Gå til innhold

Cin3 og konisering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Har fått påvist cin3 etter biopsi hos gyn. Skal koniseres til uken, ca 3 uker etter biopsi ble tatt. Hun sa ikke noe under selve timen sist, men vil det ha noen hensikt å ikke fortelle pasienten hva de ser? Blir så redd. 

Som for de fleste andre som får en slik beskjed; skummelt og du får en million spm. Tar derfor noen her og håper du kan svare. 

-Ville de sett kreft om det var tilfelle på biopsien eller fastslås ikke det før etter koniseringen? 

-når første celleprøve i høst viste lette forandringer, og det etter ny prøve og positiv hpv plutselig viser cin3.. Har den første ikke sett dette/vært feil eller går det i grusomt raskt tempo hos meg?  Har fått pos svar på hpv16 og den for vorter. Vorter første gang for 9 år siden, de forsvant. Hørte aldri noe om at jeg burde tenke på celleforandringer da. Tok første celleprøve for 3.5 år siden, skulle bare få svar om noe var "galt" og hørte aldri noe. 

Jeg ble sendt til biopsi etter celleprøve nr 2 (etter 6 mnd) og pos. hpvtest pga "gjentakende hpv". Hva ligger i det? Blir jeg smittet igjen og igjen eller har jeg hatt det kjempelenge? Tenker på utbruddet for 9 år siden.

Skal også snakke med gyn om dette, men har så mye tanker frem til timen. Takker på forhånd. 

Anonymkode: ee5d7...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er veldig vanlig at seksuelt aktive blir smittet med HPV (virus), spesielt i de unge årene. Hos de fleste vil HPV etter hvert bli borte, kroppen tar knekken på virus. Hos noen blir HPV ikke borte, og det kan påvirke livmorhalsen så det det kommer unormale celler (atypi). Graden av atypi er forskjellig (lett til grov atypi ). De lette forandringer holdes under observasjon med gjentatte celleprøver og HPV undersøkelse. Ved mistanke om grove forandringer (CIN 3) tas en vevsprøve (biopsi) som gir mer nøyaktig informasjon om forholdene. Ved grov atypi er det ca 30% risiko for at det i fremtiden (etter 5-10 år) kan oppstå kreft. Man fjerner derfor dette området ved et lite kirurgisk inngrep hvor den ytterste del av livmorhalsen fjernes. Inngrepet betegnes 'konisering', det utføres i lokalbedøvelse som dagkirurgi.

Hos deg er HPV altså ikke blitt borte, og det har medført celle/vevsforandringer. Det er en annen type HPV som gir vorter, så det er ikke nødvendig med tettere celleprøver fordi man har hatt kjønnsvorter.

Det er ikke grunn til å tro at det skulle ha utviklet seg kreft hos deg, det ville biopsien ha vist, men endelige svar får du etter koniseringen. Ved de helt tidlige stadier av livmorkreft, vil konisering være tilstrekkelig behandling.

Fikk du svar på dine spørsmål?

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jajo, fikk delvis det 🙂 Hadde time i dag og fikk spurt om noe av det der. Men jeg glemte å spørre om hva som skjer hvis det ikke er fri rand på prøven likevel. De håper vel alltid de får tatt alt, men om det viser seg at de ikke har det. Koniseres man kjapt igjen da eller etter 6 mnd? 

 

/TS

Anonymkode: ee5d7...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det ikke er 'fri rand' så vil du første gangen ble fulgt opp av gynekolog med celleprøve som vil bestemme det videre forløpet.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...