Gå til innhold

Hva skjer hvis man myrder noen mens man er manisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Først og fremst: jeg er ikke manisk, og jeg har ikke tenkt å myrde noen. 

- Men. I min forrige maniske episode hadde jeg mye fantasier om å myrde noen. Jeg var svært opptatt av det, og viet mye mer energi på det enn jeg skulle gjort. Jeg kan også overreagere veldig når jeg er manisk, og kunne nok blitt veldig voldelig hvis jeg følte meg truet. Under rette forhold, hadde jeg kanskje kunnet drept noen.

Hva skjer egentlig med en person hvis h*n myrder noen i mani? Jeg er veldig redd for at det skal skje meg en gang, selv om jeg ikke egentlig tror at det vil skje. Vanligvis, slik som nå, så finnes jeg ikke voldelig, jeg hater ikke, blir sjelden sint, og er bare rolig og snill. 

Anonymkode: 31891...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da blir en dømt til tvungent psykisk helsevern. Minimum 3 år. Kan forlenges med tre år av gangen så lenge det er behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, kupton skrev:

Da blir en dømt til tvungent psykisk helsevern. Minimum 3 år. Kan forlenges med tre år av gangen så lenge det er behov for det.

Herregud nei. For å slippe straff og bli dømt til tvunget psykisk heksevern må en være strafferetslig utilregnelig, og ikke vite at det man gjør er feil. Når man er manisk så vet man hva man gjør og kan unngå det om man ønsker.

Anonymkode: 1845d...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud nei. For å slippe straff og bli dømt til tvunget psykisk heksevern må en være strafferetslig utilregnelig, og ikke vite at det man gjør er feil. Når man er manisk så vet man hva man gjør og kan unngå det om man ønsker.

Sikker? Jeg angrep personalet på psykiatrisk og knuste en dør og måtte beltelegging flere ganger. Jeg har intet minne av det og det er ufattelig for meg at jeg har oppført meg slik. Jeg var i mani. Ble ikke straffet for det. Så jævlig det enn er å beltelegges greide jeg ikke unngå det i manien min

Endret av elina777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha såpass alvorlig mani at man ikke kan regnes som tilregnelig. Enkelte kan under mani være ute av evne til å respondere på andre, de kan rett og slett være så oppstemt at ingenting de sier eller gjør fremstår meningsfullt for noen andre enn dem selv.

Anonymkode: ff8e5...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her tar du feil. Mani regnes som alvorlig sinnslidelse. Siden vi i Norge følger "det medisinske prinsipp",  er da personen utilregnelig og kan ikke straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke vært manisk. Men angivelig schizofren. Jeg havnet på et sykehjem da jeg var 18, og ble behandlet nedlatende og dårlig. Da hadde jeg masse drapsfantasier om å ta hevn og slikt. Men jeg gjorde jo selvfølgelig ikke det. Jeg vet ikke om hvem som helst kan bli morder? Det vet sikkert kupton mer om, men jeg liker å tro jeg ikke kunne bli det. Iallfall kan man gjøre sitt ved å følge medisineringen. Slik att man ikke er en fare for andre.

Anonymkode: e96c6...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...