Gå til innhold

Plutselig blødning etter konisering


Guerrito

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en konisering for 4 uker siden, tre uker etter den sluttet jeg helt og blø og jeg har hatt samleie siden da helt uten problemer.

I går så  oppsto det små blødninger igjen- som ikke var samleierelatert men livmortappen kan nok ha blitt irritert- og jeg begynte å blø litt og disse blødningene fortsatte i dag. Det er veldig lite og helt lyserødt.

Bør jeg nå gjennomføre samleie med kondom eller bare rett og slett holde meg helt unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ingen hensikt å bruke kondom ved samleie. Kan det være menstruasjon som du har tått?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På ‎31‎.‎05‎.‎2018 den 20.28, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ingen hensikt å bruke kondom ved samleie. Kan det være menstruasjon som du har tått?

Hilsen Mette

Ikke godt å si hva det var det jeg vet er at etter denne koniseringen så har menstrasjonen blitt helt anderledes. Nå er det slik at jeg nesten ikke blør- jeg kjenner liksom på meg at symtpomene er på vei- så kommer det nesten ingenting dag 1 så kommer kanskje noe dag 2 og 3 og så er det stort sett helt over ( vanligvi har jeg hatt menstrasjon ca 4 dager- ikke store blødninger men nok til at jeg må skifte bind/tamponger 4-5 ganger døgnet).

Nå er jo jeg 40 så kan jo være tilfeldig og at menoopausen er igang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nå er det noen måneder siden at du ble konisert. De uregelmessige blødninger har annen årsak, det kan være begynnende overgangsalder. Da kan syklus endre seg, først kan menstruasjonen utebli en uke, senere en måned eller mer. Slik kan det være i mange år.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎07‎.‎2018 den 8.18, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Nå er det noen måneder siden at du ble konisert. De uregelmessige blødninger har annen årsak, det kan være begynnende overgangsalder. Da kan syklus endre seg, først kan menstruasjonen utebli en uke, senere en måned eller mer. Slik kan det være i mange år.

Vennlig hilsen Mette 

Ja nettopp- var redd for det.. hadde et ørlite håp om en graviditet- så men vet jo at sjansjen alltid er liten i min alder.

Greit dog å vite at det ikke henger sammen med koniseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Hmm men så tok jeg en graviditetstest i dag og den viste positiv! Og en ukesindikator viste 3 + uker! Jeg har ikke fått tatt sjekktimen enda etter koniseringa- skrekk og gru hva skjer om de finner noe der... for jeg leste og ble informert om at man bare ku nne forsøke å bli gravid eter første konisering og alle tester var bra- det var den for meg- men kan ikke hjelpe for at jeg er litt bekymret.... samtidig er jeg fyllt 40 og min partner 42 så vi er jo strengt talt gamle folk- det bekymrer meg også noe- hva det rent fysisk vil si for barnets del at jeg er såpass gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Gratulerer. Problemet i din alder er i det hele tatt å bli gravid. Er du ellers frisk og ikke har pådradd deg sykdommer i årenes løp, er det intet i veien for at du skal kunne få ett greit svangerskap. Du kjenner til at risiko for fosteret kan ha kromosomforstyrrelser er øket, men det kan det testes for på ulike måter som ved ultralyd og evt prøvetaking fra morkake eller fostervann. Tar du folat?

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Gratulerer. Problemet i din alder er i det hele tatt å bli gravid. Er du ellers frisk og ikke har pådradd deg sykdommer i årenes løp, er det intet i veien for at du skal kunne få ett greit svangerskap. Du kjenner til at risiko for fosteret kan ha kromosomforstyrrelser er øket, men det kan det testes for på ulike måter som ved ultralyd og evt prøvetaking fra morkake eller fostervann. Tar du folat?

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Nei, forutenom at jeg har IBS så har jeg stort sett vært frisk og raskt. Jeg kjenner til dette med kromosomforstyrrelse og vet at det egentlig finnes muligheter for dette via blodprøve bare ikke i Norge? Fordi, jeg hører nemlig at det er en litt større risiko for spontanabort ved fostervannsprøve?

Ellers begynte jeg å ta folsyre for 2 mndr siden:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎08‎.‎2018 den 20.36, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Gratulerer. Problemet i din alder er i det hele tatt å bli gravid. Er du ellers frisk og ikke har pådradd deg sykdommer i årenes løp, er det intet i veien for at du skal kunne få ett greit svangerskap. Du kjenner til at risiko for fosteret kan ha kromosomforstyrrelser er øket, men det kan det testes for på ulike måter som ved ultralyd og evt prøvetaking fra morkake eller fostervann. Tar du folat?

Lykke til, vennlig hilsen Mette

MEN jeg lurer fortsatt på hva det kan ha å si at jeg ikke har fått tatt etterkontrollen etter koniseringa- er det farlig å gjøre nå som jeg er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har vel fått beskjed om kontroller videre frem? det avhenger av hva vevsundersøkelsen viste. Hvis du ikke har fått beskjed, må du kontakte avdelingen som opererte deg. Det er ikke noe problem å ta prøve under graviditet.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Du har vel fått beskjed om kontroller videre frem? det avhenger av hva vevsundersøkelsen viste. Hvis du ikke har fått beskjed, må du kontakte avdelingen som opererte deg. Det er ikke noe problem å ta prøve under graviditet.

Vennlig hilsen Mette

Ja, jeg har fått beskjed om at jeg burde bestille etterkontroll 3-6 måneder etter koniseringen- så da gjør jeg det. Ble bare bekymret for om jeg kanskje ikke kunne foreta slike kontroller og celleprøver når jeg var gravid,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Veldig viktig å følge programmet. Man kan ikke gjøre noe galt ved å ta prøve i graviditeten. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...