Gå til innhold

Hvor lavt blodtrykk er for lavt ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Vi har blodtrykksmåler hjemme fordi samboeren skal prøve å få ned blodtrykket sitt. 

Mitt er alltid  lavt, men hvor lavt er for lavt? Nå var det ikke er enn 97/64. Er ikke det veldig lavt for ei på snart 52 år.

Jeg kjenner i perioder at det svartner litt for meg hvis jeg reiser meg raskt. Ellers er jeg i god form. Trener mye og har nok et over gjennomsnittlig sunt kosthold.

Føler meg altså veldig bra og er lite syk, men når er kostholdet så lavt at det kan sies å være et sykdomstegn ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ontrent like lavt, det varierer litt, og er noen ganger høyere. Jeg kan også bli fort svimmel, særlig om jeg reiser meg raskt. Har spurt flere leger, og de sier bare det er bra med så lavt blodtrykk.

 

Blodtrykk er både livsstil- og genetisk styrt; min far hadde også et svært lavt blodtrykk - og lav hvilepuls.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Xtra skrev:

Jeg har ontrent like lavt, det varierer litt, og er noen ganger høyere. Jeg kan også bli fort svimmel, særlig om jeg reiser meg raskt. Har spurt flere leger, og de sier bare det er bra med så lavt blodtrykk.

 

Blodtrykk er både livsstil- og genetisk styrt; min far hadde også et svært lavt blodtrykk - og lav hvilepuls.

 

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Vi har blodtrykksmåler hjemme fordi samboeren skal prøve å få ned blodtrykket sitt. 

Mitt er alltid  lavt, men hvor lavt er for lavt? Nå var det ikke er enn 97/64. Er ikke det veldig lavt for ei på snart 52 år.

Jeg kjenner i perioder at det svartner litt for meg hvis jeg reiser meg raskt. Ellers er jeg i god form. Trener mye og har nok et over gjennomsnittlig sunt kosthold.

Føler meg altså veldig bra og er lite syk, men når er kostholdet så lavt at det kan sies å være et sykdomstegn ?

 

 

Den siste setningen der ble litt rar, men mente blodtrykket og ikke kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Xtra skrev:

Jeg har ontrent like lavt, det varierer litt, og er noen ganger høyere. Jeg kan også bli fort svimmel, særlig om jeg reiser meg raskt. Har spurt flere leger, og de sier bare det er bra med så lavt blodtrykk.

 

Blodtrykk er både livsstil- og genetisk styrt; min far hadde også et svært lavt blodtrykk - og lav hvilepuls.

Jeg har også lav hvilepuls. Det er nesten ikke liv i meg som kjæresten sier 😄

Kjæresten må nok starte med medisiner snart. Han nekter, men ser ikke ut til at det hjelper med sunn livsstil på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, cathlin skrev:

Fikk mitt blodtrykk målt til over 160 for noen dager siden. Lurer på om det er for høyt. 

Ja, det er for høyt så sant målingen ga et realistisk bilde. Det anbefales å ta tre målinger. 

Anonymkode: b2929...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

Jeg har også lavt blodtrykk, omtrent som ditt. Husker ikke eksakt.  Lav hvilepuls hadde jeg også da vi hadde helsekontroll hos BHT for en måned siden. Jeg kan også bli svimmel når jeg reiser meg. Viktig å drikke mye vann og ikke kutte ut alt salt i maten. Fikk beskjed om å drikke litt Farris og ikke tenke på total saltkutt for min del. Ingen ulemper med lavt blodtrykk utover evt svimmelhet, har jeg fått beskjed om.

Mannen min har også høyt blodtrykk og har tatt tabletter for det et år eller to. Han er nok mer disponert for hjerte- og karsykdommer enn jeg, og må passe på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, påskelilje skrev:

Jeg har også lavt blodtrykk, omtrent som ditt. Husker ikke eksakt.  Lav hvilepuls hadde jeg også da vi hadde helsekontroll hos BHT for en måned siden. Jeg kan også bli svimmel når jeg reiser meg. Viktig å drikke mye vann og ikke kutte ut alt salt i maten. Fikk beskjed om å drikke litt Farris og ikke tenke på total saltkutt for min del. Ingen ulemper med lavt blodtrykk utover evt svimmelhet, har jeg fått beskjed om.

Mannen min har også høyt blodtrykk og har tatt tabletter for det et år eller to. Han er nok mer disponert for hjerte- og karsykdommer enn jeg, og må passe på litt.

Ja, jeg tenkte på det etterpå at det kanskje ble litt mye kaffe på jobb i går og litt lite vann. Det kan jo ha påvirket i varmen slik at blodtrykket ble eksta lavt. Men så lenge jeg kan huske har jeg periodevis blitt svimmel når jeg reiser meg raskt.

Salt ja. Hmmmmm. Vi har hatt diskusjoner på hjemmebane hvor jeg har sagt til kjæresten at det er viktig at han kutter ut saltet hvis han skal få ned blodtrykket. Før jeg traff han hadde jeg aldri salt i huset. Jeg mener at vi ikke trenger det, da det er mer enn nok salt vi får i oss gjennom ferdigmaten . Må han salte maten kan han heller bruke Seltin. 

Han er IKKE enig og jeg tror han ville like å høre nå at kroppen min trenger mer salt 😁

Jeg har ikke tenkt å fortelle han det 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær

Jeg har alltid hatt lavt blodtrykk, og fått beskjed om at det er veldig bra.

Trener ikke, spiser alt jeg har lyst på (og veier dermed 10 kilo mer enn idealet). Damper nikotin, sover lite, og lever nok i det hele tatt på en måte mange vil betrakte som veldig usunt. Aldri syk, og ikke vært forkjølet på 25 år.

Konklusjon:  dette må ligge i genene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg mener at vi ikke trenger det, da det er mer enn nok salt vi får i oss gjennom ferdigmaten . Må han salte maten kan han heller bruke Seltin. 

Vi bruker bare halvsalt hos oss, kjøper grovsalt og maler i foodprosessor. Smaker myyye bedre og siden det også smaker mye mer så trenger man å bruke mye mindre enn om man bruker seltin. Alle mineraler er også med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi bruker bare halvsalt hos oss, kjøper grovsalt og maler i foodprosessor. Smaker myyye bedre og siden det også smaker mye mer så trenger man å bruke mye mindre enn om man bruker seltin. Alle mineraler er også med.

Det finnes jo andre alternativer til Seltin enn grovt havsalt, da. Tviler ikke på at saltet du nevner er godt, men også vanlig Jozo salt er da langt bedre enn Seltin. Seltin synes jeg bare smaker skarpt.

 

Vi kverner havsalt til bruk rett på mat ved servering, men i kokevann og i annen mat bruker vi Jozo.

 

Skjønner meg ikke på @Nicklusheletida som sier hun ikke har salt i huset - det er da mye mat som skal ha salt i oppskriftene, for ikke å snakke om pasta, ris og grønnsaker, som etter min mening må ha litt i kokevannet for å smake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Må han salte maten kan han heller bruke Seltin.

Du er klar over at seltin inneholder så mye kalium at det ikke skal brukes av folk som bruker visse hjerte- eller blodtrykksmedisiner? Jeg vet ikke hvilke, men det står så på wikipediasiden om seltin. Fikk inntrykk av at han har høyt blodtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Skjønner meg ikke på @Nicklusheletida som sier hun ikke har salt i huset - det er da mye mat som skal ha salt i oppskriftene, for ikke å snakke om pasta, ris og grønnsaker, som etter min mening må ha litt i kokevannet for å smake.

Vi bruker heller ikke mye salt, men har alltid salt i huset. For mange har salthysteriet gått for langt og man skal ikke ha for lite salt heller - jeg plages veldig med smerter i forbindelse med oppstøt fra magesekken til spiserøret (slapp lukkemuskel) om jeg får i meg for lite salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
4 timer siden, Xtra skrev:

Det finnes jo andre alternativer til Seltin enn grovt havsalt, da. Tviler ikke på at saltet du nevner er godt, men også vanlig Jozo salt er da langt bedre enn Seltin. Seltin synes jeg bare smaker skarpt.

 

Vi kverner havsalt til bruk rett på mat ved servering, men i kokevann og i annen mat bruker vi Jozo.

 

Skjønner meg ikke på @Nicklusheletida som sier hun ikke har salt i huset - det er da mye mat som skal ha salt i oppskriftene, for ikke å snakke om pasta, ris og grønnsaker, som etter min mening må ha litt i kokevannet for å smake.

Jeg bruker Seltin også i dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Lillemus skrev:

Du er klar over at seltin inneholder så mye kalium at det ikke skal brukes av folk som bruker visse hjerte- eller blodtrykksmedisiner? Jeg vet ikke hvilke, men det står så på wikipediasiden om seltin. Fikk inntrykk av at han har høyt blodtrykk.

Å ?? Nei, det var jeg ikke klar over. Han går ikke på medisiner enda til tross for at legen mener han skal gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Å ?? Nei, det var jeg ikke klar over. Han går ikke på medisiner enda til tross for at legen mener han skal gjøre det. 

Å ikke bruke blodtrykksmedisiner dersom legen anbefaler det, er lite klokt - i alle fall dersom trykket hans er så høyt at det i følge kliniske retningslinjer bør medisineres. Problemet med høyt blodtrykk er at de færreste han symptomer - før irreversibel skade har oppstått. 

God informasjon gis på denne nettsiden, som for øvrig også anbefaler seltin : https://www.lhl.no/globalassets/hjerte--og-karsykdom/faktaark-sykdom/15_a4_lhl_fakta_kosthold_hoytblodtrykk_3k.pdf

 

Anonymkode: b2929...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke bruke blodtrykksmedisiner dersom legen anbefaler det, er lite klokt - i alle fall dersom trykket hans er så høyt at det i følge kliniske retningslinjer bør medisineres. Problemet med høyt blodtrykk er at de færreste han symptomer - før irreversibel skade har oppstått. 

God informasjon gis på denne nettsiden, som for øvrig også anbefaler seltin : https://www.lhl.no/globalassets/hjerte--og-karsykdom/faktaark-sykdom/15_a4_lhl_fakta_kosthold_hoytblodtrykk_3k.pdf

 

Anonymkode: b2929...c89

Ja, vet det. Han er på glid. I går var det 157 over 96 eller noe sånt. Det varierer, men alltid for høyt.

Han er arvelig belastet. Har hatt det hele livet. Hans mor har hatt det hele livet og hun er 87 nå, men bruker medisiner. 

Han lever sunt og trener mye. Kanskje litt mindre kosekvent med kosthold enn meg, men tror helst det er arv i hans tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Ja, vet det. Han er på glid. I går var det 157 over 96 eller noe sånt. Det varierer, men alltid for høyt.

Han er arvelig belastet. Har hatt det hele livet. Hans mor har hatt det hele livet og hun er 87 nå, men bruker medisiner. 

Han lever sunt og trener mye. Kanskje litt mindre kosekvent med kosthold enn meg, men tror helst det er arv i hans tilfelle.

En venn av meg lever sunnere enn de fleste, men er også arvelig belastet. Hans far døde 60 år gammel. Kameraten min trives ikke med medisinene (har en del bivirkninger), men kardiologen hans pleier nokså sarkastisk å si at "det er lite livskvalitet i å være død", når han ønsker å slutte på medisiner. 

Anonymkode: b2929...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venn av meg lever sunnere enn de fleste, men er også arvelig belastet. Hans far døde 60 år gammel. Kameraten min trives ikke med medisinene (har en del bivirkninger), men kardiologen hans pleier nokså sarkastisk å si at "det er lite livskvalitet i å være død", når han ønsker å slutte på medisiner. 

Anonymkode: b2929...c89

Da jeg traff han for 4,5 år siden hadde han vært på legesjekk og blitt anbefalt medisiner, men sa til meg at han ville fikse det med å endre kostoldet, siden han mente at man kunne bli impotent av blodtrykksmedisiner. 

Hver gang han har sjekket etter dette, sier han det samme at han vil fikse det med kosthold. Siden det er jeg som lager maten som oftest, spiser han nok litt sunnere enn før uten at det har vært en bevisst tanke fra min side. Forskjellen er likevel mye større en han tror . Han tror nok at vi spiser det samme . Det gjør vi ikke, for det er mengden av hva vi fyller tallerkenen med av de forskjellige ingrediense, han kunne hatt mye å hente.  

Men jeg vil ikke være vaktbikkje for han og det er på tide og innse at det ikke vil skje, at han ikke vil trives med strengere kosthold enn det han har . Det vil gå ut over livskvaliteten hans. 

Da er det bedre å prøve ut medisiner, synes jeg.  Han finner ikke ut av bivirkninger før han har prøvd. 

Men han er jo som menn flest da :)Han er ikke den første mannen i mitt liv som har vært livredd for tabletter 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Da jeg traff han for 4,5 år siden hadde han vært på legesjekk og blitt anbefalt medisiner, men sa til meg at han ville fikse det med å endre kostholdet, siden han mente at man kunne bli impotent av blodtrykksmedisiner. 

Hva med å si til legen at han er villig til å prøve, men ikke vil ha de typene som har ereksjonsvikt som en hyppig bivirkning?

Det finnes maaange forskjellige medisiner mot høyt blodtrykk, og haugevis av menn som tar dem. De er ikke impotente alle sammen 😊 Noen menn har opplevd tilfeller av ereksjonssvikt med noen av typene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...