Gå til innhold

Gynekologskrekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Sist jeg tok celleprøve hos fastlegen var hun skikkelig harhendt. Jeg blødde en hel del etterpå, og det var ubehagelig.

Når tiden for ny celleprøve meldte seg merket jeg at jeg gruet meg og bestilte derfor time hos en privat gynekolog. Jeg tenkte at en privat gynekolog ville ta seg litt bedre tid og jobbe litt roligere. Dessverre ble jeg skuffet. Jeg klarte ikke å slappe av under undersøkelsen og jeg synes det var så innmari vondt. Jeg ammer for tiden- kan hende jeg er litt ekstra tørr/øm på grunn av det? Helt ukontrollert ropte jeg AU stopp stopp mens jeg gråt meg gjennom undersøkelsen og skalv i beina. Gynekologen viste ingen sympati for at jeg syntes det var ubehagelig, han bare kjørte på og sendte meg ut av døra uten et eneste sympatisk ord og uten å kommentere at jeg reagerte så voldsomt på undersøkelsen. Etterpå kjente jeg en stor følelse av svakhet og skam.

Jeg har hatt en dårlig følelse over dette gjennom hele dagen, og nå når barna har lagt seg og jeg ligger og skal sove kjenner jeg gråten presse på og at gynekologangsten er doblet.

Jeg sitter igjen med disse spørsmålene:

-Hvorfor MÅ man bruke spekulum i 2018? Hvis menn hadde måttet gå gjennom disse undersøkelsene regelmessig er jeg sikker på at de hadde brukt et lite kamera i steden. Jeg kunne gjerne betalt 7000 for en undersøkelse med kamera fremfor en ny runde med speculum.

-Hvorfor kan man ikke få noen som helst form for tilpasning hvis man synes det er så sinnsykt vondt? Man får jo bedøvelse/psykisk helsehjelp for mindre ting. 

-Finnes det gynekologer som tenker på det psykiske rundt undersøkelsen og ikke bare det tekniske? (kan hende jeg har noen tidligere erfaringer i livet som gjør dette ekstra vanskelig for meg) Hvor finner jeg isåfall denne type gynekolog? Kom gjerne med tips til en forståelsesfull gynekolog.

Jeg er supertakknemlig for det privilegiet og den hjelpen en gynekologisk undersøkelse er, bare så det er sagt. Og jeg har en gang tidligere i livet opplevd å ha en GU som ikke gjorde vondt i det hele tatt. Det var en nyutdannet lege i studenthelsetjenesten. Den gynekologen jeg var hos i dag nærmer seg 70. Kan det hende at dette er den nye skolen vs den gamle?

Jeg blir veldig takknemlig for svar eller tips

Anonymkode: 036cb...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Sist jeg tok celleprøve hos fastlegen var hun skikkelig harhendt. Jeg blødde en hel del etterpå, og det var ubehagelig.

Når tiden for ny celleprøve meldte seg merket jeg at jeg gruet meg og bestilte derfor time hos en privat gynekolog. Jeg tenkte at en privat gynekolog ville ta seg litt bedre tid og jobbe litt roligere. Dessverre ble jeg skuffet. Jeg klarte ikke å slappe av under undersøkelsen og jeg synes det var så innmari vondt. Jeg ammer for tiden- kan hende jeg er litt ekstra tørr/øm på grunn av det? Helt ukontrollert ropte jeg AU stopp stopp mens jeg gråt meg gjennom undersøkelsen og skalv i beina. Gynekologen viste ingen sympati for at jeg syntes det var ubehagelig, han bare kjørte på og sendte meg ut av døra uten et eneste sympatisk ord og uten å kommentere at jeg reagerte så voldsomt på undersøkelsen. Etterpå kjente jeg en stor følelse av svakhet og skam.

Jeg har hatt en dårlig følelse over dette gjennom hele dagen, og nå når barna har lagt seg og jeg ligger og skal sove kjenner jeg gråten presse på og at gynekologangsten er doblet.

Jeg sitter igjen med disse spørsmålene:

-Hvorfor MÅ man bruke spekulum i 2018? Hvis menn hadde måttet gå gjennom disse undersøkelsene regelmessig er jeg sikker på at de hadde brukt et lite kamera i steden. Jeg kunne gjerne betalt 7000 for en undersøkelse med kamera fremfor en ny runde med speculum.

-Hvorfor kan man ikke få noen som helst form for tilpasning hvis man synes det er så sinnsykt vondt? Man får jo bedøvelse/psykisk helsehjelp for mindre ting. 

-Finnes det gynekologer som tenker på det psykiske rundt undersøkelsen og ikke bare det tekniske? (kan hende jeg har noen tidligere erfaringer i livet som gjør dette ekstra vanskelig for meg) Hvor finner jeg isåfall denne type gynekolog? Kom gjerne med tips til en forståelsesfull gynekolog.

Jeg er supertakknemlig for det privilegiet og den hjelpen en gynekologisk undersøkelse er, bare så det er sagt. Og jeg har en gang tidligere i livet opplevd å ha en GU som ikke gjorde vondt i det hele tatt. Det var en nyutdannet lege i studenthelsetjenesten. Den gynekologen jeg var hos i dag nærmer seg 70. Kan det hende at dette er den nye skolen vs den gamle?

Jeg blir veldig takknemlig for svar eller tips

Anonymkode: 036cb...a37

Du har vært skikkelig uheldig. Det finnes mange dyktige gynekologer som tar seg god tid og som virkelig samarbeider med sine pasienter.  Jeg synes du skal gå inn på legelisten.no og lese deg opp på andres erfaringer, kanskje det kan gi deg litt når du skal bytte. Det er ikke normalt av en gynekolog å bare dure på når pasienten gråter, blør og har tydelige smerter,, det er ikke slik en undersøkelse skal være.

Anonymkode: 3b1cd...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ps. skriv hvilken by du bor i eller nærmeste by, så kan du sikkert få noen tips.

Anonymkode: 3b1cd...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forresten; når det gjelder tipset om legelisten så er det et godt råd, men han jeg var hos i dag hadde høy score. Og jeg har tidligere vært superfornøyd når jeg har tatt ultralyder hos denne gynekologen.

Det jeg ønsker meg er gynekologer som selv fronter en mykere tilnærming. Litt som Gaia Jordmødre som har fokus på det psykiske.

 

Anonymkode: 036cb...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Det du skriver gir håp.

Bor i Oslo

Anonymkode: 036cb...a37

Jeg hadde endel smerter ved forrige GU og min gynekolog brukte lang tid og håndterte alt til perfeksjon til tross for mye (enorme) smerter (bor i en helt annen del av landet enn deg, sorry) . Om ingen kommer med tips til deg her så bruk denne: https://www.legelisten.no/gynekologer/Oslo les ALT, det gjorde jeg. Og bytt helt til du finner noen som behandler deg bra (det gjorde jeg).

Anonymkode: 3b1cd...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forresten; når det gjelder tipset om legelisten så er det et godt råd, men han jeg var hos i dag hadde høy score. Og jeg har tidligere vært superfornøyd når jeg har tatt ultralyder hos denne gynekologen.

Det jeg ønsker meg er gynekologer som selv fronter en mykere tilnærming. Litt som Gaia Jordmødre som har fokus på det psykiske.

 

Anonymkode: 036cb...a37

Jeg tenkte ikke så mye på score men på ordene de bruker. Det en pasient kan gi høy score på kan være negativt for en annen, derfor er hva de skriver langt viktigere. Håper du får noen konkrete tips av andre

Anonymkode: 3b1cd...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke tenkt på å lese alle omtalene, men det gir mening at det er en bra metode! Takk!!!

Anonymkode: 036cb...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Til aktuelle undersøkelse, så kan sårheten forklares med at du ikke har fått dine hormoner (menstruasjon ) tilbake på grunn av amming. Har du hatt ubehag også ved samleie? Hvis det er tilfelle, kan det bedre med en reseptfri svak hormonkrem som Ovesterin.

Til dine spørsmål:

-Hvorfor MÅ man bruke spekulum i 2018? Hvis menn hadde måttet gå gjennom disse undersøkelsene regelmessig er jeg sikker på at de hadde brukt et lite kamera i steden. Jeg kunne gjerne betalt 7000 for en undersøkelse med kamera fremfor en ny runde med speculum.

Svar:

Med et spekulum åpner man skjeden så man kan se livmorhalsen og ta prøver som celleprøver og bakterieprøver. Med et kamera vil man ikke kunne få denne effekten, sidevegggen klapper sammen og hindrer innsyn. Hos tannlegen må man tilsvarende åpne munnen helt opp !

-Hvorfor kan man ikke få noen som helst form for tilpasning hvis man synes det er så sinnsykt vondt? Man får jo bedøvelse/psykisk helsehjelp for mindre ting. 

Svar:

En viktig del av undersøkelsen er å undersøke om det er ømme punkter eller oppfylninger. Det må gjøres med pasienten i våken tilstand. Er det pasienter som ikke kan samarbeide, som f.eks. psykisk utviklingshemmede, så kan generell narkose bli aktuell, men det er ytterst sjelden.

-Finnes det gynekologer som tenker på det psykiske rundt undersøkelsen og ikke bare det tekniske? (kan hende jeg har noen tidligere erfaringer i livet som gjør dette ekstra vanskelig for meg) Hvor finner jeg isåfall denne type gynekolog? Kom gjerne med tips til en forståelsesfull gynekolog.

Svar:

Jeg har undervist mer enn tusen medisinske studenter i å utføre en gynekologisk undersøkelse så skånsomt som mulig. Vi legger stor vekt på at undersøkelsen er ubehagelig for mange kvinner. Ikke nødvendigvis smertefull, men psykisk belastende. God kontakt mellom undersøker og pasient hvor det forklares hva som skal gjøres, trin for trin. Du bør fortelle legen/gynekologen om dine uheldige opplevelser og be om at det tas spesielt hensyn. Du kan ha en venn eller venninne med til undersøkelsen, om det er til hjelp.

Du har allerede fått en del tips.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...