Gå til innhold

NHO-topp tjener 2,6 millioner i året – vil ha større lønnsforskjeller og mindre lønn til lavtlønte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter at reallønna falt i 2016 mente Hansen det var så bra at det burde blitt gjentatt også i 2017. Da vikarbyrådirektivet blei innført uttrykte han bekymring for at innleide arbeidere nå kunne kreve å få den samme lønna som de fast ansatte, ofte er det snakk om utlendinger som er ansatt via et vikarbyrå og norske arbeidere som jobber i bedriften til daglig. Heller ikke allmenngjøring av tariffavtaler, et annet tiltak som skal forhindre sosialdumping, kunne han støtte.

– Vi har altfor stor kjøpekraft i dette landet, slo Hansen fast til Fagbladet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kv7455/nho-topp-kaller-norsk-ungdom-bortskjemte

Hva mener du?

Anonymkode: 28846...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg mener det har blitt så dyrt alt her. Så om en svenske tjener 17000,- i måneden i Sverige så har han like stor kjøpekraft som en nordmann med det dobbelte.

Jeg kjenner uføre som leier bolig, da går det meste av trygda til husleie. Samtidig må det lønne seg å jobbe. Men jeg synes ikke lavere lønn og lavere offentlige utgifter er veien å gå.

Ellers har han selvfølgelig noen poeng.

 

Uføretrygd bør bare innvilges til de med sykdom, men slik er det jo allerede. Det har blitt strengt. Selv kunne jeg godt hatt en liten deltidsjobb, men med 15 års hull i CV`n tviler jeg på att jeg hadde fått noe jeg kunne trives med (les annet enn telefonsalg).

Anonymkode: 1d68e...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter at reallønna falt i 2016 mente Hansen det var så bra at det burde blitt gjentatt også i 2017. Da vikarbyrådirektivet blei innført uttrykte han bekymring for at innleide arbeidere nå kunne kreve å få den samme lønna som de fast ansatte, ofte er det snakk om utlendinger som er ansatt via et vikarbyrå og norske arbeidere som jobber i bedriften til daglig. Heller ikke allmenngjøring av tariffavtaler, et annet tiltak som skal forhindre sosialdumping, kunne han støtte.

– Vi har altfor stor kjøpekraft i dette landet, slo Hansen fast til Fagbladet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kv7455/nho-topp-kaller-norsk-ungdom-bortskjemte

Hva mener du?

Anonymkode: 28846...9a9

Jeg finner ikke påstandene i artikkelen du linker til, men det var kanskje i et intervju med Fagbladet han sa de mest kontroversielle tingene?

Hvis han mener at forskjellene bør bli større er jeg uenig.

Det var kanskje nødvendig at lønnsnivået sank et år eller to, men ikke spesielt de laveste lønningene. Det er nok viktigere for konkurransekraften at de høye lønningene ikke er for høye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter at reallønna falt i 2016 mente Hansen det var så bra at det burde blitt gjentatt også i 2017. Da vikarbyrådirektivet blei innført uttrykte han bekymring for at innleide arbeidere nå kunne kreve å få den samme lønna som de fast ansatte, ofte er det snakk om utlendinger som er ansatt via et vikarbyrå og norske arbeidere som jobber i bedriften til daglig. Heller ikke allmenngjøring av tariffavtaler, et annet tiltak som skal forhindre sosialdumping, kunne han støtte.

– Vi har altfor stor kjøpekraft i dette landet, slo Hansen fast til Fagbladet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kv7455/nho-topp-kaller-norsk-ungdom-bortskjemte

Hva mener du?

Anonymkode: 28846...9a9

 

Er du bekymret for ungdomsledigheten: Reduser arbeidisnnvandringen (er vel kun SP som er for, resten av partiene vil ha fri flyt)

Men, bedriftene vil tape på dette, derfor sier de ikke dette, de skylder heller på ungdommen som er så late. Ja frisk oppegående fattig arbeidskraft fra utlandet, slår en syk nordmann med forventninger til anstendig lønn. Utlendingen vinner konkurransen om jobben, det vet du, det vet jeg, det vet alle. Det er DERE som vil ha det slik, fordi DERE tjener mer penger, på at arbeiderne får LAVERE LØNN, dere gir F i at samfunnet får større utgifter

At aviser lar slik propaganda stå ukritisk, er helt sinnnsykt. Avisene skal alltid dele sin mening om ditt og datt, men de få gangene de faktisk bør si noe da er de stille som mus... 

Privatiser profitt, sosialiser utgift. Ja, det er en bedrifts jobb, men avisene skal ikke være medhjelpere for disse bedriftenes grådighet, de skal være en motkreft til de med makt

Herregud for noen patetiske aviser

 

Anonymkode: c9538...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Er du bekymret for ungdomsledigheten: Reduser arbeidisnnvandringen (er vel kun SP som er for, resten av partiene vil ha fri flyt)

Men, bedriftene vil tape på dette, derfor sier de ikke dette, de skylder heller på ungdommen som er så late. Ja frisk oppegående fattig arbeidskraft fra utlandet, slår en syk nordmann med forventninger til anstendig lønn. Utlendingen vinner konkurransen om jobben, det vet du, det vet jeg, det vet alle. Det er DERE som vil ha det slik, fordi DERE tjener mer penger, på at arbeiderne får LAVERE LØNN, dere gir F i at samfunnet får større utgifter

At aviser lar slik propaganda stå ukritisk, er helt sinnnsykt. Avisene skal alltid dele sin mening om ditt og datt, men de få gangene de faktisk bør si noe da er de stille som mus... 

Privatiser profitt, sosialiser utgift. Ja, det er en bedrifts jobb, men avisene skal ikke være medhjelpere for disse bedriftenes grådighet, de skal være en motkreft til de med makt

Herregud for noen patetiske aviser

 

Anonymkode: c9538...2f5

Ja, ungdommen i dag er ganske bortskjemt og kravstor, jeg har et par eksemplarer av arten selv. Eldstemann kunne tenke seg sommerjobb, men gidder ikke ta jobber han har mulighet for å få, fordi de er kjedelige og dårlig betalt. Hallo!? Selv plukket jeg jordbær og hadde vaskejobber da jeg var tenåring, slikt er ikke dagens unge interessert i. Men klandrer jeg de unge? Nei, det er vi i generasjonen(e) over som har gjort dem slik. De har fått alt opp i hendene og har aldri egentlig trengt penger. Så kommer det utlendinger og tar de jobber vår ungdom ikke er interessert i - det er ganske naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Xtra skrev:

Selv plukket jeg jordbær og hadde vaskejobber da jeg var tenåring.

For ordens skyld, hva slags lønn fikk du dengang for slikt, og hva tilsvarer det i 2018 kroner?

Anonymkode: c9538...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
21 minutter siden, Xtra skrev:

 tar de jobber vår ungdom ikke er interessert i - det er ganske naturlig.

Regner med at ikke alle de 200'000 arbeidsinnvandrerne tar jobber ungdommen ikke vil ha, noen tar vel jobber de vil ha også, som de ikke får, og dermed går arbeidsløse. ? Eller tror du ikke det ?

Anonymkode: c9538...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ordens skyld, hva slags lønn fikk du dengang for slikt, og hva tilsvarer det i 2018 kroner?

Anonymkode: c9538...2f5

Ikke godt å si. Om jeg skal ta en råtipp ville en vaskejobb ligge på rundt 120 kr. i timen omregnet. Jordbærplukking antakelig noe mindre om man virkelig stod på - det var akkordbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at ikke alle de 200'000 arbeidsinnvandrerne tar jobber ungdommen ikke vil ha, noen tar vel jobber de vil ha også, som de ikke får, og dermed går arbeidsløse. ? Eller tror du ikke det ?

Anonymkode: c9538...2f5

Jo, det tror jeg nok, men slik er det i et åpen økonomi som vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
59 minutter siden, Xtra skrev:

Ja, ungdommen i dag er ganske bortskjemt og kravstor, jeg har et par eksemplarer av arten selv. Eldstemann kunne tenke seg sommerjobb, men gidder ikke ta jobber han har mulighet for å få, fordi de er kjedelige og dårlig betalt. Hallo!? Selv plukket jeg jordbær og hadde vaskejobber da jeg var tenåring, slikt er ikke dagens unge interessert i. Men klandrer jeg de unge? Nei, det er vi i generasjonen(e) over som har gjort dem slik. De har fått alt opp i hendene og har aldri egentlig trengt penger. Så kommer det utlendinger og tar de jobber vår ungdom ikke er interessert i - det er ganske naturlig.

Det er ikke alle ungdommer som er kresne da. 

Jeg plukket selv jordbær fra jeg var 13-20 år. Verdens fineste sommerjobb. Syklet 4 mil daglig tur/ retur for å jobbe. Ofte med hovne og blåfrosne fingre på vei hjem.

Jeg skulle skaffe min eldste datter jobb på samme sted i sin tid. Tenkte det var fint for da kunne hun samtidig bo hos brsteforeldre i noen uker. Hun hadde veldig lyst. 

Men svaret jeg fikk var : - Nei, vi bruker bare polakker 😣

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

 

Men svaret jeg fikk var : - Nei, vi bruker bare polakker 😣

Ja, det skjønner jeg du ble irritert over. Kanskje hadde de erfaring med at polakker aksepterte lav lønn? Evt. at de jobbet hardere enn norske ungdommer? Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ordens skyld, hva slags lønn fikk du dengang for slikt, og hva tilsvarer det i 2018 kroner?

Anonymkode: c9538...2f5

Jeg fikk ca. 20 kr timen. De blir ca. 60 i dag.

Anonymkode: 28846...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

T

4 minutter siden, Xtra skrev:

Ja, det skjønner jeg du ble irritert over. Kanskje hadde de erfaring med at polakker aksepterte lav lønn? Evt. at de jobbet hardere enn norske ungdommer? Ikke vet jeg.

Jeg sto i hvert fall veldig på en gang i tida . Det var ikke så mye penger å få hjemme  da jeg var ung. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...