Gå til innhold

Mentalt filter

Gjest Håpeful

Anbefalte innlegg

Gjest Håpeful

Hei. Jeg står på mange medisiner og har det bedre som følge av det. Samtidig så føler jeg at jeg har fått en slags mental murvegg rundt meg som gjør at jeg ikke klarer å ta til meg det i omgivelsene på samme måte som før. Det kan være at det er fint vær, naturopplevelser e.l som jeg ikke klarer å la meg begeistre av lenger. Følelsen av å være veldig inne i sitt eget hodet hele tiden og avstengt fra resten av verden.. noen andre? Skal sies at jeg ikke er helt frisk, og at det kan være sykdom i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
24 minutter siden, Håpeful skrev:

Hei. Jeg står på mange medisiner og har det bedre som følge av det. Samtidig så føler jeg at jeg har fått en slags mental murvegg rundt meg som gjør at jeg ikke klarer å ta til meg det i omgivelsene på samme måte som før. Det kan være at det er fint vær, naturopplevelser e.l som jeg ikke klarer å la meg begeistre av lenger. Følelsen av å være veldig inne i sitt eget hodet hele tiden og avstengt fra resten av verden.. noen andre? Skal sies at jeg ikke er helt frisk, og at det kan være sykdom i seg selv.

Det gjør medisiner,filteret blir tykkere og man får mindre inn av omverden. En sykepleier sa en gang "Når medisinene virker kan det være du føler at du er i din egen boble". Altså ikke får inn det rundt lenger, det er jo det jeg er vant til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Håpeful skrev:

Vanskelig å si. Jeg hadde absolutt en slik mur da jeg gikk på medisiner. Var både positivt og negativt. Man må rett og slett veie det ene opp mot det andre. Da jeg sluttet med medisiner kunne jeg kjenne mer på glede, kjærlighet, gråt og engagement. Jeg kunne lettere omgås folk og ha noe å snakke om. Men jeg måtte da også kjenne på skyld, skam, dårlig samvittighet, sinne ( voldsomt sinne), angst, bekymring , skuffelse og håpløshet osv. Jeg ble overveldet av alle disse følelsene etter å ha vært i en «boble» så lenge.  Jeg ble også dårligere psykisk igjen. Jeg vet enda ikke hva jeg skal velge om jeg blir enda verre. Medisin eller ikke. Kanskje prøve litt mindre doser av medisin. Eller en kombinasjon av medisiner som motvirker dette å føle seg så « flat». Har ikke prøvd så mange alternativer. Kanskje jeg sammen med psykiateren kan finne en bedre løsning. Viktig å si fra om hvordan dette påvirker livet ditt. Det er faktisk utfordrende å leve i denne « boblen» også. Men for en periode kan det være godt at følelsene tar « en ferie»😊

Anonymkode: 94340...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Det gjør medisiner,filteret blir tykkere og man får mindre inn av omverden. En sykepleier sa en gang "Når medisinene virker kan det være du føler at du er i din egen boble". Altså ikke får inn det rundt lenger, det er jo det jeg er vant til. 

Jeg trenger en sterk smertemiddel og medisin mot nervesmerter. Jeg føler det samme til tider, kanskje det er medisiner, eller psyken, elle begge to. Bryr meg ikke mer om det. Beklager det er ikke så hjelpsom for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det en vis fordel å vare i en boble. Man kan vurdere ting fra en annen perspektive uten at følelser er i vegen. Når det begynner å vare veldig belastende å vare i en boble skulle man snakke med behandleren om en alternative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 minutter siden, Betti 11 skrev:

Jeg trenger en sterk smertemiddel og medisin mot nervesmerter. Jeg føler det samme til tider, kanskje det er medisiner, eller psyken, elle begge to. Bryr meg ikke mer om det. Beklager det er ikke så hjelpsom for deg. 

Nå var det ikke jeg som spurte etter hjelp her. Men å være i en boble er ikke så gøy, sveve avgåde på egenhånd liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, Betti 11 skrev:

Kanskje er det en vis fordel å vare i en boble. Man kan vurdere ting fra en annen perspektive uten at følelser er i vegen. Når det begynner å vare veldig belastende å vare i en boble skulle man snakke med behandleren om en alternative.

Kanskje når « boblen» gjør at du slutter å ta kontakt med venner. Når du ikke føler noe for din mann lenger eller er litt likegyldig til hvordan barna dine har det, da er det et problem. 

Anonymkode: 94340...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De gangen jeg har brukt AD så har jeg blitt veldig flat, men AD har hjulpet meg gjennom de verste depresjonene på en grei måte. Jeg bruker ikke AD nå siden jeg ikke har behov for det, men får jeg noen ganger behov igjen så kommer jeg nok til å starte på det igjen. Kunne aldri brukt AD fast over år siden jeg føler meg dø innvendig, da kunne jeg like greit vært helt dø. 

Så det blir jo slik at man må velge mellom to onder og vurdere hva som blir best for deg.

Anonymkode: cbe19...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gangen jeg har brukt AD så har jeg blitt veldig flat, men AD har hjulpet meg gjennom de verste depresjonene på en grei måte. Jeg bruker ikke AD nå siden jeg ikke har behov for det, men får jeg noen ganger behov igjen så kommer jeg nok til å starte på det igjen. Kunne aldri brukt AD fast over år siden jeg føler meg dø innvendig, da kunne jeg like greit vært helt dø. 

Så det blir jo slik at man må velge mellom to onder og vurdere hva som blir best for deg.

Anonymkode: cbe19...311

Ja det er akkurat det, å velge mellom to onder. Jeg vet ikke hva som er riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nå var det ikke jeg som spurte etter hjelp her. Men å være i en boble er ikke så gøy, sveve avgåde på egenhånd liksom. 

Da må jeg skrive annerledes. Det var for allmenheten. Så var det misforstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Betti 11 skrev:

Neida, det var ikke noe galt i det du skrev :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Betti 11 skrev:

Jeg har hatt perioder hvor ting er så vanskelig at jeg trenger den boblen for å få ro slik at kropp og hode får hvile litt og hente seg inn nok til å ta tak i problemene igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...