Gå til innhold

P-sprøyte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er 43 år og skal ikke ha flere barn enn de to jeg har. For tiden bruker jeg ikke noen prevensjon, men vurderer om p-sprøyten kan være noe for meg. Er det mange bivirkninger/risikoer forbundet med den? Hva med blødningsforstyrrelser? Håper gjerne å miste mens, eller ihvertfall få mindre blødning og mindre menssmerter. Kan sprøyten evt brukes helt til overgangsalder? Er brukere av p-sprøyte stort sett fornøyde? 

Anonymkode: 690c4...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du er frisk, ikke røker og ikke er overvektig, så kan du i realiteten bruke alle former for prevensjon, også p-pille. Hvis du samtidig har behov for mindre blødning og evt forebygging av blødningsforstyrrelser som er vanlig når man nærmer seg overgangsalderen, så er det flere muligheter i tillegg til p-pille.

  • P-sprøyten er det sikreste til helt å stoppe blødningene, men ofte kan det ta mange måneder med småblødning. Sprøyte må settes hver 3.måned. Hvis man ikke liker denne formen for prevensjon, så kan det ta veldig lang tid, før den kommer ut av kroppen, kanskje opp til ett år.

  • P-staven settes som en depot på innsiden av overarmen og virker i tre år. Det medfører som regel endring i menstruasjonene, 1/3 får mindre eller ingen blødning, 1/3 omtrent normal blødning og 1/3 mer blødning. Hvis man er misfornøyd kan implantatet lett fjernes.

  • Den østrogenfri p-pille Cerazette har samme effekt som staven.

  • Hormonspiral reduserer blødningene med 80% og 25% blir helt blødningsfri. Den virker i 5-7 år. Den kan sitte helt til overgangsalderen og kan være del av hormonbehandling i klimakteriet.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for utfyllende svar. Jeg brukte jo "vanlige" p-piller tidligere, men det er vel en risiko å starte med det igjen nå, etter 10 år uten? Er forøvrig frisk, normalvektig og røyker ikke. Men merker at jeg er skeptisk ift alderen min og mulige farlige bivirkninger. Hvilke piller ville du foreslå, i så fall? Jeg har forstått at et går an å ta disse kontinuerlig for å slippe unna blødninger helt, noe jeg ser som en stor fordel. Jeg har nå, uten prevensjon, kraftige blødninger.

Prøvde forøvrig Cerazette for noen år siden, men hyppige og til dels lange blødninger (selv om de var sparsomme) da gjorde at jeg sluttet med dem. Vil dette gjenta seg på nytt dersom jeg gir dem et nytt forsøk? Fordelen med de er jo at de ikke inneholder østrogen.

Anonymkode: 690c4...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Om bivirkningene med Cerazette vil gjenta seg, kan man ikke svare på. Det er 'bare' å forsøke.

Hvis du velger p-pille, så vil den svake Loette være å anbefale. Hvis det ved kontinuerlig bruk kommer 'gjennombruddsblødninger', så anbefales det å stoppe i tre dager og så fortsette.

Hormonspiral er vel det mest optimale for deg?

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 17.6.2018 den 12.13, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hormonspiral er vel det mest optimale for deg?

Ja, det blir nok det jeg lander på. Får vente til etter sommeren, sånn i tilfelle det skulle bli mye småblødninger i etterkant av innsettelsen. Og så må jeg samle litt mot først...

Anonymkode: 690c4...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...