Gå til innhold

Informasjon til dere som fikk avslag fra dps

Betti 11

Anbefalte innlegg

Her er en liten info fra meg. Når du vil gå inn på dps må du gå først til den kommunale sykepleieren i din kommune. De vurderer med en samtale eller mer om du skal gå inn på dps eller ikke. Sånn er det i kommunen min. Jeg har en godt inntrykk av denne tjenesten. Etter min mening er det en god start for å bedre helsen. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 minutter siden, Betti 11 skrev:

Her er en liten info fra meg. Når du vil gå inn på dps må du gå først til den kommunale sykepleieren i din kommune. De vurderer med en samtale eller mer om du skal gå inn på dps eller ikke. Sånn er det i kommunen min. Jeg har en godt inntrykk av denne tjenesten. Etter min mening er det en god start for å bedre helsen. Lykke til !

Nja, her jeg bor (Rogaland) er det hovedsakelig fastleger som henviser til dps. 

Anonymkode: e324a...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Betti 11 skrev:

Ja stemmer det, men det kan du glemme å komme inn. Jeg bor i samme fylke.

Virkelig? Er det så vanskelig å komme inn? Jeg kom inn, men hadde rundt 6 ukers måneders ventetid da. Kommer nok ann på hvilken problematikk man har. Går ut ifra at det er vanskeligere å komme inn med angst/depresjon (som ikke er alvorlig) enn andre lidelser, særlig hvis man ikke er suicidal. Jeg tror nok at suicidale (hvis suicidaliteten er grunnet en psykisk lidelse) kommer uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror det også. De har jo egene kriterier. Uansett er det ikke så verst å snakke med denne sykepleiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble henvist av fastlege og fikk beskjed om at det var en mulighet for å ikke komme inn. Fikk time ganske fort med mine problemer. 

Nå vet hva dps vektlegger under en vurdering, men kan også familieforhold sånn som om du er aleneforelder og om du har barn spille inn? 

Anonymkode: 278c5...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det spiller også en rolle. Jeg følte meg dårlig da jeg fikk avslag, men nå forstå jeg hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Man må så vidt jeg vet henvises av en lege. I alle fall ble jeg henvist av fastlegen min, hvorpå jeg fikk time etter et par måneder. Det var faktisk og fastlegen som satte meg i kontakt med den psykiatriske hjelpetjenesten i kommunen, selv om dette er et lavterskeltilbud man skal kunne søke selv. I alle fall i min kommune.

Men det er stor forskjell på fastleger, og de formulerer henvisninger vidt forskjellig - noe som også vil ha innflytelse på hvordan den blir vurdert hos DPS.

Jeg hadde først en lege som hevdet at det ikke var poeng i å henvise, både fordi "så godt som alle hun henviste fikk avslag og at det var så lange køer." Hun skrev en hvenvisning og printet ut en liste over avtalespesialister i området med et lykke til, noen vil nok ta deg inn." Men da jeg så hva hun hadde prestert å skrive i den henvisningen, tenkte jeg at det ikke var så rart at pasientene fikk avslag. Og ventelister? Avtalespesialistene hadde virkelig ventelister. Takk og pris byttet jeg lege, og der samarbeidet vi om å skrive henvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alder spiller nok også inn.

Alder? Seriøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Man må så vidt jeg vet henvises av en lege. I alle fall ble jeg henvist av fastlegen min, hvorpå jeg fikk time etter et par måneder. Det var faktisk og fastlegen som satte meg i kontakt med den psykiatriske hjelpetjenesten i kommunen, selv om dette er et lavterskeltilbud man skal kunne søke selv. I alle fall i min kommune.

Men det er stor forskjell på fastleger, og de formulerer henvisninger vidt forskjellig - noe som også vil ha innflytelse på hvordan den blir vurdert hos DPS.

Jeg hadde først en lege som hevdet at det ikke var poeng i å henvise, både fordi "så godt som alle hun henviste fikk avslag og at det var så lange køer." Hun skrev en hvenvisning og printet ut en liste over avtalespesialister i området med et lykke til, noen vil nok ta deg inn." Men da jeg så hva hun hadde prestert å skrive i den henvisningen, tenkte jeg at det ikke var så rart at pasientene fikk avslag. Og ventelister? Avtalespesialistene hadde virkelig ventelister. Takk og pris byttet jeg lege, og der samarbeidet vi om å skrive henvisningen.

Jeg gjørde det samme som du og fikk avslag, men  jeg tror sykepleieren bestemmer med om du kommer til dps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, Betti 11 skrev:

Alder? Seriøs?

Ja, det er bedre samfunnsøkonomisk  at unge mennesker får hjelp slik at de kommer seg ut i arbeidslivet, enn at eldre mennesker gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel skulle jeg vare? Det skal jeg finne ut. Det er en forskjellbehandling og det er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Betti 11 skrev:

Hvor gammel skulle jeg vare? Det skal jeg finne ut. Det er en forskjellbehandling og det er ulovlig.

Nei, det er ikke ulovlig. Sjekk helsedirektoratets prioriteringsveileder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/psykisk-helsevern-for-voksne/seksjon?Tittel=fagspesifikk-innledning-psykisk-3213

Selvsagt betyr alder ikke at man får "mer" hjelp, men at man gjerne har kortere ventetid etc. Hvis du tenker litt så gir dette mening. Unge er fremtiden. 

Jeg syns det er lett å feiltolke. Når en er gammel betyr ikke h* n bli nedprioritert. Spørsmålet stiller seg om det lønner seg og da er det ment for eksampel når en har uhelbredig kreft, eller en alvorlige demens sånne ting. Jeg tror ikke at eldre blir nedprioritert. Jeg leste på stortinget at de legger vekt på eldre i psykisk helse. I kommunen min fins det også flere tilbod for eldre ( også psykisk helse ). Jeg merker ingen utestenging her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fullstendighet må jeg sir at mann og jeg pleide svigermor og vi hadde problemer med leger ved sykehus og de sa også ved flere anledninger de lønner seg ikke å gøre og datt. Vi var skjokkert men etter det endret seg meningen min. Legene hadde rett og det hadde vart bedre at vi hørte på de. Jeg ble kjent med helsevesenet fra begge sider og da fungerer det ikke alltid med gode besluttninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...