Gå til innhold

Fjerne hormonspiral i narkose


TriLiJo

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vært hos gynekolog i dag for å fjerne og sette inn ny hormonspiral, men det viste seg å ikke være så enkelt. Tråden løsnet og det var veldig smertefullt når gynekologen prøvde å få fjernet den etter at tråden hadde falt av. Etter noen forsøk så endte det med at gynekologen sendte henvisning til sykehus for at jeg skal få den fjernet der under narkose. Han ba om å få en time så raskt som mulig. 

Så begynner spørsmålene å dukke opp når man kommer hjem og hode ikke er så stresset som når man sitter i «stolen» hos gynekologen. 

Jeg har to keisersnitt og et inngrep for å fjerne et myom på størrelse med en grapefrukt og lurer på om det kan være komplikasjoner ved å fjerne den som følge av tidligere inngrep? 

Jeg skal på sydenferie om 3 uker og lurer på om badeferier står i fare med tanken på at det kan bli komplikasjoner? 

Burde jeg vente med å få den fjernet til etter ferien? 

Er det fortsatt trygt å ha samleie uten annen form for prevensjon med tanke på at det har blitt romstert kraftig «der oppe» i dag?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke problemet med å fjerne spiralen har noe med de tidligere operasjoner å gjøre. I all fall ikke hvis ultralyd har vist at spiralen sitter korrekt i livmoren. Hvis tråden er brekket av (det kan skje hvis man må dra kraftig i den), så må spiralen fjernes med en slags krok som ser ut omtrent som en heklenål. Spiralen er fortsatt effektiv, så du behøver ingen annen prevensjon. Du kan gjerne vente med å få den fjernet til etter ferien, det har ikke hastverk. En ny spiral kan innsettes i samme narkose.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...