Gå til innhold

Ubalanse i forholdet når den ene er uføretrygdet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er uføretrygdet. Min man jobber mye og tjener godt. Han er alltid sliten og sover lenge i helgene. Han klager mye til meg om alt han har å gjøre og hvor mye han har å stri med. Samtidig setter han meg i arbeid med alt mulig hjemme og forteller meg hva jeg skal gjøre. Klager fælt hvis det ikke er ryddig i huset ol. Han syns egentlig ikke det er riktig at han skal gjøre noe hjemme siden jeg er uføretrygdet. Når det er helg eller ferie vil han bare slappe av mens jeg vil kanskje komme meg litt ut av huset . Jeg føler at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt. Det er jo riktig at hans behov kommer først og jeg forstår han veldig godt. Jeg har så dårlig samvittighet når han kjører unger til aktiviteter ol. Og han « gnir det inn». Hvorfor må han som går i jobb kjøre på unger ? !!. Jeg har en psykisk lidelse og er veldig varierende i psyke og energinivå. Opplever mye skyldfølelse ovenfor min mann. Er sint på meg selv fordi jeg feks venter på at han skal komme hjem fra jobb så vi kan være sammen. Men når han kommer hjem vil han heller sove, trene eller se på TV. Sex er vel kanskje det eneste som han har tid til sammen med meg. Eller hvis han trenger å snakke om sine problemer, da forventer han at jeg skal ha tid til å lytte. Han blir irritert hvis jeg snakker om mine problemer. «Jeg har jo ingenting å klage over som slipper å jobbe «.

Anonymkode: 2e4ed...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uføretrygdet. Min man jobber mye og tjener godt. Han er alltid sliten og sover lenge i helgene. Han klager mye til meg om alt han har å gjøre og hvor mye han har å stri med. Samtidig setter han meg i arbeid med alt mulig hjemme og forteller meg hva jeg skal gjøre. Klager fælt hvis det ikke er ryddig i huset ol. Han syns egentlig ikke det er riktig at han skal gjøre noe hjemme siden jeg er uføretrygdet. Når det er helg eller ferie vil han bare slappe av mens jeg vil kanskje komme meg litt ut av huset . Jeg føler at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt. Det er jo riktig at hans behov kommer først og jeg forstår han veldig godt. Jeg har så dårlig samvittighet når han kjører unger til aktiviteter ol. Og han « gnir det inn». Hvorfor må han som går i jobb kjøre på unger ? !!. Jeg har en psykisk lidelse og er veldig varierende i psyke og energinivå. Opplever mye skyldfølelse ovenfor min mann. Er sint på meg selv fordi jeg feks venter på at han skal komme hjem fra jobb så vi kan være sammen. Men når han kommer hjem vil han heller sove, trene eller se på TV. Sex er vel kanskje det eneste som han har tid til sammen med meg. Eller hvis han trenger å snakke om sine problemer, da forventer han at jeg skal ha tid til å lytte. Han blir irritert hvis jeg snakker om mine problemer. «Jeg har jo ingenting å klage over som slipper å jobbe «.

Anonymkode: 2e4ed...f86

Ikke det at dette er lik min situasjon,men jeg er jo ufør og mannen er delvis ufør og jobber tre dager i uken. Men kjenner igjen litt, men du er jo flink som jobber i huset da. Det gjør ikke jeg, og det er noe han er ganske frustrert over. "Du sitter jo her hele dagen" sier han og "Det er du som skulle gjort dette". Men jeg gjør det ikke, sliter mye med negative symptomer og det er ikke lett. Jeg klarer svært lite og vil som regel bare være hjemme, det sliter på han som er en friluftsmann. Vi er rake motsetninger. Så jeg forstår deg til en viss grad, jeg sliter med samvittigheten over alt jeg ikke klarer. Man føler jo seg ubrukelig,men når det kommer til å passe barnebarn sier han "Det er en grunn for at du er ufør". Vil gjerne klare mer enn jeg gjør selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. 

Kunne omtrent skrevet det samme selv, tror det er lett å bli tatt for gitt når du " går hjemme". Ideelt sett skulle du kanskje sørget for å ha noe eget som bare var ditt å fylle dagene med , få impulser helt uavhengig av mannen. Skjønner det ikke er lett.

Syns ikke det er refferdig du skal være hushjelp 100 prosent selv om du er ufør . Det er vel en grunn til at du er i den situasjon du er i.

Selv har jeg lett for å føle meg verdiløs og følelsen av å ikke leve opp til forventninger gjør meg trolig var for de minste hint. Sårt punkt og tanker om å være dårlig forbilde og bli oppfattet som lat gjør seg lett gjeldende. Vanskelig og vite om egen tilstrekkelighet og den dårlige samvittigheten over å mangle energi . I blant tenker jeg at mannen min ( som minner om din) og kan være frustrert og utslitt , får håpe dere orker" å snakke om det". Jeg sliter visst med ork til det og, og det kan virke som det er gjensidig. Kanskje ikke noe råd dette , mest en felles skjebne , felkes trøst replikk:(

 

Anonymkode: bee8a...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg også igjen, og det er virkelig vanskelig å finne en grei balanse. Jeg har en forståelsesfull mann, men merker at han forventer at jeg tar husarbeid og lager middag nå som jeg er «hjemme likevel». Det verste er likevel følelsen av å være redusert til en slags hushjelp.  Å ikke ha et eget, selvstendig virke og å dele på oppgaver, slik vi gjorde før. Det er ennå mye sorg forbundet med det å være syk og ufør, iblandet litt sjalusi til tider. Jeg vil og være frisk! Jobbe! Ha et liv! 

Man får vel bare ta tak, etter beste evne og et skritt om gangen. Finne mening og mestring i en ny tilværelse. Sette grenser. Og mest av alt - jobbe med å akseptere seg selv og livet, sånn det er, akkurat nå. 

Anonymkode: 63757...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...