Gå til innhold

Kan man ikke gjøre rede for seg i psykose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ble innlagt på psyk. på grunn av hallusinasjoner som skremte meg. Vakthavende lege som jeg hadde mottakssattale med, sa at jeg hadde psykose, og jeg fikk en heftig dose antipsykotika. Dagen etter hadde jeg samtale med en annen lege ved avdelingen. Jeg følte meg bedre denne dagen, og klarte å snakke litt mer, og å samle tankene mer. Denne legen viste ingen interesse for hallusinasjonene. Spurte ikke om noe mer enn om jeg hadde det. Jeg sa ja, men at det var bedre. Da sa legen at hen så at forrige lege hadde skrevet at jeg hadde psykose, men at hen ikke trodde at det stemte fordi jeg ikke virket psykotisk under denne siste samtalen. Vi ble enige om at jeg kunne skrives ut samme dag, men jeg fikk ikke resept på antipsykotika. Ble litt forvirret og lei meg da. Selv tror jeg at jeg hadde akutt psykose, og at medisinene+mange timers søvn lettet symptomene. Men nå som effekten går ut, begynner rare ting å skje igjen. Merkelig behandling synes jeg? Hvorfor skjønte ikke legen av jeg var lettere å kommunisere med, nettopp pga medisinene de hadde gitt meg. Rart å behandle akutt psykose med et par doser AP, og så sende pasienten hjem uten noen ting, fordi legen mente at den første legen som faktisk så meg umedisinert, satte feil diagnose? 

Anonymkode: 7875a...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble innlagt på psyk. på grunn av hallusinasjoner som skremte meg. Vakthavende lege som jeg hadde mottakssattale med, sa at jeg hadde psykose, og jeg fikk en heftig dose antipsykotika. Dagen etter hadde jeg samtale med en annen lege ved avdelingen. Jeg følte meg bedre denne dagen, og klarte å snakke litt mer, og å samle tankene mer. Denne legen viste ingen interesse for hallusinasjonene. Spurte ikke om noe mer enn om jeg hadde det. Jeg sa ja, men at det var bedre. Da sa legen at hen så at forrige lege hadde skrevet at jeg hadde psykose, men at hen ikke trodde at det stemte fordi jeg ikke virket psykotisk under denne siste samtalen. Vi ble enige om at jeg kunne skrives ut samme dag, men jeg fikk ikke resept på antipsykotika. Ble litt forvirret og lei meg da. Selv tror jeg at jeg hadde akutt psykose, og at medisinene+mange timers søvn lettet symptomene. Men nå som effekten går ut, begynner rare ting å skje igjen. Merkelig behandling synes jeg? Hvorfor skjønte ikke legen av jeg var lettere å kommunisere med, nettopp pga medisinene de hadde gitt meg. Rart å behandle akutt psykose med et par doser AP, og så sende pasienten hjem uten noen ting, fordi legen mente at den første legen som faktisk så meg umedisinert, satte feil diagnose? 

Anonymkode: 7875a...9fb

Det kommer an på personen har jeg funnet ut, psykiateren er kjapp med å skrive at jeg er psykotisk når jeg har snakket om mine ting. Mens sykepleieren mente jeg ikke var psykotisk, jeg var jo orientert om tid og sted. Altså kunne jeg gjøre rede for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Man trenger ikke å virke psykotisk for å være psykotisk. 

Personen kan virke helt klar og også være helt klar på det aller meste, hvis personen holder tett om vrangforestillingene og hallusinasjonene. 

I hvert fall min erfaring som mor . Derfor tok det også lang tid før noen i helsepersonellet ville høre på meg. 

Den siste legen som ikke viste interesse for hallusinasjonene, skal du ikke høre på. Han har ikke peiling. 

Som du selv sier, så er det lettere å kommunisere med personen når en er ute av psykosen. Du har nok ikke brukt medisinene i lang nok tid og bør snakke med den første (vakthavende) lege igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Man trenger ikke å virke psykotisk for å være psykotisk. 

Personen kan virke helt klar og også være helt klar på det aller meste, hvis personen holder tett om vrangforestillingene og hallusinasjonene. 

I hvert fall min erfaring som mor . Derfor tok det også lang tid før noen i helsepersonellet ville høre på meg. 

Den siste legen som ikke viste interesse for hallusinasjonene, skal du ikke høre på. Han har ikke peiling. 

Som du selv sier, så er det lettere å kommunisere med personen når en er ute av psykosen. Du har nok ikke brukt medisinene i lang nok tid og bør snakke med den første (vakthavende) lege igjen. 

Jeg jobber på en psykoseavdeling og deler ditt syn. 

Anonymkode: 2c4f7...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble innlagt på psyk. på grunn av hallusinasjoner som skremte meg. Vakthavende lege som jeg hadde mottakssattale med, sa at jeg hadde psykose, og jeg fikk en heftig dose antipsykotika. Dagen etter hadde jeg samtale med en annen lege ved avdelingen. Jeg følte meg bedre denne dagen, og klarte å snakke litt mer, og å samle tankene mer. Denne legen viste ingen interesse for hallusinasjonene. Spurte ikke om noe mer enn om jeg hadde det. Jeg sa ja, men at det var bedre. Da sa legen at hen så at forrige lege hadde skrevet at jeg hadde psykose, men at hen ikke trodde at det stemte fordi jeg ikke virket psykotisk under denne siste samtalen. Vi ble enige om at jeg kunne skrives ut samme dag, men jeg fikk ikke resept på antipsykotika. Ble litt forvirret og lei meg da. Selv tror jeg at jeg hadde akutt psykose, og at medisinene+mange timers søvn lettet symptomene. Men nå som effekten går ut, begynner rare ting å skje igjen. Merkelig behandling synes jeg? Hvorfor skjønte ikke legen av jeg var lettere å kommunisere med, nettopp pga medisinene de hadde gitt meg. Rart å behandle akutt psykose med et par doser AP, og så sende pasienten hjem uten noen ting, fordi legen mente at den første legen som faktisk så meg umedisinert, satte feil diagnose? 

Anonymkode: 7875a...9fb

Her har du nok dessverre møtt på en idiot, selv om situasjonen kanskje var mindre akutt neste dag. Fikk du i det minste tilbud om poliklinisk oppfølging? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går fast til DPS. Rart at en lege ved et stort psykiatrisk sykehus ikke har kunnskap om dette. Altså at hvordan man virker der og da ikke nødvendigvis er riktig. 

Anonymkode: 7875a...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går fast til DPS. Rart at en lege ved et stort psykiatrisk sykehus ikke har kunnskap om dette. Altså at hvordan man virker der og da ikke nødvendigvis er riktig. 

Anonymkode: 7875a...9fb

Snakk med din vanlige behandler om det som skjedde. Det meste drøftes best med en behandler som kjenner deg. 

Anonymkode: 93a10...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du fremdeles føler deg dårlig og har hallusinasjoner så dra tilbake! Jeg vet ikke hvordan andre psykiatriske avdelinger fungerer, men der jeg jobber er det ett akuttpsykiatrisk mottak som pasientene blir «henvist» til av legevakt eller behandlere på DPS. Flere diagnoser enn psykose gir hallusinasjoner, men der jeg jobber utreder vi også somatisk for å være sikre på at det ikke er noe der som kan forårsake de psykiske plagene når pasienten er ferdig, eller godt i gang, med den psykiske utredningen. Ikke gi deg, det må være skremmende å ha det sånn! 

Anonymkode: a2af6...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkutte psykoser skyldes i hovedsak rusbruk. Ruser du deg? Vanlige psykoser bruker gjerne flere måneder eller år på å utvikle seg og tar også lang tid før de går over, selv etter riktig medikasjon.

Anonymkode: a2770...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke psykiske lidelser er forbundet med psykoser? Jeg har sett ekle personer og uhyrer som ikke har vært der og jeg har heller ikke vært orientert for tid og sted samt at alt og alle rundt meg virket fremmed. Utrolig ekkelt, men det gikk heldigvis nokså raskt over. Er dette tegn på psykose?

Anonymkode: e2017...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkutte psykoser skyldes i hovedsak rusbruk. Ruser du deg? Vanlige psykoser bruker gjerne flere måneder eller år på å utvikle seg og tar også lang tid før de går over, selv etter riktig medikasjon.

Anonymkode: a2770...f60

Ingen rus på noen måte. Jeg har bipolar lidelse type 1. Hender jeg får hallusinasjoner ved store belastninger og veldig stress. 

Anonymkode: 7875a...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Jeg har også bipolar 1. Har både hatt psykose som tok flere måneder på å utvikle seg og psykose som kom helt plutselig ved mani

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...