Gå til innhold

Er såå flau .


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Legen min pleide å være empatisk og engasjert. Hun var liksom på lag med pasienten og stod på for å få pasienten videre i systemet. Etter å ha hatt to friår for å jobbe på en DPS var tonen en annen. Plutselig var hun mer på lag med systemet. Da jeg skulle spørre om henvisning til DPS eller psykolog  var hun nedlatende. Mente at man ikke kunne « plage» DPSen med småting. At det ikke var vits å prøve en gang. Om jeg ikke kunne ordne med psykolog selv. At hvis jeg hadde vært suicidal og ikke klarte å fungere i hverdagen så kunne jeg komme tilbake. Ingen hjelp altså. Jeg skammet meg dypt da jeg gikk hjem, det hadde kostet meg mye å ta opp mine psykiske plager med henne. Dessuten hadde voldtektsmottaket rådet meg til å få henvisning til DPS. Aldri om jeg kommer til å spørre om mer hjelp. Som om det jeg ikke har skam og skyldfølelse nok etter overgrepet. Det er jo vanlig å ha litt plager etter en slik opplevelse og det er så mange som opplever slikt. Dessuten var jo overgrepet litt min egen feil. Blir bare så flau som kunne være så dum å tro at jeg kunne få en henvisning. 

Anonymkode: bedeb...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så snodig. Jeg opplever også en endring hos min fastlege etter at hun var ett år på dps. Før var jeg normal med plager mens nå er jeg «som en ettåring» (ja hun sa faktisk det) og helt på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte fastlege er det beste. En henvisning til dps er vanskelig, fordi de er overbelastet. Det er latterlig. Alle snakker om henvise til dps og fastleger henviser dit og folk få avslag. Har jeg forsovet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Soletti skrev:

Så snodig. Jeg opplever også en endring hos min fastlege etter at hun var ett år på dps. Før var jeg normal med plager mens nå er jeg «som en ettåring» (ja hun sa faktisk det) og helt på tur. 

Kanskje hun har sett hvor psyke de som er innlagt på DPS er?

Anonymkode: 738d0...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, Betti 11 skrev:

Bytte fastlege er det beste. En henvisning til dps er vanskelig, fordi de er overbelastet. Det er latterlig. Alle snakker om henvise til dps og fastleger henviser dit og folk få avslag. Har jeg forsovet noe?

Da de har begrenset ressurser og må prioritere de sykeste,, er det ikke lattering.

Anonymkode: 738d0...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun har sett hvor psyke de som er innlagt på DPS er?

Anonymkode: 738d0...508

Ts her. Akkurat derfor føler jeg meg skamfull over å ha spurt. Men betyr det at alle oss andre som sliter med ting skal føle oss dum som spør. Ingen liker å være til bry. Vi vet jo alle hvor belastet systemet er. Det blir brukt store ressurser på en liten gruppe som er svært psyke mens en stor gruppe får lite eller ingen hjelp. Ikke alle har råd til å betale for psykolog. Nå fungerer ikke jeg i jobb for tiden, kan bli dyrt for samfunnet det og? Til og med avtalespesiallister er vanskelig å komme til. Dessuten tar jo ikke DPSen bare imot  pasienter som skal legges inn. 

Anonymkode: bedeb...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Akkurat derfor føler jeg meg skamfull over å ha spurt. Men betyr det at alle oss andre som sliter med ting skal føle oss dum som spør. Ingen liker å være til bry. Vi vet jo alle hvor belastet systemet er. Det blir brukt store ressurser på en liten gruppe som er svært psyke mens en stor gruppe får lite eller ingen hjelp. Ikke alle har råd til å betale for psykolog. Nå fungerer ikke jeg i jobb for tiden, kan bli dyrt for samfunnet det og?

Det blir det. Systemet fungerer ikke.

Anonymkode: 738d0...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har regeringen ikke lovt det blir bedre. Null selvmord. Hva skjedde i mellomtida. En stor oppslag i avisa i tre dager og nå hører man ingenting. Merkeligw greier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Syns nå folk som har vært utsatt for overgrep burde få hjelp, det er da grunn nok det. Og rart at ikke legen vil henvise deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor føler du deg dum? Tenker du at man skal være flau og skamfull etter alle spørsmål man har fått «nei» som svar på? Det var en rar innstilling syns jeg, og da burde jeg vært flau og skamfull mange ganger... ;)

Om jeg skal gjette tenker jeg at legen din snakker på bakgrunn av erfaring. Nå som hun har vært stasjonert på DPS vet hun at sjansen er liten for at du får plass med din diagnose/dine plager, og derfor råder hun deg til å møte dette på annet vis. Hvorfor ikke følge rådet hennes, istedenfor å bruke energi på hva hun sa før, hva hun sier nå og på følelsene dine? Det er jo bare kontraproduktivt...

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun har sett hvor psyke de som er innlagt på DPS er?

Anonymkode: 738d0...508

Det merkelige for meg er at de som er innlagt på DPS ikke virker særlig syke! 

Jeg har vært innlagt der tre ganger, og jeg har vært skikkelig syk. Men når jeg er der virker de andre så oppegående og friske. De møter til måltidene (noe jeg ikke orket til å begynne med), smiler, prater i vei, og ler. De deltar også i undervisningen. Jeg greide ingenting av dette da jeg ble innlagt, men det endret seg underveis. I røykegruppa prates det, og jeg får da vite at noen kom "i går", for " tre dager siden", osv. Veldig rart da at de er såpass oppegående etter så kort tid. 

Så mitt inntrykk er at folk ikke er så syke på dps- innleggelsene. Så man skulle jo ikke tro at terskelen for innleggelse var så forbaska høy...

De aller sykeste legges inn på "ordentlige" psykiatriske sykehus. De med mani, psykose, osv. 

Anonymkode: 5563d...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det merkelige for meg er at de som er innlagt på DPS ikke virker særlig syke! 

Jeg har vært innlagt der tre ganger, og jeg har vært skikkelig syk. Men når jeg er der virker de andre så oppegående og friske. De møter til måltidene (noe jeg ikke orket til å begynne med), smiler, prater i vei, og ler. De deltar også i undervisningen. Jeg greide ingenting av dette da jeg ble innlagt, men det endret seg underveis. I røykegruppa prates det, og jeg får da vite at noen kom "i går", for " tre dager siden", osv. Veldig rart da at de er såpass oppegående etter så kort tid. 

Så mitt inntrykk er at folk ikke er så syke på dps- innleggelsene. Så man skulle jo ikke tro at terskelen for innleggelse var så forbaska høy...

De aller sykeste legges inn på "ordentlige" psykiatriske sykehus. De med mani, psykose, osv. 

Anonymkode: 5563d...690

Det har jeg og merket, de andre har ikke virket så syke syns jeg heller. Iallefall noen av dem, men andre kunne man se var tydelig syke. En lett mix. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med fastlegen i dag. Han sa at jeg skal gå først til psykatrisk sykepleier og når det er ikke bedre henviser han igjen til dps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, Kayia skrev:

Hvorfor føler du deg dum? Tenker du at man skal være flau og skamfull etter alle spørsmål man har fått «nei» som svar på? Det var en rar innstilling syns jeg, og da burde jeg vært flau og skamfull mange ganger... ;)

Om jeg skal gjette tenker jeg at legen din snakker på bakgrunn av erfaring. Nå som hun har vært stasjonert på DPS vet hun at sjansen er liten for at du får plass med din diagnose/dine plager, og derfor råder hun deg til å møte dette på annet vis. Hvorfor ikke følge rådet hennes, istedenfor å bruke energi på hva hun sa før, hva hun sier nå og på følelsene dine? Det er jo bare kontraproduktivt...

Denne legen er kjent for å være arrogant og nedlatende. Jeg har ingen problemer med å forstå. Din kommentar gjør meg bare enda mer skamfull. Det er jo akkurat det at jwg aldri skulle ha gått til fastlegen med dette. Å fortelle om det vanskelige for å bli kjefter på. At jeg burde ha forstått at jeg ikke kunne komme til henne med dette. Kanskje du er et sterkere menneske enn meg som har opplevd lignede ting som meg og ikke taklet det fornuftig og reflektert . Jeg varte legen høflig men følte bare på denne skammen etterpå.  Jeg er forresten over det i dag. Har ikke tenkt å oppsøke noe hjelp for dette. 

Anonymkode: bedeb...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle stå : taklet det fornuftig og reflekter. ( skal ikke stå ikke)

Anonymkode: bedeb...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne legen er kjent for å være arrogant og nedlatende. Jeg har ingen problemer med å forstå. Din kommentar gjør meg bare enda mer skamfull. Det er jo akkurat det at jwg aldri skulle ha gått til fastlegen med dette. Å fortelle om det vanskelige for å bli kjefter på. At jeg burde ha forstått at jeg ikke kunne komme til henne med dette. Kanskje du er et sterkere menneske enn meg som har opplevd lignede ting som meg og ikke taklet det fornuftig og reflektert . Jeg varte legen høflig men følte bare på denne skammen etterpå.  Jeg er forresten over det i dag. Har ikke tenkt å oppsøke noe hjelp for dette. 

Anonymkode: bedeb...5fb

Tror ikke Kaia har opplevd det samme som deg, hun pleier å være litt spiss i kommentarene sine. Det har såret meg før, men er man på et forum som dette bør man vel tåle ulike tilnærminger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Tror ikke Kaia har opplevd det samme som deg, hun pleier å være litt spiss i kommentarene sine. Det har såret meg før, men er man på et forum som dette bør man vel tåle ulike tilnærminger. 

Jeg har ingen såre følelser mot Kaia men takk for forståelse Stjernestøv. Jeg har måttet tåle mye som psykiatrisk pasient. Helst blir man møtt på en slik måte at man føler seg liten og uverdig. Da blir man mer sårbar for hvordan mennesker generellt møter en. Noen ganger trenger man kanskje litt forståelse og trøst. Realitetsorientering og « skjerp» deg har jeg fått i « overdoser». Selvfølgelig forstår jeg at man må tåle ulike tilnærmingsmåter innpå her. Vi er ekte mennesker med følelser og reaksjoner som er kompliserte og sammensatt. Det er ikke en oppskrift for alle . Å være ekte å si hvordan man har det for så å få høre at sånn du har det og reagerer er din egen feile måte å ta det på kan svi litt. Men men jeg har gått videre. Svelgt skammen, døyvet smerten med sobril og har det bra. 

Anonymkode: bedeb...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne legen er kjent for å være arrogant og nedlatende. Jeg har ingen problemer med å forstå. Din kommentar gjør meg bare enda mer skamfull. Det er jo akkurat det at jwg aldri skulle ha gått til fastlegen med dette. Å fortelle om det vanskelige for å bli kjefter på. At jeg burde ha forstått at jeg ikke kunne komme til henne med dette. Kanskje du er et sterkere menneske enn meg som har opplevd lignede ting som meg og ikke taklet det fornuftig og reflektert . Jeg varte legen høflig men følte bare på denne skammen etterpå.  Jeg er forresten over det i dag. Har ikke tenkt å oppsøke noe hjelp for dette. 

Anonymkode: bedeb...5fb

Jeg skjønner ikke? Hvordan skulle du forstått det før du spurte? Er det så farlig at en fagperson mener noe annet enn en pasient? At h*n sa «nei, det er en bedre ide å (...)». 

Ellers, det er selvfølgelig din avgjørelse om du ikke ønsker hjelp i det hele tatt, men blir ikke det et tegn på at fastlegen hadde rett? Da sier du jo egentlig at du ikke trenger hjelp om du ikke får det på din måte?

Er det ikke heller lurt å følge rådet til fastlegen selv om dette ikke var det du ønsket mest?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg skjønner ikke? Hvordan skulle du forstått det før du spurte? Er det så farlig at en fagperson mener noe annet enn en pasient? At h*n sa «nei, det er en bedre ide å (...)». 

Ellers, det er selvfølgelig din avgjørelse om du ikke ønsker hjelp i det hele tatt, men blir ikke det et tegn på at fastlegen hadde rett? Da sier du jo egentlig at du ikke trenger hjelp om du ikke får det på din måte?

Er det ikke heller lurt å følge rådet til fastlegen selv om dette ikke var det du ønsket mest?

Jeg er ikke sikker på om du egentlig vil være til hjelp for meg eller om du bare liker å vinne en diskusjon. Derfor usikker på om jeg burde forsette dette. Du har laget deg et bilde av meg i hodet ditt og kjører på😊. Høres ut som du ser på meg som en fornærmet unge som ikke får viljen sin. Som ikke kan respektere en fagperson meninger. Det jeg prøvde å si er at jeg forstod dine argumenter. Fastlegen er ikke den første jeg har bedt om hjelp og egentlig vil jeg ikke inn på DPSen. Men alle plasser jeg har henvendt meg har jeg fått beskjed om å gå gjennom fastlegen. At mine problemer krever psykologhjelp. Det ble liksom den siste utvei. At jeg gir opp å søke hjelp er vel heller denne typisk følelsen man har når man har opplevd et overgrep. At man egentlig er skyld i det selv og kan bare  « ha det så godt». Man blir veldig ambivalent og trenger trygge personer som leder en i rett retning i min situasjon. 

Anonymkode: bedeb...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sikker på om du egentlig vil være til hjelp for meg eller om du bare liker å vinne en diskusjon. Derfor usikker på om jeg burde forsette dette. Du har laget deg et bilde av meg i hodet ditt og kjører på😊. Høres ut som du ser på meg som en fornærmet unge som ikke får viljen sin. Som ikke kan respektere en fagperson meninger. Det jeg prøvde å si er at jeg forstod dine argumenter. Fastlegen er ikke den første jeg har bedt om hjelp og egentlig vil jeg ikke inn på DPSen. Men alle plasser jeg har henvendt meg har jeg fått beskjed om å gå gjennom fastlegen. At mine problemer krever psykologhjelp. Det ble liksom den siste utvei. At jeg gir opp å søke hjelp er vel heller denne typisk følelsen man har når man har opplevd et overgrep. At man egentlig er skyld i det selv og kan bare  « ha det så godt». Man blir veldig ambivalent og trenger trygge personer som leder en i rett retning i min situasjon. 

Anonymkode: bedeb...5fb

Hvor har du det fra at jeg har laget et bilde av deg ut fra det jeg svarer? Jeg mener bare at det ikke er lurt av deg å bruke energi på følelsene dine nå, men heller bruke energi på å få den hjelpen du kjenner du trenger.

Det er bare tull at du må gå til fastlege for å få psykolog. Jeg har selv gått til psykolog uten henvisning. Man må imidlertid betale for timen selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...