Gå til innhold

Når « strikken ryker» , kan den repareres ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var en veldig samvittighetsfull person og var opptatt av å alltid møte mennesker på en høflig og respektfull måte. Jobbet i åresvis i helsevesenet og var svært tolmodig med folk. Det var faktisk ikke det at jeg spilte et spill eller noe for jeg var oppriktig interessert i menneskers ve og vell. Etter noe tiår der jeg hadde gitt og gitt og gitt i forhold til jobb, ektefelle , venner og unger sa det stopp. Jeg har vært psykisk syk noen år nå og brukt høye doser AD. Jeg kjenner ikke meg selv igjen. Jeg tåler ingenting. Kan et hovedtrekk ved ved min personlighet bli så forandret ?. Man sier jo at « strikken ryker», kan ikke den repareres? 

Anonymkode: f47ce...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var en veldig samvittighetsfull person og var opptatt av å alltid møte mennesker på en høflig og respektfull måte. Jobbet i åresvis i helsevesenet og var svært tolmodig med folk. Det var faktisk ikke det at jeg spilte et spill eller noe for jeg var oppriktig interessert i menneskers ve og vell. Etter noe tiår der jeg hadde gitt og gitt og gitt i forhold til jobb, ektefelle , venner og unger sa det stopp. Jeg har vært psykisk syk noen år nå og brukt høye doser AD. Jeg kjenner ikke meg selv igjen. Jeg tåler ingenting. Kan et hovedtrekk ved ved min personlighet bli så forandret ?. Man sier jo at « strikken ryker», kan ikke den repareres? 

Anonymkode: f47ce...18a

 Det avhenger endel av diagnose, noen er kroniske andre ikke. Om du har depresjoner eller om du har pf eller noe annet. At strikken ryker er ikke en psykiatrisk diagnose.  

Anonymkode: 876da...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Det avhenger endel av diagnose, noen er kroniske andre ikke. Om du har depresjoner eller om du har pf eller noe annet. At strikken ryker er ikke en psykiatrisk diagnose.  

Anonymkode: 876da...63a

Ok. Beklager at jeg brukte feil forum. Tenkte faktisk at man kan leve med latente eller moderate psykiske plager som ved langvarig belastning kan forverres og i mitt tilfelle utløste depresjon , OCD og PTSD. Kanskje dette med utbrenthet ikke hører til under psykiatri da det ikke står  i diagnosesystemet. Tror likevel at det kan være et problem i noen yrkesgrupper. Men ser jo nå at dette ble feil. 

Anonymkode: f47ce...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Beklager at jeg brukte feil forum. Tenkte faktisk at man kan leve med latente eller moderate psykiske plager som ved langvarig belastning kan forverres og i mitt tilfelle utløste depresjon , OCD og PTSD. Kanskje dette med utbrenthet ikke hører til under psykiatri da det ikke står  i diagnosesystemet. Tror likevel at det kan være et problem i noen yrkesgrupper. Men ser jo nå at dette ble feil. 

Anonymkode: f47ce...18a

Depresjonen utløste PTSD og OCD? Jeg skjønner ikke helt hva du mener for det er et traume som må utløse PTSD, kanskje jeg bare misforstår. Om det er PTSD og OCD du lider av i dag finnes det mye god hjelp men jeg vet ikke hva du har forsøkt. 

Anonymkode: 876da...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Depresjonen utløste PTSD og OCD? Jeg skjønner ikke helt hva du mener for det er et traume som må utløse PTSD, kanskje jeg bare misforstår. Om det er PTSD og OCD du lider av i dag finnes det mye god hjelp men jeg vet ikke hva du har forsøkt. 

Anonymkode: 876da...63a

PTSD pga av et traume pluss barndom med overgrep. Invalidiserende OCD som ble utløst pga summen av flere tøffe belastninger i livet. Ikke så uvanlig å bli deprimert ved OCD ?. Har prøvd det meste av behandling de siste 7 årene. 

Anonymkode: f47ce...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PTSD pga av et traume pluss barndom med overgrep. Invalidiserende OCD som ble utløst pga summen av flere tøffe belastninger i livet. Ikke så uvanlig å bli deprimert ved OCD ?. Har prøvd det meste av behandling de siste 7 årene. 

Anonymkode: f47ce...18a

Da skjønner jeg mye bedre 🙂 Hvis du har forsøkt alt og lite nytter så er jo det veldig leit, har du vurdert innleggelse som på Modum Bad for PTSD`en din?

Anonymkode: 876da...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PTSD pga av et traume pluss barndom med overgrep. Invalidiserende OCD som ble utløst pga summen av flere tøffe belastninger i livet. Ikke så uvanlig å bli deprimert ved OCD ?. Har prøvd det meste av behandling de siste 7 årene. 

Anonymkode: f47ce...18a

Har du fått prøve de nye korte intensive behandlingsoppleggene for OCD? 

Anonymkode: dbc0c...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skjønner jeg mye bedre 🙂 Hvis du har forsøkt alt og lite nytter så er jo det veldig leit, har du vurdert innleggelse som på Modum Bad for PTSD`en din?

Anonymkode: 876da...63a

Har vurdert det. Men har en bra traumeterapeut nå. 

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått prøve de nye korte intensive behandlingsoppleggene for OCD? 

Anonymkode: dbc0c...bfe

Ja. Veldig effektiv beh  og bra folk. Jeg prøvde igjen og igjen og brukte ett år men ble ikke helt frisk selv om jeg virkelig prøvde. OCD gikk litt hånd i hånd med traumet og en alvorlig depresjon så jeg endte opp med store doser AD i stedet. Har det mye bedre psykisk men finner ikke tilbake til den personen jeg var. Det er vel mer det jeg spør om. 

Anonymkode: f47ce...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har vurdert det. Men har en bra traumeterapeut nå. 

 

Ja. Veldig effektiv beh  og bra folk. Jeg prøvde igjen og igjen og brukte ett år men ble ikke helt frisk selv om jeg virkelig prøvde. OCD gikk litt hånd i hånd med traumet og en alvorlig depresjon så jeg endte opp med store doser AD i stedet. Har det mye bedre psykisk men finner ikke tilbake til den personen jeg var. Det er vel mer det jeg spør om. 

Anonymkode: f47ce...18a

Kanskje er utfordringen å finne frem til en versjon av deg selv som du kan trives med nå? At det ikke så mye handler om å finne tilbake til den personen du var, men mer om å finne nye veier i en retning du ønsker.

Det fine med å være menneske, er at vi ikke står helt stille enten vi ønsker det eller ikke. Jeg tror ikke du er skadet på en måte som forhindrer bedring, men min erfaring er at løsningen er å fokusere fremover på de muligheter som kan finnes. 

Anonymkode: dbc0c...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vurdert det. Men har en bra traumeterapeut nå. 

 

Ja. Veldig effektiv beh  og bra folk. Jeg prøvde igjen og igjen og brukte ett år men ble ikke helt frisk selv om jeg virkelig prøvde. OCD gikk litt hånd i hånd med traumet og en alvorlig depresjon så jeg endte opp med store doser AD i stedet. Har det mye bedre psykisk men finner ikke tilbake til den personen jeg var. Det er vel mer det jeg spør om

Anonymkode: f47ce...18a

Men hvorfor vil du tilbake til den personen du var som førte deg inn i utbrenthet og depresjon, du virket jo til å være helt selvutslettende i adferd? Vil du virkelig tilbake til dette:Etter noe tiår der jeg hadde gitt og gitt og gitt 

 

Anonymkode: 876da...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor vil du tilbake til den personen du var som førte deg inn i utbrenthet og depresjon, du virket jo til å være helt selvutslettende i adferd? Vil du virkelig tilbake til dette:Etter noe tiår der jeg hadde gitt og gitt og gitt 

 

Anonymkode: 876da...63a

Mine barn og mennesker som kjenner meg som en omsorgsperson savner nok den siden av meg.   At de kunne komme til meg med alt og jeg var en tolmodig lytter og rådgiver. Jeg må lære å like meg selv som den jeg er nå og ta ting litt etter litt. At det er greit å sette grenser for meg selv uten føle skyldfølelsen  Det ligger veldig langt inne hos meg. Hele min identitet har vært å være en omsorgsperson men nå er jeg en som trenger omsorg. 

Anonymkode: f47ce...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje er utfordringen å finne frem til en versjon av deg selv som du kan trives med nå? At det ikke så mye handler om å finne tilbake til den personen du var, men mer om å finne nye veier i en retning du ønsker.

Det fine med å være menneske, er at vi ikke står helt stille enten vi ønsker det eller ikke. Jeg tror ikke du er skadet på en måte som forhindrer bedring, men min erfaring er at løsningen er å fokusere fremover på de muligheter som kan finnes. 

Anonymkode: dbc0c...bfe

Fine ord. Takk. 

Anonymkode: f47ce...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal prøve å finne en mellomting av den du var og den du er nå. En som gir omsorg men som er flinkere til å sette grenser for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...