Gå til innhold

Hvorfor henvisning til DPS for AAP? Flege mente dette måtte gjøres.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, overskriften forteller vel det meste.

Var sykemeldt pga kroniske sterke smerter som er avklart hos smerteklinikk og nevrolog.
Smertene utløses av mentalt stress, jobbet i butikk og det kan være stressende til tider, så 30% sykemld ble 50 så 100%.

Da jeg prøvde og søke AAP, måtte lege sende legeerklæring til NAV, og di mente at jeg ikke fylte kravene for AAP pga det må være en psykiatrisk lidelse for og få AAP ifølge NAV.

Fortsatte og sykemelde meg, og når det har nesten gått ett år fikk jeg brev om at sykepenger blir det slutt på snart og da stressa jeg vilt, fordi jeg er ikke psykisk syk, har en kronisk helvettes sykdom!

Legen sto på sitt, så jeg bytta lege, han ba meg bare søke AAP, han ville egt søke ufør, men vi kom fram til at jeg kan prøve jobber og se hvordan det går.

Jeg tenkte jo at dette kom ingen vei mtp forrige søknad og legeerklæring, og uten en psykiatrisk evaluering med en eventuell diagnose di sikkert hadde funnet.

Men neida, AAP ble godtatt med den nye fastlegens erklæring uten problem, seff med jobb 30-50% utprøving, hvis ikke dette går, blir det Uføretrygd, noe jeg ikke vil, da jeg vil jobbe osv!

Kan @Nils Håvard Dahl, psykiater komme med ett innspill på hvordan det er med NAV og AAP er? Og kanskje hvordan dette gikk seg til, bare for en legeerklæring fra en ny fastlege som ikke vet hele syk og livsforløpet mitt! Eneste forskjell på AAP søknadene var fastlege.

Anonymkode: cb24b...086

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, overskriften forteller vel det meste.

Var sykemeldt pga kroniske sterke smerter som er avklart hos smerteklinikk og nevrolog.
Smertene utløses av mentalt stress, jobbet i butikk og det kan være stressende til tider, så 30% sykemld ble 50 så 100%.

Da jeg prøvde og søke AAP, måtte lege sende legeerklæring til NAV, og di mente at jeg ikke fylte kravene for AAP pga det må være en psykiatrisk lidelse for og få AAP ifølge NAV.

Fortsatte og sykemelde meg, og når det har nesten gått ett år fikk jeg brev om at sykepenger blir det slutt på snart og da stressa jeg vilt, fordi jeg er ikke psykisk syk, har en kronisk helvettes sykdom!

Legen sto på sitt, så jeg bytta lege, han ba meg bare søke AAP, han ville egt søke ufør, men vi kom fram til at jeg kan prøve jobber og se hvordan det går.

Jeg tenkte jo at dette kom ingen vei mtp forrige søknad og legeerklæring, og uten en psykiatrisk evaluering med en eventuell diagnose di sikkert hadde funnet.

Men neida, AAP ble godtatt med den nye fastlegens erklæring uten problem, seff med jobb 30-50% utprøving, hvis ikke dette går, blir det Uføretrygd, noe jeg ikke vil, da jeg vil jobbe osv!

Kan @Nils Håvard Dahl, psykiater komme med ett innspill på hvordan det er med NAV og AAP er? Og kanskje hvordan dette gikk seg til, bare for en legeerklæring fra en ny fastlege som ikke vet hele syk og livsforløpet mitt! Eneste forskjell på AAP søknadene var fastlege.

Leger vurderer ulikt og ordlegger seg ulikt. Saksbehandlere forholder seg til det legen har skrevet, og dermed kan det variere hvilket vedtak som vil bli gjort ut i fra ulikheten i fremstilling. I tillegg kan ulike saksbehandlere i NAV også vurdere samme sak ulikt. 

Når det er sagt, så synes jeg det virker fornuftig med henvisning til DPS siden du skriver at smertene utløses av mentalt stress. Mentalt stress kan man få hjelp av psykolog til å regulere bedre. 

Anonymkode: d07bb...80c

AnonymBruker

De er mye strengere på ufør enn på AAP, jeg fikk AAP med en sykdom det trolig er så godt som umulig å få ufør på, den sykdommen jeg hadde er vel nermest "vondt i vilja" på diagnoseform, og det er jo ikke så høyt ansett :P  . (nå hadde jeg egentlig en annen sykdom enn det det stod på papirene mine, men det visste de ikke på det tidspunktet hvor de innvilget AAP) Jeg ville aldri fått innvilget ufør med den sykdommen jeg fikk innvilget AAP på.

Så er det mistanke om psykisk så kanksje det er lurt med en tur til DPS for å forsikre seg at det ikke er det så det ikke blir krøll med uføresøknad, greit å bruke avklaringstiden til å avklare kanksje

NHD psykiater, jobber ikke her lenger forøvrig. Men hender folk med ekspertise er innom, så vi får se hva som skjer

Anonymkode: 8c848...d80

AnonymBruker

Casen er nå, etter fastlegebytte, at jeg har ikke mye stress i livet mitt nå!
Takket være legen, det var spenningshodepinen som gjorde nakken stiv, og dermed nervene i nakken deretter. Så nå er det "bare" clusterhodepine og Migrene som er mine diagnoser.

Og jeg pratet 2 timer med psykologspesialist, og vi snakket som om vi var på kafê, og hun journalførte at jeg ikke er suicidal, deprimert og har full kontroll på det meste.
Økonomi er en trigger, men DPS kan nok ikke hjelpe meg økonomisk, hehe.

Håper bare ikke klasehodepinen blir verre, som den blir hver gang jeg trener eller jobber tungt/hardt, eller når den finner ut at den skal komme. Heldigvis har jeg OxyNorm som tar smertene veldig raskt!

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Casen er nå, etter fastlegebytte, at jeg har ikke mye stress i livet mitt nå!
Takket være legen, det var spenningshodepinen som gjorde nakken stiv, og dermed nervene i nakken deretter. Så nå er det "bare" clusterhodepine og Migrene som er mine diagnoser.

Og jeg pratet 2 timer med psykologspesialist, og vi snakket som om vi var på kafê, og hun journalførte at jeg ikke er suicidal, deprimert og har full kontroll på det meste.
Økonomi er en trigger, men DPS kan nok ikke hjelpe meg økonomisk, hehe.

Håper bare ikke klasehodepinen blir verre, som den blir hver gang jeg trener eller jobber tungt/hardt, eller når den finner ut at den skal komme. Heldigvis har jeg OxyNorm som tar smertene veldig raskt!

Vet ikke jeg men tenker det er bedre å slippe faktorer som utløser smerte enn å bruke morfinpreparater. Jeg er uføretrygdet pga psykisk lidelse. Jeg kan fungere noe lunde og unngå å bli veldig dårlig fordi jeg ikke jobber. Det er litt « in» for tiden at det å jobbe er den beste medisin mot det meste. Det sa i hvertfall min første psykolog. Jeg følte meg så skamfull som ikke fikk det til. Folk forventer at man må jobbe med en gang man viser tegn til bedring men det er ikke alltid slik. Heldigvis hadde jeg en psykiater som forstod dette og han søkte om uføretrygd. 

Anonymkode: 8a939...bed

AnonymBruker

Jepp, det har du rett i, går turer hver bidige dag og har ikke hatt anfall på jaa.. husker faktisk ikke sist! Har hodepinekalender, men det e bad memories, så den lar æ ligge! Så morfinprepater er det eneste som tar den, har prøvd en morgen og ikke ta OxyContin, og woop der starta det og stoppa fort med OxyNorm igjen. Må ta "stikkprøver" i blandt.

Har jeg fått diagnosen etter 8 år i helsevesenet, med leger, sykehusovervåkinger og innleggelser, nevrologer, og en professor, smerteleger, anestestileger, overleger, fastleger, sykehusleger med smertekompetanse, MR røngten 6 ganger, 2 med kontrast, CT røngten så det er konstantert kronisk Clusterhodepine med max 6 anfall pr dag uten smertestillende, kronisk Migrene og kronisk Tensjon/spenningshodepine, sistnevnte er under kontroll heldigvis nå!

Legevakta fikk sendt EPI-krise fra nevrokirurgoverlege ved smerteklinikken at eneste mulige utvei er opiater 😕

Men jeg har 2 valg:
Nervokirurg i danmark(uten forsikring, og må skrive under på eget ansvar på at æ har 50/50 sjangse til og bli blind hvis jeg opererer, eller oog være som det kalles, "statlig narkoman" resten av livet).

Vet ikke med dere, men jeg, forloveden min, familien min og alle legene mine vil ikke at jeg skal gjøre det inngrepet, men det var ikke noe og tenke over engang!

Er 28 år og har jobbet fra jeg var 14 år til jeg var 26 i butikk, oog div andre saalg og service bedrifter. Sist som teamleder. Har full ansiennitet i butikk og kan bli butikksjef hvis helsa mi kunne det 😕

Men det stresset som ikke påvirker meg lengere, som la oss si, "Orker ikke dra på fest", "Er ikke hjemme", "Shit, har møte", "Fack butikken", "Holder meg bare inne i dag" osv tar Valiumen!

Det eneste som kan trigge clusterattack nå er alkohol, nitroglyserin og økonomi!
Men nå som jeg starter og jobber, og forsåvidt dama og, blir ikke økonomien noe stress, og drikker ikke pga medisiner jeg bruker og nitroglyserin tror jeg ikke at jeg blir eksponert for, hehe!

Uføretrygd vil jeg ikke, vil ikke ha AAP egt heller, men mine medisinske årsaker gjør meg 50% Ufør.
Men hvis det går bra, bryter jeg alt og gir gass til jeg blir butikksjef! :) #goal

Annonse

AnonymBruker

Ikke for å være negativ eller noe.... men tror ikke alle egner seg for stresset det er å klatre oppover på stigen, noen fungerer bedre med mindre stress og ansvar, så om en takler stress dårlig så er det kanskje et alternativ og heller klatre ned på stigen enn oppover, selv om samfunnet er bygget for at alle skal kjempe for å klatre oppover og det er skam og en blir sett ned på om en trives eller havner litt lavere på stigen så må en tenke hva som er best for en selv, gitt sine egenskaper

Spessielt kvinner har fått mye negative symptomer etter karriærejaget ble introdusert for dem også. Menn begår selvmord i haugevis pga det er "alt eller ingenting" for dem, en skal opp og frem og satse alt, og kvinner begynner herme etter menna ang dette, tror ikke det er helt sunt selv om samfunnet gir inntrykk av det

Bare mine tanker ^^ 

En må velge selv :) 

Anonymkode: 8c848...d80

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...