Gå til innhold

24 år og psykisk syk og ønsker å sterilisere meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 24 år og er diagnostisert med en alvorlig sinnslidelse. Jeg ønsker å sterilisere meg da jeg har bestemt meg for å aldri få barn. Vet at de under 25 år og de som har en alvorlig sinnslidelse må søke til en nemd om å sterilisere seg. Jeg faller jo da under begge disse. Er det fastlegen som skriver søknaden? Hva inneholder søknaden? Må man argumentere for hvorfor? Hvor strenge er nemda med å godta sterilisering? Hvor lang tid tar det for nemden å behandle søknaden?

Anonymkode: 0f49a...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 24 år og er diagnostisert med en alvorlig sinnslidelse. Jeg ønsker å sterilisere meg da jeg har bestemt meg for å aldri få barn. Vet at de under 25 år og de som har en alvorlig sinnslidelse må søke til en nemd om å sterilisere seg. Jeg faller jo da under begge disse. Er det fastlegen som skriver søknaden? Hva inneholder søknaden? Må man argumentere for hvorfor? Hvor strenge er nemda med å godta sterilisering? Hvor lang tid tar det for nemden å behandle søknaden?

Anonymkode: 0f49a...746

Siden du er 24 år så er det kanskje like greit å vente de mnd som er igjen til du blir 25 og slippe en del av papirmølla i alle fall? Fastlegen henviser til sterilisering ja, i alle fall var det slik da jeg fikk det gjort, men det er noen år siden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, Lillemus skrev:

Siden du er 24 år så er det kanskje like greit å vente de mnd som er igjen til du blir 25 og slippe en del av papirmølla i alle fall? Fastlegen henviser til sterilisering ja, i alle fall var det slik da jeg fikk det gjort, men det er noen år siden nå.

Jeg har vurdert å vente, men siden jeg uansett må søke når jeg over 25 år også så tenker jeg det kan være like greit å bare starte prosessen nå? Jeg regner med at det tar tid før nemden får behandlet søknaden.

Anonymkode: 0f49a...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg ser at du har lagt inn to spørsmål, dels om prevensjon, dels om sterilisering. Prevensjon har vi drøftet. Med hensyn til sterilisering, så er loven at kvinner kan få utført sterilisering når de er over 25 år. Under den alderen må din fastlege sende søknad til steriliseringsnemnda i fylket. Legen skal gi en begrunnelse for ønsket om sterilisering. Jeg går ut fra at du ikke har verge? Jeg vil tro at det går i orden. Dessverre koster inngrepet ca 6.000 kr, men man kan søke om å få det utført gratis i spesielle tilfeller. Inngrepet utføres ved kikkhullskirurgi i full narkose. Egglederne kuttes, men eggstokkene med hormonproduksjon bevares.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg ser at du har lagt inn to spørsmål, dels om prevensjon, dels om sterilisering. Prevensjon har vi drøftet. Med hensyn til sterilisering, så er loven at kvinner kan få utført sterilisering når de er over 25 år. Under den alderen må din fastlege sende søknad til steriliseringsnemnda i fylket. Legen skal gi en begrunnelse for ønsket om sterilisering. Jeg går ut fra at du ikke har verge? Jeg vil tro at det går i orden. Dessverre koster inngrepet ca 6.000 kr, men man kan søke om å få det utført gratis i spesielle tilfeller. Inngrepet utføres ved kikkhullskirurgi i full narkose. Egglederne kuttes, men eggstokkene med hormonproduksjon bevares.

 Vennlig hilsen Mette

Jeg har ikke verge, nei. Er det også steriliseringsnemda som avgjør om man får inngrepet gratis? Og hva vil spesielle tilfeller si? Er det sannsynlig at jeg kan få dekt det?

Anonymkode: 0f49a...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er avdelingen som utfører inngrepet som avgjør om du kan få det gratis, men jeg tror at en forutsetning er at du har forsøkt prevensjonsmidler, men din lege kan begrunne behovet i en søknad. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...