Gå til innhold

Gravid etter MA og svært engstelig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har nylig blitt gravid etter en MA. Ved forrige graviditet var jeg på tidlig UL i uke 6+4. Jeg hadde ømme og hovne bryster og litt kvalme som symptom. Jeg hadde menssmerter før jeg testet positivt og var sikker på at mensen var rett rundt hjørnet, så ble svært overrasket over positiv test. En uke etter positiv test kom litt brun utflod og jeg spottet litt brun utflod ved et par anledninger. Det var svært lite og jeg hadde lest at dette var normalt så bekymret meg ikke veldig. Tidlig UL viste tom fostersekk. Etter det jeg har lest antar jeg at dette var blighted ovum. Gynekologen sa at graviditeten sannsynligvis hadde stoppet opp i uke 5. Jeg fikk cytotec tabletter og blødde vel en uke. Regelmessig syklus etter aborten og ble hurtig gravid igjen. Jeg er nå 4+3. Allerede før positivt test kjente jeg menstruasjonslignende smerter og tenkte derfor mensen var på vei,men var sannelig gravid igjen. Symptomer så langt er ømme og hovne bryst. Jeg er nå livredd for ny abort. Ingen tegn til friskt blod eller brun utflod enda. Men disse menstruasjonslignende smertene/murringene bekymrer meg veldig. Kan det være tegn på abort når det kommer før positiv test? Kan man ha menstruasjonslignende smerter /murringer uten at det er noe galt? Jeg skal måle hcg stigning til uka. Vil hcg synke med MA som ved SA? Har hørt at MA har blitt oppdaget i uke 18 og at fosteret har vært dødt i flere uker uten at graviditetsymptomer har forsvunnet. Kan man ha en MA samtidig som hcg viser normal stigning? Jeg ønsker tidlig Ul denne gangen også, men det er jo noen uker til.. 

Anonymkode: 00f13...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår at du er engstelig og stiller mange spørsmål. Man regner med at kanskje så mye som halvparten av alle graviditeter ender som abort, ofte så tidlig at det bare oppfattes som en forsinket abort. Ellers regner vi med at risikoen er ca 15%, og øker med kvinnens alder. Til dine spørsmål:

  • Kan det være tegn på abort når det kommer før positiv test? Det kan jeg ikke svare på
  • Kan man ha menstruasjonslignende smerter /murringer uten at det er noe galt? Ja
  • Jeg skal måle hcg stigning til uka. Vil hcg synke med MA som ved SA? I prinsipp er det ikke forskjell på missed abort (MA) og SA (spontan abort)  MA vil etter hvert bli SA med blødninger. Så Ja, HCG vil synke når graviditeten stopper opp
  • Har hørt at MA har blitt oppdaget i uke 18 og at fosteret har vært dødt i flere uker uten at graviditetsymptomer har forsvunnet. Kan man ha en MA samtidig som hcg viser normal stigning? Nei, HCG faller ved abort (det er dog en sjelden tilstand hvor den øker)
  • Jeg ønsker tidlig Ul denne gangen også, men det er jo noen uker til..  God ide, men ikke før du er 7-8 uker

Lykke til med graviditeten. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men disse menstruasjonslignende smertene/murringene bekymrer meg veldig. Kan det være tegn på abort når det kommer før positiv test? Kan man ha menstruasjonslignende smerter / murringer uten at det er noe galt?

Som gynekologen har svart: Menssymptomer trenger ikke være tegn på noe som helst. Det er slett ikke uvanlig at det kjennes ut som om mensen skal komme til riktig tid, når man er gravid - altså før man tester. For mange kvinner er tegnene på at mensen er på vei og de aller tidligste graviditetstegnene til forveksling like. 

Lykke til med svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...