Gå til innhold

Kan man få OCD i en vanskelig livsfase uten å ha hatt det før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg opplevde en veldig vanskelig episode i livet mitt og ble sterkt preget av det. I denne perioden begynte jeg å få tvangstanker og tvangsadferd. Slik jeg opplevde det ble det min måte å mestre sterk angst i forhold til den opplevelsen jeg hadde hatt. Samtidig var jeg dypt deprimert og hadde mye skyldfølelse og katastrofetenking. Som om følelseslivet mitt var så belastet at det ikke taklet helt vanlige ting lenger. Min psykolog konkluderte med at jeg hadde OCD. Han mente at det måtte jeg ha hatt hele livet og at det sikkert var en del av min personlighet. Dessuten ville jeg alltid være tvangspreget. Mye av det jeg sier tolker psykologen som tvang. Som om han ikke helt tar på alvor mine konklusjoner og meninger. Realitetsorientering blir liksom behandlingen. Å fortelle meg hvor dumme tanker jeg har liksom. Det rare er at jeg selv ikke kan huske å ha hatt noe som helst erfaring med tvang før det traumet. Kan jeg ta så feil ? . Kanskje jeg heller skulle ha fått hjelp til å bearbeide traumet? .

Anonymkode: 2ab52...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ofte slik at en er disponert for ulike sykdommer, men så går det bra så lenge livet er uproblematisk. Så kommer det en krise, og sykdommen kommer. Krisen er ikke årsaken, men den utløsende faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, kupton skrev:

Det er ofte slik at en er disponert for ulike sykdommer, men så går det bra så lenge livet er uproblematisk. Så kommer det en krise, og sykdommen kommer. Krisen er ikke årsaken, men den utløsende faktor.

Kan nok stemme. Ble voldtatt som tenåring og utviklet en spiseforstyrrelse. Det er vel kanskje litt tvang i en spiseforstyrrelse ?. Uansett kunne jeg fått lov å bearbeide traumet også , selv om jeg bare har OCD?. Kan man da egentlig lettere utvikle tvang ved en depresjon ? Eller kan en med PTSD også utvikle tvang?. Føler liksom ikke  at ikke alt med meg er OCD .  

Anonymkode: 2ab52...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...