Gå til innhold

Gravid i syden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er gravid i uke 16 og er nå i syden. Har sola magen litt, men passer på å snu meg rundt og bade ofte. Er det farlig for fosteret tro?

Anonymkode: ed042...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sol og bad er ikke farlig, det blir født barn i sydlige strøk også. Trekk inn i skyggen hvis du føler du blir overopphetet. Pass på at du får i deg nok væske.

Ta hensyn til risikoen for toxoplasmose. Søk på det hvis du ikke vet hva slags mat du skal være forsiktig med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dumt spm. Men når vet man om man er overopphetet? Jeg har logger i maks 15- 20 min med magen i sola om gangen før jeg snur meg eller går ut i vannet. Drikker mye vann. Jeg har blitt brent på magen i dag også, men det skal ikke så mye til.

Anonymkode: ed042...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når vet man om man er overopphetet?

Jeg mente at du skal gjøre det som kjennes behagelig. F.eks. ikke ligge i sola på den varmeste tiden av dagen. Men dette er mest for at du ikke skal bli uvel selv. Kvinner går gravide i tropiske strøk også, og det er ca. 37 grader i magen din 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sant ja. Men lurer på hvor mye som skal til for at det utgjør skade på fosteret.. Lurer på om det er mye hysteri rundt det.. å ligge i sola på det varmeste har jeg nok dessverre alt gjort. Men ikke blitt uvel eller noe. 

Anonymkode: ed042...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om det er mye hysteri rundt det..

Det er generelt mye hysteri, eller i hvert fall overdrivelser, rundt graviditet og farer. Det hadde gått mange skadde mennesker omkring hvis det hadde vært så farlig å leve tilnærmet normalt for gravide som enkelte vil ha det til. 

Her er info som er nokså fersk:  https://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/sol-og-solarium-i-graviditeten-3747680

Tenk på hva du spiser og drikker (toxoplasmoserisikoen), vær nøye med hygienen, slik man pleier i varme strøk der bakteriefloraen er annerledes enn hjemme, og kos deg på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Sol og varme kan ikke skade fosteret, det ligger godt beskyttet inne i livmoren med vann omkring seg. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...