Gå til innhold

Fordeler og ulemper med full stilling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan dere gi meg noen innspill på fordeler og ulemper med å jobbe fullt?

Jeg er frisk, har store, nesten voksne barn, men jobber litt redusert. Mannen jobber fullt.

Jeg er veldig glad i fridagen min, og bruker den til å samle krefter og gjøre unna en del gjøremål. Har egentlig lyst til å holde på den - synes det er så mye jag og mas i samfunnet om at alle bør jobbe fullt, men kanskje er det riktig når en er frisk? Samtidig ser jeg jo at inntekten er lavere enn den kunne ha vært (jeg har høyere lønn enn mannen, dersom jeg hadde jobbet 100%), og jeg taper fremtidig pensjon ved å fortsette slik.

Min leder sier at jeg må velge selv om jeg vil fortsette å jobbe redusert, eller om jeg vil øke prosenten. Mannen min ønsker at jeg skal jobbe fullt, for å øke inntekten. Ungene ser at jeg trives med fridag, og jeg har stort sett godt overskudd til dem, og til mine egne interesser/aktiviteter.

Jeg tror at hvis jeg jobber fullt, blir jeg mer sliten, får mindre overskudd og kanskje litt dårligere humør...? Men altså mer penger inn (som kan brukes til sparing, vi sparer lite nå) og mer i pensjon, og kanskje høyere yrkesstolthet?

Anonymkode: f4419...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså mer penger inn (som kan brukes til sparing, vi sparer lite nå) og mer i pensjon, og kanskje høyere yrkesstolthet?

Har du regnet på det, du vil få høyere skatt også med økt inntekt?

Jeg synes kanskje pensjonen er viktigst.  Hvis du blir ordentlig gammel, noe du sikkert har planer om, vil du merke forskjell på 80% og 100% når det handler om flere år.  Men pensjon er innviklet, så du må nesten snakke med noen som har greie på akkurat ditt tilfelle eller bruke en kalkulator der du kan legge inn forskjellige tall og se hva de fører til.

Øke til 90% nå, med en hel fridag annenhver uke, og vente med 100% til ungene er ute av redet?  Men altså, sjekk først om du vil merke noe til inntektsøkningen eller om den bare forsvinner i skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere gi meg noen innspill på fordeler og ulemper med å jobbe fullt?

Jeg er frisk, har store, nesten voksne barn, men jobber litt redusert. Mannen jobber fullt.

Jeg er veldig glad i fridagen min, og bruker den til å samle krefter og gjøre unna en del gjøremål. Har egentlig lyst til å holde på den - synes det er så mye jag og mas i samfunnet om at alle bør jobbe fullt, men kanskje er det riktig når en er frisk? Samtidig ser jeg jo at inntekten er lavere enn den kunne ha vært (jeg har høyere lønn enn mannen, dersom jeg hadde jobbet 100%), og jeg taper fremtidig pensjon ved å fortsette slik.

Min leder sier at jeg må velge selv om jeg vil fortsette å jobbe redusert, eller om jeg vil øke prosenten. Mannen min ønsker at jeg skal jobbe fullt, for å øke inntekten. Ungene ser at jeg trives med fridag, og jeg har stort sett godt overskudd til dem, og til mine egne interesser/aktiviteter.

Jeg tror at hvis jeg jobber fullt, blir jeg mer sliten, får mindre overskudd og kanskje litt dårligere humør...? Men altså mer penger inn (som kan brukes til sparing, vi sparer lite nå) og mer i pensjon, og kanskje høyere yrkesstolthet?

Anonymkode: f4419...d0a

Min personlige mening : jeg er såå lei av dette samfunnet som absolutt skal ha alle ut i full jobb. Vi kvinner ser på det nesten som diskriminerende hvis noen mener vi ikke klarer ALT. Hus, unger, venninner, kanskje noen etter hvert syke foreldre og full jobb. Dessuten skal vi bære følelsesmessig til stede for ungdommene våre,  og kanskje etter hvert passe barnebarn. I tillegg skal vi se « fresh» ut og være like seksuellt aktiv som vi var i vår ungdom. Hvis ikke vi jobber fullt skal vi ha dårlig samvittighet fordi vi svikter samfunnet ??. Har jobbet med en del folk som nærmer seg pensjonsalder. Vondt både her og der og stadig sykemeldt. Sur og utbrennt og jobber fullt. Jeg vet ikke jeg. Har du glede av denne fridagen din så gled deg over det. Lett å få angst når man leser i media om pensjon. Jeg er uføretrygdet etter å ha slitt meg helt ut i jobb. Det er virkelig forskjell på yrker og noen jobber er mye mer krevende å jobbe fullt i enn andre !!!!!!! Jeg har reddet en del liv som akuttsykepleier og bidratt til dette samfunnet med å oppdra noen barn. Må likevel regne med lav pensjon fordi jeg ikke klarte å stå i full jobb til siste slutt. 

Anonymkode: fb536...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg ser for meg at man får betydelig bedre råd når barna flytter ut. I tillegg vil de fleste arve på et tidspunkt. De fleste pensjonister er langt fra fattige. 

Altså synes jeg ikke man på død og liv må jobbe mest mulig når man har barn. Jeg tror du får mer av både tid og penger om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis virksomheten må nedbemanne er det ikke noe bedre vern å ha full fast stilling i praksis. De gjør som de vil med deg uansett. Men for fremtidig pensjon kan det lønne seg å jobbe fullt spesielt om man er flink å spare.

Anonymkode: 11e87...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...