Gå til innhold

vet ikke hva jeg skal bli


sara00123

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er 18 år, og går på vg2. Da jeg var liten sa alltid foreldrene mine til meg at jeg burde bli lege eller tannlege. Selv interesserer jeg meg for samfunnsfaglige emner. Jeg er utrolig glad i historie, samfunnsfag og alt som har med språk å gjøre. Jeg synes at Kjemi og fysikk er veldig kjedelige fag, men får likevel gode karakterer i disse fagene fordi jeg jobber mye med dem. Jeg er veldig aktiv i Amnesty, og er leder for en Amnesty gruppe. Jeg har veldig lyst til å hjelpe mennesker, og i det siste har jeg vært interessert i å bli advokat. Foreldrene mine sier at jeg ikke blir en god advokat, fordi de synes at jeg er for følsom. De sier også at advokat yrket er veldig stressende, og at jeg heller bør bli tannlege. Jeg er veldig usikker nå fordi jeg føler at jeg ikke har noe mål :( Jeg står mellom 2 helt forskjellige linjer, og vet ikke hvilken jeg skal satse for. Synes dere at jeg bør følge hjertet mitt og studere jus, eller skal jeg ta det "safe" valget, og bli tannlege? Blir kjempe glad om jeg får litt veiledning her. 

Endret av sara00123
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli tannlege, siden du har gode karaktere i de fagene.

Når du er ferdig kan du starte å jobbe for https://tannhelseutengrenser.no/

Dette er en fantastisk organisasjon! Jeg så et innslag om dem på God Morgen Norge.

Da slår du to fluer i en smekk!

Trygg og god utdanning, som foreldrene dine støtter. Og du får hjelpe mennesker som ikke har samme midler som oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, sara00123 skrev:

Hei

jeg er 18 år, og går på vg2. Da jeg var liten sa alltid foreldrene mine til meg at jeg burde bli lege eller tannlege. Selv interesserer jeg meg for samfunnsfaglige emner. Jeg er utrolig glad i historie, samfunnsfag og alt som har med språk å gjøre. Jeg synes at Kjemi og fysikk er veldig kjedelige fag, men får likevel gode karakterer i disse fagene fordi jeg jobber mye med dem. Jeg er veldig aktiv i Amnesty, og er leder for en Amnesty gruppe. Jeg har veldig lyst til å hjelpe mennesker, og i det siste har jeg vært interessert i å bli advokat. Foreldrene mine sier at jeg ikke blir en god advokat, fordi de synes at jeg er for følsom. De sier også at advokat yrket er veldig stressende, og at jeg heller bør bli tannlege. Jeg er veldig usikker nå fordi jeg føler at jeg ikke har noe mål :( Jeg står mellom 2 helt forskjellige linjer, og vet ikke hvilken jeg skal satse for. Synes dere at jeg bør følge hjertet mitt og studere jus, eller skal jeg ta det "safe" valget, og bli tannlege? Blir kjempe glad om jeg får litt veiledning her. 

Jeg synes du skal følge dine egne ønsker. Som jurist eller advokat har vil du ha glede av ditt samfunnsengasjement og det finnes veldig mange ulike typer å jobbe mellom, du trenger ikke nødvendigvis jobbe på advokatkontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Enig med personen over. Det er ditt liv, og du er fri til å velge selv. Motivasjon og mening er så viktig. I alle fall ikke velg noe kun for å please foreldrene dine. Forstår at det er vanskelig hvis du tenker at du må ta hensyn til dem, men jeg synes du selv skal få velge hvilken karrierevei du skal ta 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sara00123 skrev:

Jeg står mellom 2 helt forskjellige linjer, og vet ikke hvilken jeg skal satse for. Synes dere at jeg bør følge hjertet mitt og studere jus, eller skal jeg ta det "safe" valget, og bli tannlege? Blir kjempe glad om jeg får litt veiledning her. 

Følg hjertet ditt. :) Det er tross alt DU som skal leve med dette yrket i kanskje 40-50 år, ikke foreldrene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sara00123 skrev:

Synes dere at jeg bør følge hjertet mitt og studere jus, eller skal jeg ta det "safe" valget, og bli tannlege?

Jeg synes virkelig ikke man skal bli lege eller tannlege hvis man egentlig ikke har lyst.  Jeg tror vi har mer enn nok leger - kanskje tannleger også - som havnet på studiet mest fordi de hadde veldig gode karakterer.  Mange har møtt fagpersoner i helsevesenet som gir inntrykk av å se på pasienter som en ubehagelig forstyrrelse, det er ikke noe hyggelig.

1 time siden, sara00123 skrev:

De sier også at advokatyrket er veldig stressende, og at jeg heller bør bli tannlege.

For det er liksom ikke noe stressende å være tannlege?  Hvis man har en dårlig dag, kan man bare la pasientene vente, eller be dem komme tilbake en annen gang?  Jeg hadde blitt stresset av å ha en jobb der jeg hadde "brukerne" mine sittende på et venterom noen meter unna. Tanken på å gå til en lite motivert tannlege er ikke spesielt forlokkende.

Du skal leve med yrkesvalget ditt lenge.  Som Xtra skriver - det er mange jurister som ikke jobber som advokater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, sara00123 skrev:

Hei

jeg er 18 år, og går på vg2. Da jeg var liten sa alltid foreldrene mine til meg at jeg burde bli lege eller tannlege. Selv interesserer jeg meg for samfunnsfaglige emner. Jeg er utrolig glad i historie, samfunnsfag og alt som har med språk å gjøre. Jeg synes at Kjemi og fysikk er veldig kjedelige fag, men får likevel gode karakterer i disse fagene fordi jeg jobber mye med dem. Jeg er veldig aktiv i Amnesty, og er leder for en Amnesty gruppe. Jeg har veldig lyst til å hjelpe mennesker, og i det siste har jeg vært interessert i å bli advokat. Foreldrene mine sier at jeg ikke blir en god advokat, fordi de synes at jeg er for følsom. De sier også at advokat yrket er veldig stressende, og at jeg heller bør bli tannlege. Jeg er veldig usikker nå fordi jeg føler at jeg ikke har noe mål :( Jeg står mellom 2 helt forskjellige linjer, og vet ikke hvilken jeg skal satse for. Synes dere at jeg bør følge hjertet mitt og studere jus, eller skal jeg ta det "safe" valget, og bli tannlege? Blir kjempe glad om jeg får litt veiledning her. 

Gå for jus, hvis det er det du vil.

Anonymkode: 0c71a...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå for det du vil bli. Så lenge det er realistisk å få jobb, og det er det jo i høyeste grad innen Jus.

Anonymkode: 20e28...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...