Gå til innhold

Aap og Nav tankelufting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde en møte med nav og legen. Den gamle saksbehandleren sa at jeg skal søke ufør. Nå sa det nye saksbehandleren at jeg kan ikke gå i uføre uten aap, men jeg hadde en kvaliviseringsprogramm over to år og tiltakspenger etter det. Nå er jeg på kanten ( selvskading, selvmordtanker og angst og kroniske smerter ) og venter på terapi hos dps. Jeg vil jobbe og det kan jeg ikke. Ligger mye i senga og på sofaen pga. smerter etter jeg har gjørt det nødvendigste. Heldigvis er barn selvstendig og mann hjelper litt. Jeg orker nesten ikke å gå ut. Det stresser meg og jeg blir redd. Jeg kan gjøre nesten ingenting og det stresser meg og. Det stresser meg også at jeg venter på svar fra dps og kommune sykepleieren. Det stresser meg at jeg tenker på selvskading. Mann stresser meg. Smerter er så stor. Jeg ønsker meg å sove og våkner på en annen sted.

Anonymkode: 642db...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en møte med nav og legen. Den gamle saksbehandleren sa at jeg skal søke ufør. Nå sa det nye saksbehandleren at jeg kan ikke gå i uføre uten aap, men jeg hadde en kvaliviseringsprogramm over to år og tiltakspenger etter det. Nå er jeg på kanten ( selvskading, selvmordtanker og angst og kroniske smerter ) og venter på terapi hos dps. Jeg vil jobbe og det kan jeg ikke. Ligger mye i senga og på sofaen pga. smerter etter jeg har gjørt det nødvendigste. Heldigvis er barn selvstendig og mann hjelper litt. Jeg orker nesten ikke å gå ut. Det stresser meg og jeg blir redd. Jeg kan gjøre nesten ingenting og det stresser meg og. Det stresser meg også at jeg venter på svar fra dps og kommune sykepleieren. Det stresser meg at jeg tenker på selvskading. Mann stresser meg. Smerter er så stor. Jeg ønsker meg å sove og våkner på en annen sted.

Anonymkode: 642db...e0c

Stemmer vel det at man må på aap før ufør. Men det vil jo ikke si at du greier mer fordet, det gjorde ikke jeg. Håper du føler deg bedre snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en møte med nav og legen. Den gamle saksbehandleren sa at jeg skal søke ufør. Nå sa det nye saksbehandleren at jeg kan ikke gå i uføre uten aap, men jeg hadde en kvaliviseringsprogramm over to år og tiltakspenger etter det. Nå er jeg på kanten ( selvskading, selvmordtanker og angst og kroniske smerter ) og venter på terapi hos dps. Jeg vil jobbe og det kan jeg ikke. Ligger mye i senga og på sofaen pga. smerter etter jeg har gjørt det nødvendigste. Heldigvis er barn selvstendig og mann hjelper litt. Jeg orker nesten ikke å gå ut. Det stresser meg og jeg blir redd. Jeg kan gjøre nesten ingenting og det stresser meg og. Det stresser meg også at jeg venter på svar fra dps og kommune sykepleieren. Det stresser meg at jeg tenker på selvskading. Mann stresser meg. Smerter er så stor. Jeg ønsker meg å sove og våkner på en annen sted.

Anonymkode: 642db...e0c

Det stemmer det, du må på AAP før du kan søke ufør. Er du sikker på at du ikke kan bli bra til å jobbe etter behandling?

Anonymkode: 38c35...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sterk nærsynt og derfor sa veilederen at jeg skal søke om ufør 50 % men nå er det kroniske smerter og psyken som hindrer meg.

Anonymkode: 642db...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sterk nærsynt og derfor sa veilederen at jeg skal søke om ufør 50 % men nå er det kroniske smerter og psyken som hindrer meg.

Anonymkode: 642db...e0c

Du må uansett over på AAP først, og alle muligheter må være prøvd før du kan søke ufør.

Anonymkode: 38c35...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må uansett over på AAP først, og alle muligheter må være prøvd før du kan søke ufør.

Anonymkode: 38c35...a25

Håper å få jobbe snart.

Anonymkode: 642db...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Hørtes ut som en ganske lei situasjon! Ikke greit når man får så forskjellig info fra NAV heller. Og jeg skulle da tro at når det har vært forstøkt en eller annen form for tiltak, så burde det holde. Det virker fjollete at de skal tvinge deg inn på AAP om du ikke vil fikse det. Samtidig er det jo tanken at man skal være under behandling (som du jo venter på) når du er i et AAP tiltak. Du trenger heller ikke jobbe 40 timers uke, men prøve 50%. Så vil det jo ikke ta så lang tid før man ser hvor det bærer hen. Det er viktig at alle instanser du har kontakt med samarbeider skikkelig, så et eventuelt tiltak tilrettelegges riktig. Mange har dessverre lite peiling på syn, så å få en synspedagog på banen burde være helt avgjørende. Hjelpemiddelsentralen kan bistå med slik hjelp, man har senter for tilrettelegging og deltakelse som er en andrelinjetjeneste i NAV. For deg med en del tilretteleggingsbehov (syn, psyke, smerter), ville det nok være en fordel å ha kontakt der - dit kan ditt lokale NAV kontor søke deg. Alt dette har du krav på når du skal ut i et tiltak.

Det er og viktig å se på om du får riktig behandling for de kroniske smertene du strever med; slikt kan ødelegge noe forferdelig for det meste. Finnes det f.eks. et smerteteam på sykehuset du sokner til eller evt. sykehus i nærheten som du kan bruke via fritt sykehusvalg. Eventuelt privatparaktiserende anestesilege med avtale (søk på legelisten.no). Event. nevrolog? Hvis du bor i nærheten av Bærum, kan jeg på det sterkeste anbefale Sandvika Nevrosenter - de har både spesialister med og uten avtale.

Jeg tror og det er viktig at du får utarbeidet en individuell plan, for å sikre at rette folk følger opp det de skal. Ulike kommuner har litt ulike løsninger for hvordan man praktiserer den, men du skal ha en som fungerer som koordinator. Dette kan være f.eks. kontakten i den kommunale psykiatritjenesten. Jeg bruker selv en slik kontakt som koordinator, og det funker bra.

Dettr ble sikkert veldig mye å forholde seg til, men alt dette er ting det kan være lurt å få gått igjennom så du ikke bare blir kastet ut i noe du ikke fikser fordi tilretteleggingen ikke kommer på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg takker deg for den utførlige informasjonen. Jeg har lite peiling på systemet. Det er i moment ikke aktuellt å jobbe. Når jeg kom til dps til utredning, henviser de kanskje til nevrolog. Jeg fikk nye tabletter, så må jeg øke doseringen om en tablette per dag. Jeg vet at jeg klarer det ikke alene. Så ta jeg imot hver hjelp og prøver aap. Jeg kan jo medbestemme i prosessen. Jeg har en super fastlege og jeg er lettet å fortelle om psyken min. Saksbehandler fra nav er egentlig veldig snille. Forresten bor jeg i rogaland.

Anonymkode: 642db...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...