Gå til innhold

Prevensjon midt i 40-åra...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenkte bare å høre hva andre damer midt i 40-åra bruker... Jeg har ikke hatt behov for prevensjon på noen år, men er nå i et ganske nytt forhold og vi ønsker å bruke noe annet enn kondom etterhvert. Jeg har nettopp hatt et mislykket forsøk med Cerazette, der jeg ikke ble blødningsfri slik jeg ble for noen år siden. Neida, denne gangen her endte det med blødninger opp mot 17-18 dager hver måned, så jeg ga opp den pillen etter et halvt år. Synd, for det var den eneste bivirkningen jeg merket noe til. Er det noen vits i å prøve den enda en gang? 

Men hva skal jeg bruke ellers? Har lest om minipillen Conludag, er det noen som har erfaringer med den? Eller hva med p-sprøyte - kan det være noe? Hormonspiral er jeg egentlig positiv til mtp at den reduserer mensblødning og menssmerter, men jeg har kun hatt to keisersnitt (der det andre riktignok ble hastesnitt etter 9 cm åpning). Derfor veldig skeptisk og bekymret for smerten ved innsettelse.

Hjelp meg med å tenke litt høyt her, da! 

Anonymkode: 8a7e3...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skal jeg bruke ellers? Har lest om minipillen Conludag, er det noen som har erfaringer med den? Eller hva med p-sprøyte - kan det være noe? Hormonspiral er jeg egentlig positiv til mtp at den reduserer mensblødning og menssmerter, men jeg har kun hatt to keisersnitt (der det andre riktignok ble hastesnitt etter 9 cm åpning). Derfor veldig skeptisk og bekymret for smerten ved innsettelse.

Hjelp meg med å tenke litt høyt her, da! 

Anonymkode: 8a7e3...aff

Hadde hormonspiral, ble satt inn av en erfaren gynekolog, tok 2 sek og jeg kjente ingenting. Hadde det ikke vært for at jeg etterhvert ble sterilisert så hadde jeg nok hatt hormonspiral fremdeles. Vet mine søstre sverget til p-plaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg brukte p-piller frem til jeg var ca 40/41 år. Deretter hadde vi en periode med kondom, før jeg ble sterilisert. Er veldig fornøyd med steriliseringen, ikke noe mer prevensjon å tenke på - ingen bivirkninger og egentlig bare positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg brukte p-piller frem til jeg var ca 40/41 år. Deretter hadde vi en periode med kondom, før jeg ble sterilisert. Er veldig fornøyd med steriliseringen, ikke noe mer prevensjon å tenke på - ingen bivirkninger og egentlig bare positivt.

Jeg er storfornøyd med å være sterilisert, men om man er ute etter å bli blødningsfri så har jo det ingen virkning da. Jeg lever dog godt med mine blødninger (som de siste årene har blitt betraktelig mindre og mer smertefrie) i bytte mot en hormonfri syklus med de fordeler det gir... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan også være lurt å spørre gynekologen innpå her under tema gynekologi og graviditet. 

Anonymkode: 2e0f8...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
59 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg tar p.sprøyten og er fornøyd, ingen smerter og ingen blødning. 

Ja, har tenkt på den og! Tok det lang tid før du ble blødningsfri med p-sprøyten? Har lest at mange har mye blødninger i starten...

Anonymkode: 8a7e3...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har tenkt på den og! Tok det lang tid før du ble blødningsfri med p-sprøyten? Har lest at mange har mye blødninger i starten...

Anonymkode: 8a7e3...aff

Ja i starten var det blødninger, varte noen måneder men det var verdt det. Og før jeg tok den var jeg veldig ustabil,det har kommet seg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Leser også om minipillen Conludag, at den kun virker på slimet i livmorhalsen og ikke noe på syklusen ellers. Hadde kanskje vært noe? Da får man jo med seg de fine dagene rundt eggløsningen - hehe... Midt i 40-åra er man vel ikke så fruktbar uansett at Conludag kanskje holder?? At den må tas pinlig regelmessig er ikke noe problem da jeg aldri har glemt en pille ellers... Noen med erfaring med Conludag?

Anonymkode: 8a7e3...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte faktisk kobberspiral - fikk den da jeg var 46. Jeg var/er skeptisk til hormonbruk, selv om jeg brukte p-piller som ung. Og selv om jeg har hørt mye positivt om hormonspiral, kjenner jeg også kvinner som fikk uren hud og/eller spotting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...