Gå til innhold

Finnes det hjelp til å få igang syklus etter p-pille slutt?


Cammomille

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg sluttet på p-piller etter mange år med de, pluss avbrekk med hormonspiral for noen år siden. Sluttet i desember, hadde èn periode med blødning (noe som jeg ser på som normalt da jeg sluttet etter fullført brett med Yasmin), etter det har deg ikke vært noen tegn til menstrasjon. Vi ønsker oss veldig barn, men uten en syklus er det veldig vanskelig. 

Finnes det noen prøver eller hormonpreparater jeg kan få som setter fart på sakene? 

Jeg seponerte i januar zoloft etter å ha gått på veldig høy dose i syv år, hvis det kan ha en sammenheng. 

Er straks 29 år gammel og vi har prøvd jevnt siden prevansjonsslutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Manglende menstruasjoner skyldes manglende eggløsning, og da blir man selvsagt ikke gravid. Din lege bør henvise deg til gynekolog for utredning, men da det ofte er ventetid, kan legen rekvirere noen blodprøver for å se om det kan forklare de manglende menstruasjoner. Prøvene er: østradiol FSH, LH, TSH og prolaktin. Først når man har svar på disse, kan det legges en plan for videre behandling. Det er ulike måter til å få i gang eggløsning, og det vil hormonstatus som regel gi svar på.

Det var ikke mange opplysninger om deg. Har du vært gravid tidligere? hvordan er din vekt/høyde og har det vært evt endringer i vekten? Trener du mye? Har du hatt tendens til uren hud og/eller mannlig behåring? Er du ellers frisk.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!! Har aldri vært gravid tidligere. Var med på et forskningsprosjekt på Medicus for noen år siden med en ny type hormonspiral, og da var jeg helt frisk utifra hva de fant ut. Tok utvidede blodprøver, ultralyd og flere gu-undersøkelser. 

Jeg er normal på 167 cm, normalt 60 kg, har lagt på meg de siste mnd med veier på 75 kg. Trener moderat utover ridning hver dag. Spiser normalt variert kosthold. 

Sliter med tidligere traumehistorie og kommer rett ut fra Modum Bad etter tolv uker behandling der feb-april. 

Syklusen min har vært klokkeren tidligere, har aldri klart å hoppe over en mens ved å fortsette på neste brett for eks. Da jeg hadde spiralen var jeg på dagen med spotting hver eneste mnd. 

Nå som jeg gjerne vil ha de blødningene - DA kommer de ikke 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I tillegg til hormonanalyser vil det være aktuelt å se på eggstokkene. Tilstanden PCOS (poly-cystisk-ovarie-syndrom)er en vanlig årsak til manglende menstruasjoner. Vektøkning kan utløse PCOS. Det  vil kanskje være lurt å få sjekket testosteron og SHBG også?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar på prøver tatt av fastlegen, men han har gått ut i ferie. Blir du noe klokere av disse? 😅🤞🏻

 

Analyser den 220618:

B-HB: 13.8 (11,7 - 15,3)

B-LEUKOC: 5.2 (3,5 - 10,0) UTSTRYK: UTFØRT (-) B-TROMBO: 279 (165 - 387) B-MCV: 89 (82 - 98) B-MCH: 31 (27 - 33) S-FERRIT: 18 (15 - 200) S-JERN: 14.0 (9,0 - 34,0) S-TIBC: 72 (49 - 83) JERNMETN: 19 (10 - 50) S-VITB12: 286 (170 - 650) S-FOLAT: 7.5 (>5,7) P-HOMOCY: 10.8 (5,0 - 15,0) S-MMA: IF (<0,30) S-NATRIU: 142 (137 - 145) S-KALIUM: 4.0 (3,6 - 5,0) S-KLOR: 106 (97 - 108) S-MAGNES: 0.84 (0,71 - 0,94) S-KREATI: 70 (45 - 90) S-GFR: 101 (>65) S-UREA: 3.9 (2,6 - 6,4) S-BILIRU: 6 (<26) S-ASAT: 17 (<35) S-ALAT: 25 (<45) S-GGT: 27 (<45) S-ALKFOS: 96 (<105) S-LD: 229 (<205) S-CK: 188 (<210) NTPROBNP: 21 (<170) B-GLYKOH: 5.0 (<6,1) S-TSH: 3.7 (0,20 - 4,0) S-FT4: 15.7 (11,0 - 23,0) S-FSH: 7 (1-13,tidl folli) S-LH: 19 (1-13,tidl folli) S-ØSTRAD: 0.26 (>0,10 syklusavh) S-PROGES: ❤️ (foll.fase<3,lut) S-HCG: <5 (<5) S-VITAMIN 😧 IF (50 - 150) CMV-IGM: GRENSE (NEG) CMV-IGG: GRENSE (NEG) EBVVCA-M: NEG (NEG) EBVVCA-G: POS (NEG) EBVEBNAG: POS (NEG) S-HPYLO1: NEG (NEG) NØYTROFI: 2.3 (1,5 - 7,3) LYMFOCYT: 2.5 (1,1 - 3,3) MONOCYTT: 0.4 (0,2 - 0,8) EOSINOFI: 0 (<0,4) BASOFILE: 0.1 (<0,2) ALTCMV-M: NEG (NEG)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog
  • S-TSH: 3.7  S-FT4: 15.7  Det betyr normalt stoffskifte

 

  • S-FSH: 7 
  • S-LH: 19                                     Disse tre prøvesvarene er forenlig med PCOS
  • S-ØSTRAD: 0.26 

Dessverre er det ikke målt testosteron og SHBG og heller ikke prolaktin. Du bør be din fastlege om henvisning til gynekolog som kan utføre ultralyd av eggstokkene. Be din lege om også å få målt testosteron, SHBG og prolaktin. I påvente av time hos spesialist, kan du forsøke å gå ned noen kg, gjerne 5 kg. Det kan være avgjørende for igjen å få eggløsning tilbake. Ellers må eggløsning settes i gang med tabletter eller hormonsprøyte.

Det skal nok lykkes.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk! Vektnedgangen er allerede på vei, men dette ble en ekstra motivasjon!! 

Nå venter ferie før vi får ta tak i dette i begynnelsen på august. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...