Gå til innhold

Trisekvense halvere dobbel dose uten mens?


Jegselv

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har vært i kontakt med deg før i våres men finner ikke igjen innlegg og svar.. Men du gav meg så gode råd! Så.. Jeg går nå på Trisekvense forte, dvs tar 2 tabletter, 4 mg. Var hos gynekolog i april hvor jeg spurte om plaster (etter ditt forslag) men hun sa jeg skulle fortsette så lenge dette fungerte. Nå er jeg på ferie i Thailand og mine ben har blitt 3 ganger så tykke, fulle av vann og det gjør vondt. Har det noe med Trisekvense å gjøre? Og isåfall kan jeg prøve å gå ned til 1 tablett å se om det går bra, uten at jeg får menstruasjon? Kan jeg evt ta 1 morgen og 1 kveld?... Bakgrunn; Jeg kom i overgangsalderen ca i 2016. Da 46 år. Nå 48. Gikk først på Helsekost, så Novofeme, så Trisekvense og nå Trisekvense Forte. De hjalp bare ca 6 mnd og så måtte jeg øke/bytte. Nå brukt Trisekvense Forte siden februar. Hopper over mens ved å fortsette på de blå tablettene annenhver måned. Så går opptil 3 runder  med de blå og så tar ut hvite og røde. Har så mens smerter og fungerer best på de blå. Kan du hjelpe meg med noen svar.👍Takk!

Mvh Trude 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke sikkert at vannansamlingen har noe med Trisekvens å gjøre (skyldes varmen ?), men du kan forsøke å redusere til en tablett daglig. Det som fremkaller blødning er å slutte med de hvite tabletter. Så enten hopper man over de hvite tabletter eller fortsetter med de hvite tabletter.

Jeg må kommentere din måte å bruke Trisekvens i dobbel dose.

  • 6 røde tabletter inneholder 1 mg østradiol
  • 12 blå  tabletter 2 mg østradiol
  • 10 hvite tabletter 2 mg østradiol og 1 mg noretisteron acetat (et gestagen for å beskytte livmorslimhinnen).

Det blir jo stort spill av tabletter når du kutter ut de hvite og røde tabletter. Dessuten, når du ikke får blødning hver måned, så er 10 dager med gestagen (hvite tabletter) for lite, du bør ta dem i 14 dager. (Obs 2 røde svarer til 1 blå tablett)

Det hele vil bli mye enklere om du får satt inn en hormonspiral for å beskytte livmoren. Så kan du få østrogen i den dose som passer deg. Jeg forstår ikke at din gynekolog ikke vil gi deg plaster som dels finnes i mange doser (25 til 100 mikrogram per dag) og dels har mindre bivirkninger (øker sannsynligvis ikke risiko for blodpropp og slag). Denne kombinasjonen vil sannsynligvis ikke øke risiko for brystkreft, og kan beskytte mot hjerteinfarkt.

Du kan også ta progynova (2 mg østradiol) i dobbel dose uten pause og ta Provera (gestagen) i 14 dager 3-4 ganger i året.

Men til det aktuelle, forsøk å redusere dosen i en periode.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Takk for nyttig svar igjen. Gynekologen min avfeier på en måte alle type spørsmål jeg har rundt dette og noe sier meg at jeg bør bytte. Jeg fant innleggene oss i mellom her fra 2.mars, under "riktig hormoner, selvmedisinering". Hvor du gav gode råd, hvorav jeg tok opp da på timen hos gynekolog i april. Men ble avfeid og mere spørsmål etter enn før. Eks. Hva er vits med plaster hvis Trisekvense Forte fungerer osv.. PS. Hormonspiral har jeg prøvd for noen år siden og det ble så mye problemer som veldige smerter og mye blod, lå 1 uke før jeg måtte fjerne den bare. Kan jeg bruke plaster uten å ha spiral?.. Jeg merker meg det du skriver om forskjellen på tablettene. Men det er bare det at jeg føler meg best på de blå! Samtidig som de 8 dagene rundt de røde kommer hetetoktene tilbake (humørsvingninger, kramper og mye ubehag) men verst er svettingen da i ca 8 dager. Blir desperat. Forrige gang avsluttet jeg de røde 2 dager før og gikk tilbake til de blå... Gynekologen sier at det som kan skje ved å ikke følge brettet er mellom blødninger og det får jeg ikke og har egentlig ikke skjønt hvorfor det er så viktig å ta hvite og røde år jeg har det bra på de blå..? Spurte gynekolog og svar var mellom blødninger.. 🙄🤔 Men ja ok da skal jeg hvertfall prøve å gå ned på en tablett og se om det går bra. Selvom det var i februar jeg måtte øke fra en til to, da etter ca 7 mnd hvor en var nok. Men det samme var det med Novofeme også, de og virket bra noen mnd før bytter og øke. Ja blir bekymret for blodpropp når bena mine blir tømmerstokker. Aldri skjedd før (men i fjor kun en tablett). Takk for svar! 👍 

Mvh Trude Holte 

Anonymkode: 8b9c8...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Trisekvens er en av de eldste former for klimakterie-hormonbehandling vi har, den er fra 1978.  Den ble designet ut fra datidens kunnskap og har vært et fantastisk produkt for tusenvis av kvinner, kanskje millioner. Men den har noen svakheter og ville ha vært designet annerledes i dag:

  • de 6 røde tabletter inneholder halvparten (1 mg) av det østrogen som er i de andre 22 tabletter. Det var for å etterligne den normale syklus hvor østrogennivåer et lavt under menstruasjonen (blødning kommer under de røde tabletter). En del får hetetoktene tilbake i disse dagene, og vi vet nå at det ikke er grunn til å redusere dosen.
  • de 10 hvite tabletter inneholder også gestagen-hormonet (noretisteron) som er en beskyttelse for livmorslimhinnen, for å hindre uheldige forandringer (mellomblødninger og i verste fall kreft) ved ensidig østrogenbehandling. De hvite tabletter vil hos noen medføre PMS symptomer, men de er altså nødvendige. Det har senere vist seg at 10 dager med denne kombinasjonsbehandlingen ikke helt kan forebygge uheldig påvirkning av livmorslimhinnen. Det må gis gestagen i 12-14 dager.
  • de 12 blå tabletter er det de fleste føler seg mest vel på i løpet av syklus, passe høy dose og ingen gestagen.

Du kan altså ikke bruke ren østrogen (blå tabletter eller Progynova eller østrogenplaster) uten å ha tilført gestagen (f.eks.Provera) Det nevnte jeg i forrige svar. Med Progynova eller plaster har man mulighet for å justere dosen av østrogen. Å rote med Trisekvens, det kan gå galt.

  • Minst mulig gestagen, helst som hormonspiral, det reduserer/eliminerer den økte risiko for brystkreft.
  • Plaster i forhold til tabletter reduserer den økte risiko for slag og blodpropp.

De fleste gynekologer er godt orientert om disse prinsipper for behandling.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for svar og veldig god info. Min fastlege kan ikke noe om emnet og som nevnt min nåværende gynekolog (vært der 3 ganger), svarer dårlig/ikke på spørsmål. Jeg bør kanskje bytte. Det gikk ikke å gå ned til en tablett, jeg fikk tilbake mye hetetokter. Bena mine har gått ned og kan nok vært varmen/klima. Men jeg skjønner nå at jeg har eksperimentert mye med disse Trisekvense. Men så lenge jeg ikke fikk mellom blødninger og hadde det best på de blå tablettene så gjorde jeg det sånn at jeg har tatt 6 runder med de blå før en med hvite og røde. Jeg kommer til å følge dine råd mere i forhold til hvordan ta de, etter ferien 😉 Vil gjerne ha det mest behagelig denne måneden i Thailand, og bare ta de blå. Men hvis jeg ikke tåler spiral, dvs reagerte sist, et mareritt, som skrev over, da kan jeg jo ikke bruke plaster? Jeg blir rett og slett helt desperat når jeg får disse hetetokter, ingen søvn og bare renner hele tiden. Mensen kan jeg takle 😛

Mvh Trude Holte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det går ikke med bare 10 dager med hvite tabletter når du venter så lenge som '6 runder' (72 dager?), du må da ta hvite i 14 dager. To røde tabletter svarer til en blå, ingen grunn til å bruke den lave dose som er i de røde.

Jeg skjønner ikke helt det med spiral og plaster?

Jeg foreslår denne behandlingen:

Du tar 4 mg Progynova eller 100 mikrogram plaster kontinuerlig. Annenhver måned (f.eks, måneder med partall) tar du i tillegg ta gestagen i form av 10 mg provera (eller enda bedre 200 mg progesteron-Utrogestan-) daglig i 14 dager. Deretter får du en blødning. Hvis du vil unngå disse blødninger, kan alternativet til Provera eller Utrogestan være en hrmonspiral.

Du må finne en gynekolog som kan følge deg opp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Hei igjen. Jeg må på nytt spørre deg om noe. Kan jeg droppe å ta de røde tablettene? Er på dag 2 med de nå og det er helt uutholdelig. Ikke fått blødninger men kramper og det kan jeg ta, mensen altså, det går. Men hetetokter, depresjoner, frustrasjon og alt annet er for meg ikke "levelig". Jeg blir helt satt ut og kroppen svømmer i svette hele døgnet. Kommer meg ikke ut og får ikke gjort noe som helst. Jeg fulgte ditt råd med å ta hvite i 14 dager. (Og det var 3 runder dvs 36 dager på de blå tablettene jeg tok sist/har tatt før som du nevnte over). Det gikk faktisk greit å ta de hvite også nå men ikke de røde! Du skriver ingen grunn å bruke den lave dose som er i de røde? Forstår jeg rett, at jeg kan gå fra hvite til blå? Åh da blir jeg glad! Og tar blå igjen fra i morgen. Om så er tilfelle så kan jeg ta de mere normalt, men trodde jeg måtte hoppe fra blå til blå for at mensen uteble. 4 dager mens kan jeg klare med Naproxen som smertestillende, så lenge jeg ikke skal ut å reise eller bort. Men tilbake til ditt forslag så høres det fornuftig ut men jeg må bytte gynekolog om jeg skal få en annen type behandling. Og fastlegen min har vikar som ikke vil henvise meg til en ny. Så da må jeg vente til september med ny henvisning. Men jeg skjønner at jeg må bytte gynekolog! Så utfra ditt siste innlegg til meg så forstår jeg det nå først som at jeg bare skulle hoppet over de røde? Er dette riktig forstått? (Bare synd det ikke så det første gang jeg leste det). Takk igjen for svar. Tusen takk 🙂 Mvh Trude 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg tar jo dobbel dose fra før av med 2 tabletter daglig. Så da må jeg ta 4 røde da? Kan jeg ikke gå rett på de blå tablettene igjen i dag?

Mvh Trude 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jo, men det er da dumt å kaste de røde, ta 4 røde i stedet for 2 blå. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei igjen. Siste kontakt med deg i juli og må høre med deg igjen. Jeg går altså på Trisekvense forte. Men denne gang når jeg gikk over på hvite tabl så kom hetetokter tilbake. Jeg hadde da gått, som vanlig 3 runder med de blå for å utsette mens, og har nå gått først 14 dager på de hvite og det er dag 5 på 4x røde. Men har de siste 3 ukene fått mere og mere hetetokter. Jeg var forkjølet en stund der og trodde det var derfor men nå er jeg frisk og det renner i perioder ute svette og jeg har nesten ikke sovet på 2 uker nå. Helt fortvilet. Er det noe poeng å ta høyere dose? Dvs begynne med 3 x blå tabl? (Jeg har økt fra Novofeme til Trisekvense til Trisekvense Forte med ca 7 måneder mellom og nå er det gått 7 mnd igjen og er nå redd det ikke er nok lengre. Når jeg fikk mensen nå så har det også vært helt utrolig smertefullt, mer enn vanlig. Det er jo grunn til at jeg hopper over den. Jeg vet du har foreslått plaster men har ikke fått noen ny gynekolog ennå, det er lang ventetid hvis ikke privat og det koster flere tusen kroner. Og med plaster kan jeg vel ikke hoppe over mens? Sist jeg hadde spiral måtte den fjernes pga store smerter (8 år siden). Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Kan jeg ta mere Trisekvense i påvente av gynekolog? Hva med de sterke menssmerter? Kan du anbefale en gynekolog? Jeg har så store plager med dette, hva skal jeg gjøre. Takk for svar/hjelp. Mvh Trude 49 år og røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dette svarte jeg i juni:

Jeg foreslår denne behandlingen:

Du tar 4 mg Progynova eller 100 mikrogram plaster kontinuerlig. Annenhver måned (f.eks, måneder med partall) tar du i tillegg ta gestagen i form av 10 mg provera (eller enda bedre 200 mg progesteron-Utrogestan-) daglig i 14 dager. Deretter får du en blødning. Hvis du vil unngå disse blødninger, kan alternativet til Provera eller Utrogestan være en hrmonspiral.

Du må finne en gynekolog som kan følge deg opp.

Det har nå gått tre måneder. Er det så lang ventetid til gynekolog med avtalepraksis? Kan du ikke få fin fastlege til å skrive ut foreslåtte medisiner i påvente av tid hos gynekolog du blir henvist til? Jeg vil ikke anbefale deg å øke dosen med Trisekvens. De sterke østrogentabletter kan ha hatt uheldig påvirkning på livmoren. Jeg tror at hormonspiral og østrogenplaster vil være ideelt.

Det er kjent at de som røyker må ha større dose eller plaster. Å redusere røykingen kan kanskje hjelpe deg?

Jeg kan ikke anbefale gynekolog herpå nettstedet.

Vennlig hilsen Mette

PS tråden er nå så lang så du bør starte på en ny ved nytt spørsmål, det blir for mye å følge opp for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei. Jeg tok i bruk en ny link med svar på dette men da sa du at det nok var dumt å foreslå da du ikke kunne ta opp tråden. Men vel jeg begynte på 3x Trisekvense tabletter pr dag i påvente av gyn.time. Fastlege ville ikke skrive ut noe. Fikk time først i desember. Så gikk til privat gynekolog på Aleris etter 3 uker på 6mg av tabl. Som heller ikke var nok. Spurte da etter ditt forslag av behandling. Jeg fikk 75 mcg Estradot plaster og Provera. Ville ikke gi 100 mcg. Dette var forrige uke. Begynte med plaster på fredag. Hun sa jeg skulle ta Trisekvense fram til det virket. Tror nå det har begynt å virke og trapper ned på Trisekvense. Men jeg har mye ubehag! Veldig hodepine, mye smerter i mage og rygg! Samt håndledd-vet ikke om relatert. Kvalm. Og null energi. Når Trisekvense Forte fungerte/var nok, fikk jeg ingen bivirkninger. Nå føler jeg meg helt elendig. Vil det gå seg til? Og når bør jeg kutte ut Trisekvense helt, altså at plasteret virker alene? Fins det tabletter som gir like høy hormon dose? Føler at hun ikke hadde så mye erfaring. Hun foreslo bl.a Livial og noe på A. Dette er slitsomt. Takk for svar. Mvh Trude 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Nå er det blitt så komplisert og jeg kan ikke komme med videre råd. Hvis du ikke har effekt av 6 mg østradiol, så er det et spørsmål om dine plager kan ha en annen årsak enn hormonmangel.

Jeg kan opplyse at Livial og Activelle er meget svake tabletter, svarer til 1 mg østradiol, så det kan neppe ha effekt på deg.

Av tabletter finnes ren østrogen (Progynova) i dose på 1 eller 2 mg. Det er ingen andre tabletter med ren østrogen.

Du bør få utredet andre faktorer hos din fastlege og finne en gynekolog som du har tiltro til.

vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg forstår hva du mener, er opprådd selv.😥 Vil bare nevne at jeg hadde god effekt av både Trisekvense og Trisekvense Forte uten noen plager, men de sluttet å virke/økte dosen etter 6 og 7 måneder. Tok så 6 mg men du sa det ikke var bra og anbefalte 100 mikrogram plaster. Og byttet gynekolog, gikk privat (Veldig dyrt!) Men føler hun heller ikke skjønte meg og husket det du hadde sagt om Livial og Activelle og forstod derfor ikke hvorfor hun foreslo det når jeg hadde fortalt alt. Fastlegen min har permisjon og vikaren "bare er der"! Har da tatt noen blodprøver nå. Men blitt veldig usikker på plasteret og dets bivirkninger. Måtte bare fortelle deg dette. Takk for gode råd gjennom et år. Mvh Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...