Gå til innhold

Kupton: Kan du si noe om dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er diagnostisert med bp 2, og har da selvsagt allerede oppfylt kriteriene for diagnosen.

Det hender at jeg svinger ofte, og psykiateren mener at det kan ha utviklet seg til Rapid cycling. 

1) Er det vanlig?

2) Kan man ved RC ha såpass kortvarige hypomanier som timer? Var dønn deprimert og suicidal for en uke siden. Så "normal" et par dager, og nå de siste timene har jeg vært hyper, og vil si at jeg rett og slett er hypoman. Er dette vanlig ved rc, selv om hypomanien skulle være borte igjen i morgen? 

Anonymkode: 9a92d...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Nei, det er ikke vanlig. Men selv det uvanlige ser en av og til.

2. Ja, alle varianter er mulige, men noen er mer vanlige, andre er mer sjelden. Så svaret på ditt siste spørsmål er at det ikke er vanlig (ofte forekommende / vanlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan det være seg sånn at grunnen til at dette ikke oppdages så ofte, har å gjøre med at det ikke er nok kunnskap om denne varianten? Og derav heller ikke fokus på det? 

Jeg tipper at mange som har det slik som beskrevet heller får diagnosen eupf. Og det er jo leit. 

Jeg regner meg selv som ganske vanlig (ikke noe ekstraordinært ved meg), og jeg har snakket med, og lest om, flere som i perioder kan ha det som jeg.

Grunnen til at jeg spurte deg om det var vanlig, var for å sjekke ut mine tanker om at dette kunne være underdiagnostisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg spurte deg om det var vanlig, var for å sjekke ut mine tanker om at dette kunne være underdiagnostisert. 

Med den svært mangelfulle kompetanse på bipolar lidelse i vanlige former, er det lett å tro at kompetansesvikten er enda høyere på såpass sjelden tilfeller slik at underdiagnostisering sikkert finnes i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...