Gå til innhold

Blødninger av p-piller


Dreaa

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har gått på Microgynon nå i over 4 måneder på grunn av endometriose. Jeg har nå hatt konstante blødninger, og har blødd i minst 3 av 4 uker i hver syklus de siste månedene. Jeg har også konstante menssmertelignende smerter/murringer, som kommer og går mange ganger i løpet av dagen. Endometriosesmertene har også begynt å komme tilbake når jeg har noen pillefrie dager. Jeg begynner å bli veldig lei nå, men jeg er rett og slett usikker på om jeg bør bestille time hos gynekolog eller fastlege for å finne ut av dette. Jeg skjønner ikke om det er p-pillene eller et inngrep jeg hadde i februar for å fjerne endometriosevev, som gjør at jeg blør og har smerter hele tiden. Fastlegen min har ikke særlig kunnskap om p-piller, og sier at jeg selv må finne ut av hvilke p-piller jeg skal bruke, og henvisning til gynekolog tar jo flere måneder. Er det normalt å blø konstant og ha smerter, eller burde jeg bestille time hos privat gynekolog for å finne ut av dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Inngrepet i februar vil ikke kunne påvirke dine blødninger i dag.

Det er viktig ved endometriosebehandling å stoppe blødninger, og det er følgende muligheter, avhengig av din alder og erfaring med tidligere behandling.

  • P-pille uten pause, lengst erfaring med Microgynon. Ved gjennombruddsblødninger holdes pause i tre dager

  • Hormonspiral, stopper ikke alltid blødninger, men kan virke likevel.

  • Gestagener i form av

    • tabletter (Visanne eller Provera)

    • sprøyte Depo-Provera

  • GnRH-analoger

    • Skaper en kunstig overgangsalder

    • Bør kombineres med tilleggsbehandling (f.eks. Activelle eller Livial) for å unngå plagsomme bivirkninger

Du bør følges opp på den avdeling som opererte deg. Det er ikke en oppgave for fastlege.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt med pause i tre dager ved gjennombruddsblødninger, men etter menstruasjon kommer blødningene tilbake etter ca 4 dager uten blødninger. Jeg har også smerter i eggstokkene, det føles ut som de verker konstant, så jeg føler ikke at Microgynon er et særlig godt alternativ for meg. 
Jeg har gått på hormonspiral i tre år tidligere, men den stoppet ikke blødninger og hjalp ikke særlig på menssmerter heller. 
Er ikke de andre alternativene forbundet med en god del bivirkninger? Jeg er redd for store humørsvingninger og enda mer vektøkning enn p-pillen. Jeg er 29 år, og ønsker barn om noen år, så kunstig overgangsalder høres litt skummelt ut. 
Jeg venter på innkallelse til Ullevål i august, men nå har jeg bestilt time til privat gynekolog for å finne en løsning i mellomtiden, da jeg ikke synes det er holdbart å vente til etter sommeren slik det er nå, da blødningene bare har blitt kraftigere og kraftigere for hver måned. Bør jeg be gynekologen om en annen type p-pille eller en av de andre behandlingene du har foreslått her? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

All behandling har bivirkninger, og jeg har hatt et prinsipp angående hormonbehandling av endometriose, at behandlingen skal ikke være verre enn sykdommens symptomer. Det blir å prøve seg frem. Jeg synes at det er avdelingen som har stillet diagnosen endometriose og som har behandlet deg, som skal følge opp, inntil du skal til Ullevål.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...