Gå til innhold

Hvor stor er sjansen for å bli gravid etter fyllte 40 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg, og kjæresten min ønsker å få barn sammen. Jeg er fyllt 40 år, og lurer på hvor stor sjanse vi har for å lykkes med tanke på alder? 

Jeg er redd for at sjansen er forsvinnende liten. Men jeg håper at muligheten er der. 

Anonymkode: 49d87...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leser noen steder på nett at sjansen for å bli gravid når man er over 40 år og har jevnlig sex er ca. 5 %. Men det er bare statistikk. Sjansene er naturlig nok noe større om man er sunn og frisk og har jevnlig mens. Likeså er sjansene noe større om man har fått barn før.

 

Jeg kjenner mange over 40 år som har fått barn, og var heller ikke så veldig langt unna da jeg fikk sistemann selv.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Xtra skrev:

Leser noen steder på nett at sjansen for å bli gravid når man er over 40 år og har jevnlig sex er ca. 5 %. Men det er bare statistikk. Sjansene er naturlig nok noe større om man er sunn og frisk og har jevnlig mens. Likeså er sjansene noe større om man har fått barn før.

 

Jeg kjenner mange over 40 år som har fått barn, og var heller ikke så veldig langt unna da jeg fikk sistemann selv.

Jeg vet også om mange over 40 år som har fått barn. Han har ikke barn fra før. Jeg har barn fra før. Og jeg forstår drømmen hans. Og håper på å lykkes. Jeg synes det ville være fantastisk å fått et barn sammen med han også. 

 

Anonymkode: 49d87...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd for at sjansen er forsvinnende liten. Men jeg håper at muligheten er der. 

Sjansene synker med alderen, men det er ikke sånn at den går drastisk ned akkurat ved overgangen fra 39 til 40.  Det er litt individuelt når sjansen reduseres fra brukbar til veldig lav.

https://www.klikk.no/foreldre/bligravid/fertilitet-2362615

Det er særlig eggkvaliteten som går ned med alderen.  Eggene ligger klare allerede når jentebabyen blir født, og de har begrenset holdbarhet.  Men livsstilen og partnerens sædkvalitet spiller også inn.

I tillegg øker risikoen for spontanabort, men det vet du sikkert.  Det er langt høyere risiko for abort eller for at du ikke blir gravid i det hele tatt, enn det er for kromosomfeil på fosteret. (Noe du ikke spurte om, men mange er bekymret for dette.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Sjansen for å bli gravid faller med alderen. Ved 20år er den månedlige sjanse for en vellykket graviditet 34%, ved 40 år 5%. I de tallene er spontanaborter trukket fra. Risiko for spontanabort ved 40 år er ca 50%, man antar at det skyldes genetiske feil ved egget. Disse forholdene forklares ved at eggene ikke fornyes siden de ble anlagt i fosterlivet. Det er dessverre ikke noe man kan gjøre for å bedre eggkvaliteten, men bare håpe at et bra egg løsner og blir befruktet. Husk at den fruktbare periode er seks dager som avsluttes eggløsningsdagen, og den er igjen 14 dager før neste menstruasjon. samleie 2-3 ganger i uken er optimalt. Husk å bruke folat.

Vedlagt oversikt over fødsler med mor over 40 år. Det er ikke umulig!. En del av de eldre fødende kan ha mottatt egg ved donasjon fra en yngre kvinne.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

 

Levendefødte, etter morens alder ved fødselen og statistikkvariabel. Hele landet, 2017.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Sjansen for å bli gravid faller med alderen. Ved 20år er den månedlige sjanse for en vellykket graviditet 34%, ved 40 år 5%. I de tallene er spontanaborter trukket fra. Risiko for spontanabort ved 40 år er ca 50%, man antar at det skyldes genetiske feil ved egget. Disse forholdene forklares ved at eggene ikke fornyes siden de ble anlagt i fosterlivet. Det er dessverre ikke noe man kan gjøre for å bedre eggkvaliteten, men bare håpe at et bra egg løsner og blir befruktet. Husk at den fruktbare periode er seks dager som avsluttes eggløsningsdagen, og den er igjen 14 dager før neste menstruasjon. samleie 2-3 ganger i uken er optimalt. Husk å bruke folat.

Vedlagt oversikt over fødsler med mor over 40 år. Det er ikke umulig!. En del av de eldre fødende kan ha mottatt egg ved donasjon fra en yngre kvinne.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

 

Levendefødte, etter morens alder ved fødselen og statistikkvariabel. Hele landet, 2017.

Takk for svar :) . 

Ja, dersom vi ikke lykkes kan det ha en naturlig forklaring om at det er kun 5 prosent sjanse pga alder. Jeg har barn fra før av, men han har ikke, og jeg forstår ønsket hans om å oppleve å bli pappa. Og jeg håper på å lykkes med dette. 14 dager før neste menstruasjon og samleie 2-3 ganger i uken skal være det optimale. Det skal jeg huske. Skal ta folat. Bør sikkert skjerpe meg inn anngående kaffe/ koffeinholdige drikker også....

Takker så mye for lykkeønskninger!!! . 

Anonymkode: 49d87...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
43 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

5% sjanse per måned ! Hilsen Mette

Takk for svar :) 

Og takk for vedlegget! 

Anonymkode: 49d87...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...