Gå til innhold

Er det sannsynlig å kunne ha hypomani uten at andre legger merke til det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

motorPrøysen

Spørsmålet trenger litt mer bakgrunnsinformasjon for å kunne besvares ordentlig, men det er i prinsippet absolutt mulig, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Spørsmålet trenger litt mer bakgrunnsinformasjon for å kunne besvares ordentlig, men det er i prinsippet absolutt mulig, ja.

Jeg har skrevet litt mer i et innlegg med lignende overskrift litt lenger ned på siden her. 

Proplemet mitt er at jeg selv føler meg hypoman, men at mannen min ikke ser det eller forstår seg på det. Jeg blir da redd for å gå til legen fordi jeg tenker at legen heller ikke vil kunne se det. Men inni meg føler jeg meg hypoman, og jeg vet at jeg er det! Men kanskje legen vil se på meg og tenke at jeg ikke er det. Frustrerende! 

Anonymkode: dbccf...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare du som vet hvordan du føler det. Hvis du er i en tilstand som du ikke kjenner deg igjen i og du føler selv at du har symptomer på det så synes jeg du skal si det til legen. Legen kan kanskje hjelpe deg å sortere tankene litt.

 

K

Anonymkode: 84b37...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt at det er mulig. Jeg har også vært hypoman uten at omgivelsene sa noe om det. Da jeg etterhvert fikk diagnose (bp2), skjønte jeg at flere av mine «merkelige» dager faktisk var hypomani. Mine venner ser bare normal oppførsel, men selv kjenner jeg at det «koker»innvendig. Ikke alltid jeg skjønner det før jeg «kommer til meg selv» igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

motorPrøysen

Et av kriteriene for hypomani er at man ikke har funksjonsnedsettelse, så omgivelsene vil sjelden oppfatte adferden som sykelig. De vil imidlerig ofte oppfatte at du er uvanlig oppstemt eller energisk. Hva mannen din mener om dette er nokså irrelevant med mindre han er lege eller psykolog. Hvis du selv mistenker at du har hypomanier, så er det ikke verre enn at du sier det til legen din og forklarer hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et fullt ut mulig.

Det er nok med 3 av 7 kriterier for å nå opp til hypomani:

Hypomani kriterier: 

En periode med varighet på 4 dager eller mer hvor man har et løftet eller irritabelt stemningsleie og minst 3 av følgende 7 hverdagslige funksjoner er påvirket:

  • Økt aktivitet eller rastløshet
  • Økt taletrang
  • Konsentrasjonsvansker eller lett distraherbar
  • Nedsatt søvnbehov
  • Økt seksuell energi
  • Kjøpetrang, overmodig atferd
  • Øket behov for å være sosial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
1 time siden, Psykia AS skrev:

Det et fullt ut mulig.

Det er nok med 3 av 7 kriterier for å nå opp til hypomani:

Hypomani kriterier: 

En periode med varighet på 4 dager eller mer hvor man har et løftet eller irritabelt stemningsleie og minst 3 av følgende 7 hverdagslige funksjoner er påvirket:

  • Økt aktivitet eller rastløshet
  • Økt taletrang
  • Konsentrasjonsvansker eller lett distraherbar
  • Nedsatt søvnbehov
  • Økt seksuell energi
  • Kjøpetrang, overmodig atferd
  • Øket behov for å være sosial

Det virker ikke som om min/e behandlere følger denne regelen. Jeg er hypomani nå, basert på der der🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
9 timer siden, Psykia AS skrev:

Det et fullt ut mulig.

Det er nok med 3 av 7 kriterier for å nå opp til hypomani:

Hypomani kriterier: 

En periode med varighet på 4 dager eller mer hvor man har et løftet eller irritabelt stemningsleie og minst 3 av følgende 7 hverdagslige funksjoner er påvirket:

  • Økt aktivitet eller rastløshet
  • Økt taletrang
  • Konsentrasjonsvansker eller lett distraherbar
  • Nedsatt søvnbehov
  • Økt seksuell energi
  • Kjøpetrang, overmodig atferd
  • Øket behov for å være sosial

Nå har jeg ikke sovet på 52 timer, og føler meg helt fin og uthvilt. I går sa psykologen at det virket som om det gikk så bra med meg nå. Litt usikker på om jeg egentlig er hypoman, da :S 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har «respondert» så bra på psykologbehandling er det vel på tide at behandlingen avsluttes..... ?? og neste pasient tas inn før du får en ny episode ..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2018 den 10.21, franklyscarlet skrev:

Nå har jeg ikke sovet på 52 timer, og føler meg helt fin og uthvilt. I går sa psykologen at det virket som om det gikk så bra med meg nå. Litt usikker på om jeg egentlig er hypoman, da :S 

Hvis psykologen din kjenner til diagnosen din, er det helt spinnvillt av han/henne å si at det går bra med deg når du er "kjempeproduktiv" og har vært søvnløs i over to døgn. At du i tillegg føler deg uthvilt burde få alarmen til å gå hos alle med et minimum av kunnskap om bipolare lidelser. 

Dette er et godt eksempel på kunnskapsløshet som kan være direkte farlig for pasienten. De som går raskt inn i en mani trenger behandlere som handler umiddelbart når slike kjernesymptomer melder seg. 

Dette høres ikke bra ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, Psykia AS skrev:

Siden du har «respondert» så bra på psykologbehandling er det vel på tide at behandlingen avsluttes..... ?? og neste pasient tas inn før du får en ny episode ..... 

Hvilken bruker var denne kommentaren tilsiktet?

Anonymkode: 6227b...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bruker var denne kommentaren tilsiktet?

Anonymkode: 6227b...61a

Jeg tror denne kommentaren fra Psykia var mentet på franklyscarlet. Og jeg synes det var en litt merkelig kommentar. Han burde skjønne utifra det hun skriver, at hun er inne i en sykdomsperiode nå, og slettes IKKE bør avslutte noen som helst behandling.

Anonymkode: dbccf...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det ironi?

Anonymkode: 6227b...61a

Javisst 🙂  FS skriver jo hun har alle symptomene og ikke har sovet på 52 timer mens hans/hennes behandlere opplever henne som helt fin.

Anonymkode: 8a629...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Hei. Følte plutselig for å nevne at jeg ikke fortalte psykologen om søvnmangelen, og så videre. Poenget mitt var vel at jeg følte meg hypoman og at «noen», psykologen, ikke merket det. For å gi et slags svar på trådstarter sitt spørsmål. Jeg prøvde bevisst å skjule det, fordi jeg ikke ville bli prakka på Zyprexa, akkurat nå som jeg har jobbet hardt for å gå ned fem kilo. Sorry, ikke meninga å ta over tråden her😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Hei. Følte plutselig for å nevne at jeg ikke fortalte psykologen om søvnmangelen, og så videre. Poenget mitt var vel at jeg følte meg hypoman og at «noen», psykologen, ikke merket det. For å gi et slags svar på trådstarter sitt spørsmål. Jeg prøvde bevisst å skjule det, fordi jeg ikke ville bli prakka på Zyprexa, akkurat nå som jeg har jobbet hardt for å gå ned fem kilo. Sorry, ikke meninga å ta over tråden her😐

Da moderer jeg kritikken av psykologen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...