Gå til innhold

Menstruasjon annenhver måned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

jeg er en dame på 47 år som i det siste året har hatt menstruasjonen ca annenhver mnd. Kan det være overgangsalderen som har startet? Har ellers begynt å bli varmere enn jeg har vært tidligere. Har måtte bytte til tynnere dyne da jeg er veldig varm om natten. Min mor kom i overgangsalderen når hun var 40, men hun var røykte og det kan jo gjøre at man kommer tidligere i overgangsalderen.

Anonymkode: 0ce4a...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det er et av de første tegn på at overgangsalderen har begynt, når syklus endrer seg. Først kan syklus bli litt kortere, så en uke forsinket, og deretter en måned eller mer forsinket. I den perioden kan hetetokter/nattesvette komme og gå. Røykere kommer ca to år tidligere i overgangsalderen.

Man kan bli gravid i denne periode, selv om risiko er liten. Det anbefales prevensjon til ett år etter siste menstruasjon. Den svake minipille, Conludag, kan være et godt valg. Den påvirker ikke menstruasjonssyklus.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...