Gå til innhold

Er NRK slemme med Musse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.rights.no/2018/06/heksejakt-pa-bashe-musse/

NRK konfronterte Bashe Musse med å si forskjellige ting til norske og somaliske medier om koranskoler.

På en Facebook-gruppe som ble opprettet før helga, framsettes det påstander om en demoniseringskampanje mot Bashe Musse.

«Vi har starta denne gruppen fordi vi ønsker å rette et sterkt lys mot medias enorme makt. særlig NRK som er blitt misbrukt på det groveste. Bashe har forsvart Norsk-Somalier over en stund nå. Når det ikke fantes noe som kunne forsvare somaliere var Bashe der for å forsvare somaliere. Men nå har NRK bestemt seg for å demonisere denne fantastiske mann.VI NORSKE SOMALIERE ER IMOT HEKSEJAKTEN MOT DENNE FANTASTISKE MANNEN!!!!!»

Er Musse misforstått og pressen er ute for å ta han, eller er han en løgner?

Anonymkode: a9749...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det har jeg ikke grunnlag å uttale meg om, men om han har forsvart sending av barn til koranskoler, så fortjener han hets. Nå vet jeg ikke helt om jeg stoler på rights.no som troverdig kilde. Da jeg har vært i gruppa dems på face, og blitt sjokkert over de som støtter saken. Selv om jeg er Frp ´r av. den nasjonal konsvervatve typen, så slår de gruppene meg som mye fake news. Men som sagt, hva er sannhet, hva er løgn? Mainstreem media har jo ofte bias i motsatt retning.

Anonymkode: 329f0...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ikke grunnlag å uttale meg om, men om han har forsvart sending av barn til koranskoler, så fortjener han hets. Nå vet jeg ikke helt om jeg stoler på rights.no som troverdig kilde. Da jeg har vært i gruppa dems på face, og blitt sjokkert over de som støtter saken.

Seriøsiteten til et nettsted avhenger ikke av hva folk lirer av seg av dumme kommentarer på Facebook. Har du noen eksempler på "fake news" fra rights.no? 

Ellers var det NRK som tok opp denne saken først.

https://www.nrk.no/norge/ap-politiker-til-somalisk-tv_-tror-ikke-pa-koranskole-barna-1.14058031

Anonymkode: a9749...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De aller fleste somalierne er enige i NRK sin oversettelse. Synes han enten får stå for det han sier, eller eventuelt beklage at han ordla seg "uheldig". Å gjemme seg bak at folk flest ikke kan somalsk og dermed ikke vet hva han sa blir for dumt.

 

Anonymkode: 2aab9...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes NRK er for slemme mot ham.

Fremstillingen er media er urimelig. I kontekst er ikke det han sier det minste sjokkerende. 

Han, synes det er vanskelig å tro at noe så ekstremt skjer, slik han kjenner Somalia. Han må få lov til å mene at det er utrolig.

Utsagnet bekrefter bare at ham er rystet og sjokkert. Han fordømmer vold mot barn like tydelig på Somalisk TV som på norsk TV.

https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-hva-sa-egentlig-ap-politiker-bashe-musse-til-somalisk-tv_-1.14072220

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gargamel skrev:

I kontekst er ikke det han sier det minste sjokkerende. 

Han, synes det er vanskelig å tro at noe så ekstremt skjer, slik han kjenner Somalia. Han må få lov til å mene at det er utrolig.

Sånt er jo faktisk ikke helt entydig på norsk heller.  Hvis jeg sier at en eller annen historie "ikke er til å tro" eller "helt utrolig", mener jeg da at jeg ikke tror på den, eller at den er så ekstrem at jeg ikke ville forestilt meg at dette kunne skje, hvis jeg ikke hadde hørt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg synes NRK er for slemme mot ham.

Fremstillingen er media er urimelig. I kontekst er ikke det han sier det minste sjokkerende. 

Han, synes det er vanskelig å tro at noe så ekstremt skjer, slik han kjenner Somalia. Han må få lov til å mene at det er utrolig.

Utsagnet bekrefter bare at ham er rystet og sjokkert. Han fordømmer vold mot barn like tydelig på Somalisk TV som på norsk TV.

 

Nei, det gjør han ikke. Det er bare det venstrevridde fakta.no som vrir og vrenger på ting.

Ahmed Mahamed Abdi tolker vanligvis for politiet og domstolene. Han sier at det er vanskelig å konkludere med at Musse uttrykker direkte mistillit til barnas fortellinger, men han sier Ap-politikeren er skeptisk.

– Mediene kjører i én og samme retning. De ser ikke saken fra flere sider.

– Det er vanskelig og jeg tror ikke på det. Og det har man solgt til den norske befolkning.

Anonymkode: e1f35...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Storm i ett vannglass.

 

Enten så er han naiv, eller så er han mis-tolket.

Anonymkode: 329f0...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Storm i ett vannglass.

 

Enten så er han naiv, eller så er han mis-tolket.

Anonymkode: 329f0...1ae

Eventuelt juger han bevisst.

Anonymkode: 26d5c...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt juger han bevisst.

Anonymkode: 26d5c...86f

Kan du forklare kort hva han lyver om? Hva er det han sier som ikke er sant? 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Gargamel skrev:

Kan du forklare kort hva han lyver om? Hva er det han sier som ikke er sant? 

Han tror ikke på det. Noe som er noe helt annet enn hva han sa til norsk tv tidligere.

Anonymkode: 26d5c...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Og så var det dette med kontekst.

Videre i det samme intervjuet sier Musse til Somalisk TV (Kilde NRK):

"Men det finnes skoler som man sender barna til.  Som muslimer og somaliere er vi glad i og har stor tillit til våre koranlærere. Vi stoler på lærerne og derfor sender vi barna våre til koranskole.  Men Somalia har forandret seg og folk er ikke de samme som de var før. Det viktigste spørsmålet som foreldrene må stille seg selv er: Vet de hva slags skoler, lærere eller samfunn de sender barna sine til? Det er dette som trenger å drøftes." 

I lys av dette virker det pussig å påstå at Musse ikke tror på påstanden til barna. Husk også at oversetterelsen til NRK ikke er fasiten. Fra faktisk.no:

"Ahmed Yasin jobber som nivå 1-tolk i retten, og for norske utlendingsmyndigheter.

– Musse sier at han ikke kan fatte at dette er riktig, eller at han ikke kan forstå at mennesker kan finne på sånt.  Dette ble av NRK oversatt til at han ikke tror på det. En slik tolking stemmer heller ikke med konteksten, og det øvrige som ble sagt i intervjuet, sier han til Faktisk.no.

Yasin understreker hvor viktig det er å oversette uttalelsene i kontekst, og at en somali-norsk oversettelse fort blir feil om man oversetter ord for ord, eller setning for setning."

Jeg synes altså NRK har vært for hissige her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, Gargamel skrev:

Og så var det dette med kontekst.

Videre i det samme intervjuet sier Musse til Somalisk TV (Kilde NRK):

"Men det finnes skoler som man sender barna til.  Som muslimer og somaliere er vi glad i og har stor tillit til våre koranlærere. Vi stoler på lærerne og derfor sender vi barna våre til koranskole.  Men Somalia har forandret seg og folk er ikke de samme som de var før. Det viktigste spørsmålet som foreldrene må stille seg selv er: Vet de hva slags skoler, lærere eller samfunn de sender barna sine til? Det er dette som trenger å drøftes." 

I lys av dette virker det pussig å påstå at Musse ikke tror på påstanden til barna. Husk også at oversetterelsen til NRK ikke er fasiten. Fra faktisk.no:

"Ahmed Yasin jobber som nivå 1-tolk i retten, og for norske utlendingsmyndigheter.

– Musse sier at han ikke kan fatte at dette er riktig, eller at han ikke kan forstå at mennesker kan finne på sånt.  Dette ble av NRK oversatt til at han ikke tror på det. En slik tolking stemmer heller ikke med konteksten, og det øvrige som ble sagt i intervjuet, sier han til Faktisk.no.

Yasin understreker hvor viktig det er å oversette uttalelsene i kontekst, og at en somali-norsk oversettelse fort blir feil om man oversetter ord for ord, eller setning for setning."

Jeg synes altså NRK har vært for hissige her.

Det er påfallende at han er så klar og direkte på norsk tv, men så ullen på somalsk tv. Det er nok helt bevisst.

Anonymkode: 26d5c...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er påfallende at han er så klar og direkte på norsk tv, men så ullen på somalsk tv. Det er nok helt bevisst.

Anonymkode: 26d5c...86f

Ja regner med det. Sosiale antenner kalles det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Gargamel skrev:

Ja regner med det. Sosiale antenner kalles det. 

Musse sier nøyaktig det han tror tilhøreren vil høre. Musse arbeider iherdig for at muslimer og somaliere skal få fotfeste i Norge. 
Han har alltid "gode" forklaringer på hvorfor somaliere røker khat, har flere koner i Norge, ikke deltar i arbeidslivet, ikke kan norsk, pendler til Somalia, egentlig kommer fra Kenya, foretar omskjæring, tvangsgifte - og nå også hvorfor barn sendes på koranskole i Somalia. 

Anonymkode: 26d5c...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...