Gå til innhold

Benzo og potens

YoplaitDouble

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble

Hvis man spiser mindre mengder Xanor, i motsetning til mange ganger  større mengder Sobril/Valium - Er egentlig Xanor «verre» sånn sett?

Dette basert på doseekvivalenter der man netto inntar mer Sobril/Valium.

Hva er det som gjør Xanor verre da egentlig? Er det ikke minst like ille å innta de «større» mengdene Sobril/Valium? Eller er det noe «magisk» med Xanor som gjør det så mye verre selv i små doser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må huske at medisiner ikke er helt «selektive» i sin effekt - Xanor og Rivotril kan ha andre egenskaper enn Sobril og Vival, dette på både godt og vondt. Man kan måle doseekvivalenter rundt virkning på en måte, men det er ikke samme stoff, slik at du kunne sammenlignet Xanor med vodka og Vival med øl, og regnet en styrkegrad på denne måten, eksakt. 

Hvordan går det forresten med nedtrappingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YoplaitDouble
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Du må huske at medisiner ikke er helt «selektive» i sin effekt - Xanor og Rivotril kan ha andre egenskaper enn Sobril og Vival, dette på både godt og vondt. Man kan måle doseekvivalenter rundt virkning på en måte, men det er ikke samme stoff, slik at du kunne sammenlignet Xanor med vodka og Vival med øl, og regnet en styrkegrad på denne måten, eksakt. 

Hvordan går det forresten med nedtrappingen?

Nedtrappingen har gått helt fint. Var helt uten i 4 mnd, men har begynt litt sporadisk igjen. Samlivsbrudd som egentlig trigget det. Det er ikke bra. Men en måneds tid kan ikke skade all verdens (?).

Så du mener at Xanor er "likt" Sobril sammenlignet med øl og sprit, om alkoholprosenten totalt blir den samme (altså mange flere øl i Xanors tilfelle) ?

Men vil det funke med f.eks. svært sakte nedtrapping av Xanor for så å gå over til Vival og deretter Sobril og deretter Imovane?

Endret av YoplaitDouble
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøvde nedtrapping med vival etter å ha gått på rivotril. Jeg var egentlig ikke avhengig, annet en psykisk. Det ble som å skvette vann på gåsa. Null effekt. Men jeg klarte å slutte i 2 og halvt år. Nå har jeg begynt igjen, men det er fordi jeg ikke har bil lengre så da kan jeg likeså godt unne meg den angsttordriveren.

Anonymkode: 470e7...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nesten inntrykk av att det nesten dreier seg mer om "merkevaren" enn medikamentet. 

At det er flust med lil' rappere som tygger Xanor som tyggegummi og mye missbruk setter denne øverst på fyfy listen.

En lege vil ofte kvie seg for å skrive ut 20 stk. Valium, men ett glass med 150 stk. Rivotril er ikke noe problem.

Har selv trappet ned nesten all bruk, men f.eks i dag da jeg fikk to typer angstanfall samtidig tok jeg 1mg Rivotril og fikk ro.

Personlig merket jeg lite av Xanor og Valium, men hatt bare tatt små doser.  Har jeg det veldig ille hjelper 25mg Sobril eller 1mg Rivotril. 

Anonymkode: 32846...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg bruker i høyden 10mg Xanor i året. Gjort det de siste 3-4 årene - med ganske høy terskel for å ta det. Men man skal ha respekt for disse medikamentene. De sier Xanor er mer fy enn andre ting, men det er vel litt individuelt. Den og Rivotril har jo en viss gateverdi, så de kobles nok lett til misbrukere... Vet ikke jeg, men jeg får ikke noen rus-følelse selv på 2mg - som jeg må ta for å kunne gjennmgå en GU. Blir bare rolig. 1mg holder som regel ellers. Om jeg hadde vært ute etter å bli fjærn, ville jeg nok vært i høyere risiko for å utvikle en avhengighet. Det jeg har hørt om Xanor og Rivotril ellers, er at de synes å være de det er verst å komme av om man først er blitt avhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fastlegen min gir meg rivotril, men ikke vival. Han mener vival er verre. Men uansett så har jeg vist meg som en ansvarlig bruker, dvs jeg maser ikke om mer og mer, jeg holder det til ett glass i året. Jeg er livredd for å få ekte benzo avhengighet og en lege som sier stopp. Det ville være kjipt. Benzo abstinenser kan hos noen være ille har jeg hørt.

Anonymkode: 470e7...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 hours ago, issomethingwrong said:

De har vel dessuten ulik virkning og virkningsgrad på ulike personer. Da jeg brukte Xanor ble jeg faktisk ikke trøtt. Føltes som jeg ikke hadde tatt noe i det hele tatt egentlig. Følte meg bare mer normal. Jeg nærmest bråsluttet med dem, og ble veldig syk i noen uker. Vil anbefale å trappe saaaakte ned på den. 

Kan ikke si annen benzo virker veldig trøttende på meg heller men kanskje mer enn Xanor, da Xanor nærmest virket litt aktiverende på meg. Føltes absoulutt ikke ut som Vodka, men nå synes jeg ikke annen benzo har virket som øl heller. 😏 

Lyrica derimot, følte jeg meg beruset på, og gjorde meg nærmest manisk. 

Anonymkode: 1fe53...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...