Gå til innhold

Hormonspiral, tampong og menskopp


jente0586

Anbefalte innlegg

Hei,

 Jeg er en kvinne på 32 år (mor til to stk, minstemann på 1år) som for 3 uker siden fikk satt inn hormonspiralen Kyleena intrauterin 19.5mg hos min fastlege (satte den inn på dag 4 i menssyklusen). De første to ukene hadde jeg bare små blødninger som kom og gikk og det var kun nødvendig med truseinnlegg. For litt over en uke siden kom derimot det som minner om mensen med større blødninger på dagtid, men ingenting på kveld. Jeg trenger mer enn truseinnlegg for å stopp disse og er i utgangspunktet ikke glad i bruk av bind (føler meg lite trygg med dette særlig med den store variasjonen i blødningene jeg har hatt siste uken). Fastlegen sa at jeg ikke burde bruke tampong de tre første månedene pga fare for å trekke med seg spiralen ut. Jeg spurte ikke, men har lest flere plasser at menskopp heller ikke bør brukes, f.eks på denne nettsiden: "Vi anbefaler ikke at kvinner med spiral bruker menskopp på grunn av mistanke om økt fare for avstøting"(https://emetodebok.no/kapittel/prevensjonsmidler/gestagenpreparater/hormonspiral/).

Hva er din erfaring rundt bruk av tampong eller menskopp når man har spiral? Jeg fikk ikke trådene klippet kortere, så må eventuelt tilbake for å gjøre dette hvis det anbefales.

Jeg skjønner at blødningsmengde og varighet er veldig individuelt etter innseting av spiral, men tror du blødningen jeg har nå er menstruasjon og at den kommer til å avta i løpet av kort tid?

Stemmer det at hvis man har konstante blødninger over 3mnd, så kan man ta en hormonkur som etter en tid vil føre til en kraftig mens og deretter bli blødningsfri?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er helt umulig å si hvordan blødningene vil bli framover annet enn at de sannsynligvis blir svakere etter hvert. 20-25 prosent mister menstruasjonen helt. Det er dessverre ikke noe man kan få gjort for å redusere blødningene annet enn å vente og se. En hormonkur som stopper blødningene er nok en ønskedrøm.

Jeg kan ikke se at det er grunn til å være forsiktig med bruk av tampong eller menskopp, men det kan kanskje være lurt å få tråden klippet så den ikke kommer i klemme. At det skulle være større risiko for at spiralen kan trekkes ut i de første tre måneder, har jeg ikke tro på.

Så lev du som du før har gjort.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...