Gå til innhold

Forøkt melkehormon (prolaktin)


Jumpingjacks

Anbefalte innlegg

Jumpingjacks

Hei. Jeg har nå fått svar på at min kropp har for mye melkehormon/prolaktin. Jeg lurer derfor på hva som gjør at jeg har for mye av det? Jeg tok blodprøvene i forbindelse med bortfall av menstruasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være flere årsaker til forhøyelse av hypofysehormonet prolaktin. Litt stress er nok til å øke verdien, så man tar vanligvis en ny prøve etter noen uker. Medikamenter med østrogen, psykofarmaka og tabletter mot kvalme kan øke verdien. Lavt stoffskifte, og godartet svulst på hypofysen kan være årsak.

Hvor gammel er du? hvor lenge har menstruasjonen vært borte? bruker du legemidler? har du verdien av prolaktin og de andre prøver som ble tatt?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jumpingjacks

Jeg er 21 år og har hatt menstruasjonsforstyrrelser i snart 6.5 år, hvor jeg kun har hatt menstruasjon 10-12 de siste 6.5 år. Jeg tar ingen medikamenter utenom rhinexin ved en bihulbetennelse og noen smertestillende også i den forbindelse. Jeg har ikke verdien av prolaktin, men fik beskjed om at den var litt økt. Og mine mannlige kjønnshormoner var normale Jeg har fått utskrevet carbergolin teva 0.5 mg (dostinex). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Har du bare tatt en enkelt prøve? det er ikke nok til å starte behandling. Har du vært på MR-undersøkelse av hypofysen? Er det din fastlege som har startet behandlingen? Kan du ringe legekontoret og få opplyst alle prøvesvarene?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jumpingjacks

Jeg var hos en gynekolog som tok blodprøver av en rekke ulike hormoner. Og hun sendte meg så en mail om at prolaktin var for høy. Ellers har jeg ikke fått annen informasjon enn en resept på det legemiddelet. Og nå som jeg leser på alle bivirkninger etc. så skremmer det meg litt å ta det for å være helt ærlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Kan du ringe sekretæren og få opplyst de ulike prøvesvarene? Det er ikke vanlig å starte behandling uten å være grundig utredet. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jumpingjacks

Det kan jeg gjøre. Har uansett noen spørsmål om tablettene jeg fikk og når jeg skal ta dem etc. Når det er sagt, så tar jeg dem ikke før om tidligst 2.5 uker etter eksamen. Takk for hjelpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Denne prolaktinverdi bør kontrolleres. Jeg vet ikke hvilket laboratorium som har analysert prøven, men jeg finner følgende normalverdier fra andre laboratorier:

  • Haukeland i Bergen: 95-975
  • Aker Sykehus: 100-500
  • Trondheim: 40-530

Din verdi er altså lett eller ikke forhøyet. Det bør absolutt tas en ny prøve, minst to timer etter at du er stått opp og når du er i en rolig fase (ikke sent i seng, eksamensstress etc).

Det er ikke vanlig å starte behandling på så spinkelt grunnlag. Altså ny prolaktinmåling, og samtidig ny måling av av FSH, LH og østradiol. Disse tre prøvene viste hos deg meget lave verdier som tegn på at eggstokkene ikke får de signaler som skal til for å jobbe med å modne egg og produsere det kvinnelige hormonet, østrogen.

Jeg vil gjerne ha følgende opplysninger om deg:

  • Alder for første menstruasjon?
  • Har du hatt normal utvikling mht. brystutvikling og kjønnsbehåring?
  • Har du hatt spiseforstyrrelser?
  • Hva er din vekt og din høyde?
  • Har vekten vært stabil i de siste 6-7 årene?
  • Trener du mye? (antall timer per uke ?)
  • Kan du presse melk ut av brystene når du klemmer på brystvortene?

Hvis nye prøver viser at prolaktin fortsatt er lett forhøyet, så bør du få utført MR av hypofysen (hjernevedhenget), det er derfra at det går signaler til eggstokken om å jobbe.

Det er alt for tidlig å starte med behandling.

Vennlig hilsen Mette

 

PS   TSH og fritt T-4 bør også måles (for å sjekke ditt stoffskifte).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jumpingjacks
  • Alder for første menstruasjon? 11.5 år
  • Har du hatt normal utvikling mht. brystutvikling og kjønnsbehåring? Normalt kroppsbehåring og hadde vel normal brystutvikling også, men mine bryster ha så "krympet" igjen senere og har vært veldig lite brystvev de siste par år. Det var først det siste året at de når har vokst litt igjen og er veldig ømme. 
  • Har du hatt spiseforstyrrelser? Ja, en mildt for for anoreksi og i senere tid også bulimi
  • Hva er din vekt og din høyde? Jeg er 163 og veier omkring 48kg 
  • Har vekten vært stabil i de siste 6-7 årene? vekten har vært stabil de siste par år, men jeg veide litt under 43 kg på et tidspunkt (med samme høyde) 
  • Trener du mye? (antall timer per uke ?) Jeg trener ikke mye nå, da jeg har overbelastningsskade i et par muskler og dermed ikke kan trene, men ellers trenger jeg kon 10-14 timer i uken medregnet den tid jeg bruker til å sykle til/fra skole og jobb. 
  • Kan du presse melk ut av brystene når du klemmer på brystvortene? ikke sånn når jeg prøver, men så vet jeg heller ikke helt hvor og hvordan jeg skal presse. det gjør bare vondt. og mine brystvorter er heller ikke så store, så det var ganske vanskelig. 

Ellers mener jeg at de også har sjekket for stoffskiftet. TSH var normalt og 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dette var oppklarende. Jeg tror at du kan glemme alt om prolaktin, jeg mener at din hormonforstyrrelse har en helt annen forklaring.

Din lave vekt, spiseforstyrrelse og trening kan forklare at eggstokkene er ute av funksjon. På det laveste var din kroppsmasseindeks (BMI) ca 16, og det er en verdi man ser ved anoreksi. Det er typisk at menstruasjonene stopper, fordi det ikke kommer signaler fra hypofysen (hjernevedhenget), noe som ses ved at verdiene av FSH og LH er lave, og østradiol (østrogen) er også lavt. Dine verdier er meget lave. Ofte er prolaktin lett forhøyet, akkurat som det er tilfelle hos deg. Jeg tror at det er forklaringen på din tilstand.

Selv om vekten øker og treningen reduseres, vil ca 30% ikke få normale menstruasjoner.

Du skal ikke behandles med dostinex, men med østrogen/gestagen av den type man gir til kvinner etter overgangsalderen. Det vil tilføre deg østrogen og gestagen vil gi deg blødninger. Det er ikke prevensjon. Hvis du ønsker prevensjon, vil østrogen og en hormonspiral være en god kombinasjon.

Du bør fortsette med denne behandlingen til du ønsker å bli gravid, men det er mulig at du da må ha hjelp for å få gang i eggstokkene med eggmodning og eggløsning.

Med hensyn til overbelastningsskaden, så synes jeg at du skal få tatt et røntgenbilde av 'skadestedet'. En lav verdi av østradiol kan føre til benskjørhet med brudd. Det er også derfor meget viktig at du får tilstrekkelig med østrogen som er nødvendig for skjelettet.

Du kan gjerne ta dette svaret med til gynekologen for videre diskusjon om behandling.

Lykke til. Vennlig hilsen Mette

PS du kan gjerne gi tilbakemelding om hvordan det går med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jumpingjacks

Jeg tok svaret videre, og fikk et litt annet svar en forventet. Mitt forløp er nå "avsluttet med øyeblikkelig virkning" begrunnet i at hun ikke ønsket at jeg skulle få hjelp fra to ulike. Så når sitter jeg med en boks med piller, ingen behandler eller henvisning og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det var en kjedelig reaksjon og en litt dum situasjon du er kommet opp i.

Jeg har i går diskutert din sykehistorie med to endokrinologer (spesialister i hormonforstyrrelser) og de er enige i min vurdering og behandlingsforslag. Du har flere muligheter.

  • Du følger gynekologens råd og bruker Dostinex i f.eks. 2 måneder og ser om du får menstruasjon tilbake.
  • Du ber fastlegen om resept på  f.eks, Trisekvens, det vil tilføre deg østrogen og gi deg blødninger (mer er ikke prevensjon!)
  • Du ber din fastlege om ny henvisning til en annen gynekolog. Det siste er nok nødvendig uansett for oppfølging.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...