeg er glad jeg fikk ufør, hadde ikke klart å jobbe jeg så det er fint vi har den ordningen. Det er ikke mte jeg klarer i hverdagen, men vil prøve å klare mer. Det må da gå ant nå som jeg tar medisiner og min åndelige virkelighet er borte, sliter bare med å komme i gang. Men har hørt endel musikk, det fyller jo hodet med noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...