Gå til innhold

P-pille hjelp !!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 


Jeg var nylig hos en gynekolog som snakket med meg i fem minutter før hun skrev ut en ny resept til p-pille. At en lege kan ta en så stor avgjørelse så raskt gjør meg skeptisk. Da jeg begynte på p-piller, var jeg 16 år og slet med store mensen smerter. Jeg prøvde mange piller og endte opp med Marvelon.

Etter å ha gått på disse pillene i 4 år begynte jeg å kaste opp veldig mye ved inntak av første pille. Dro til legen igjen og fikk byttet til en pille med lavere hormon, altså mercilon. Vært veldig fornøyd med denne pillen helt til to-tre måneder siden.

Jeg sliter med litt blødning siste uken før jeg skal ha mensen. Jeg er ikke glad i bytte p-piller hytt og pine, og lurer på om dette bare er normalt. Jeg har ikke problem med litt blødning uken før mensen, så lenge jeg vet det er normalt.

Jeg har også familie medlemmer (mormor og søster) som har hatt blodpropp i leggen... derfor er jeg ekstra skeptisk til å drive å bytte hele tiden. Håper du kan hjelpe meg mer enn gynekologen! 

P-pillen jeg fikk utskrevet av henne var Elyfem 30, finner ingen informasjon om pillen på nettet (utenom på fransk?!)

P-piller jeg har prøvd: 
Diane (høy blodpropp risiko!)
Microgynon (den mest vanlige pillen man før anbefalt først har jeg hørt) 
Marvelon
Yasmin

Foreløpig går jeg på:
Mercilion 28 

 

Jeg er en frisk ung jente på 22 år, veldig aktiv og spiser sunt. Ikke hatt noen problemer med helsen, og ser på meg selv som frisk og rask. 

 

Mvh 

anonym p-pille fortviler

Anonymkode: fb426...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er litt uklart for meg:

  • endte opp med Marvelon, brukt fra du var 16 år til 20 år?
  • Fikk resept på Elyfem 30 (finnes ikke i Norge, resept fått i Tyskland? Den tilsvarer Microgynon) Ikke staret
  • går foreløpig på Mercilon (den og Marvelon har dobbelt risiko for blodpropp i forhold til Microgynon)

Med to tilfeller av blodpropp i familien vil jeg være skeptisk til p-pille og i stedet foreslå: hormonspiral eller p-stav, evt den østrogenfri p-pille Cerazette. Dessverre vil nevnte metoder ofte gi blødningsuregelmessighet, men noen (ca 25%) mister menstruasjonen. Hvis du bare har ekstra blødning i dagen før menstruasjon, vil jeg ikke være bekymret. Jeg går ut fra at du er undersøkt, også innvendig?

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
  • Brukte Marvelon fra jeg var 16-20 år, men måtte bytte da det ble for mye hormoner for meg (da jeg ble uvel hver gang ved inntak av første pille), så legen rådet meg å trappe ned til en mildere pille... som da ble Mercilon. 
  • Jeg studerer i utlandet (altså Sveits) og gikk til gynekolog der, men har ikke innvendig undersøkelse før september. 
  • Går foreløpig på Mercilon ja, det stemmer. 

Ene tilfelle med blodpropp er mormor, og andre tilfelle er søsteren min da hun opererte kneet sitt (som da er veldig vanlig å få blodpropp, hvis jeg ikke tar feil?). 

Ok, jeg er litt bekymret for slike prevensjonsmidler, da man ikke egentlig vet om man er gravid eller ei.. siden mange mister mensen... Jeg liker å ha kontroll, i tillegg er jeg veldig skeptisk til å stoppe menstruasjon (det blir jo veldig unaturlig for kroppen?). Men jeg er jo også opptatt av å være trygg og skåne meg for blodpropp, så ingen alternativ er utelukket. 

Håper det ble mer klart nå :-)

Takk for svar! 

Anonymkode: fb426...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for tilleggsinformasjon. Jeg fastholder at jeg synes du skal unngå prevensjon som også inneholder østrogen, eller bli testet for mulig familiær øket risiko for blodpropp. Det er ikke vanlig at unge jenter skal få blodpropp, heller ikke ved kneoperasjon. Det med at det er unaturlig å stoppe menstruasjonen, det er gammel overtro. Den menstruasjonen man får ved p-pille pause er kunstig skapt for at brukeren skal oppfatte at p-pillen gir en naturlig syklus. Den har ingen praktisk betydning.

Hvis du absolutt vil fortsette med p-pille, så bør du få samme tablett (Elyfem), men med bare 20 mikrogram østrogen. (ethinyløstradiol).

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...