Gå til innhold

Stoffskifte og graviditet


Sukkertoppen

Anbefalte innlegg

Sukkertoppen

Hei. Jeg er en kvinne på 25 år.

Jeg gikk til gynekolog i oktober i fjor pga uregelmessige menstruasjoner, og fikk påvist høyt stoffskifte. Pga feilmedisinering så endte jeg opp med lavt stoffskifte i februar. Har nå gått en stund på tabletter og legen har sagt at jeg nå har normalt stoffskifte. Jeg sluttet på p-piller for 1,5 år siden. 

Min menstruasjonsyklus ligger på rundt 40 dager. Jeg vet ikke om jeg har eggløsning eller ikke. Legen min sa st vi skulle bare vente å se fordi jeg var så ung, og at det sikkert gikk seg til.

Hva tenker du? Jeg har hatt samleie regelmessig i snart 1,5 år uten prevensjon men ikke blitt gravid. Tror du det går seg til nå siden stoffskifte er normalt? 

Jeg er så redd for at jeg ikke kan bli gravid. Sist så snakket legen om hornonstimulerende tabletter, mens legen jeg hadde nå ville vi skulle vente å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det bør sjekkes om du har eggløsning. Det kan gjøres ved å måle progesteron ca en uke før du venter menstruasjon. Det kan også være aktuelt med andre blodprøver som FSH, LH, østradiol og prolaktin. Legen/gynekologen vil foreta en helhetsvurdering og vurdere evt eggløsningsstimulerende behandling. Jeg synes ikke at det er grunn til å vente. Du er i en god alder for å bli gravid, men du må kanskje ha litt hjelp.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkertoppen

Takk for svar Mette.

Burde jeg bestille en time hos privat gynekolog, eller kan fastlegen gjøre dette? 

Kan eggløsningen ha noe med stoffskifte å gjøre, som legen sa? Ble ikke helt tilfreds med svaret jeg fikk da jeg var på time. Hun mente det gikk seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Fastlegen kan skrive rekvisisjon for nevnte hormonanalyser (progesteron, FSH, LH, østradiol og prolaktin) tatt en uke før du venter menstruasjon. Inkl. sjekk av stoffskiftet som kan påvirke eggløsning. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...