Gå til innhold

Trangt bekken


cen081

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er gravid i uke 35. Og bekymret for to ting. Det første er at min mor har fått påvist trangt bekken, noe som i følge henne medførte en nerveskade under fødselen med meg (veide kun 2800 ved fødsel). Forstår ikke helt sammenhengen, men hun har spinal stenose og sterke ischias smerter, som hun har lidd av kun etter fødselen. Etter dette har hun født to barn til ved planlagt keisersnitt, pga det trange bekkenet og at barna var relativt store. Min fastlege har sagt at det ikke er nødvendig å henvise meg til å få tatt bilder av bekkenet, så lenge barnet ligger i hodeleie, noe det gjør. Er liten av vekst (160) og har smale hofter, men det er kanskje irrelevant. Er det svært usannsynlig at jeg har for trangt bekken til å føde vaginalt? Har fått beskjed av jordmor at barnet sannsynligvis vil veie rundt 3500-400 ved fødsel. Eller bør jeg prøve å be på nytt, ev gå til en privat gynekolog for å få henvisning? 

Det andre er at jeg har kjønnsherpes. Har hatt det i to år, med hyppige utbrudd. Har tidligere brukt Valtrex forebyggende, men seponerte i svangerskapet. Hatt 5 utbrudd så langt i svangerskapet, de fleste i 1. og 2. trimester, men et nå denne uken. Har derfor brukt Valtrex (500 mg) daglig siste dagene, etter samråd med lege. Jeg lurer på om jeg burde bruke Valtrex forebyggende når det nærmer seg termin. Både fastlegen og jordmor virker ikke å ha så god peiling på dette og gir meg ikke noe klart svar. Leser på nett at retningslinjene varierer noe, men at man vanligvis anbefaler forebyggende behandling fra 10 dager før termin ved hyppige utbrudd mot slutten av svangerskapet. Nå har jeg kun hatt dette ene utbruddet de siste månedene, men burde jeg likevel starte opp 10 dager før termin med Valtrex? 

Takknemlig for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Med hensyn til herpes i graviditet, så er dette anbefaling fra Norsk Gynekologisk Forening:

Gravid med tidligere påvist genital herpes og hyppige utbrudd (residiv) på slutten av svangerskapet:

  • Planlegg vaginal forløsning
  • Profylaktisk behandling med Aciklovir (200 mg x 4-5 evn 500 mg x 2)
  • Startes 10 dager før forventes fødsel, behandlingen fortsetter inntil forløsningen
  • Behandlingen er effektiv etter 3-4 dager

Så det med evt. trangt bekken.

Hvis fosteret ligger i hodeleie, altså kommer med hodet først, så er det ikke et problem. Hvis hodet ikke trenger ned i bekkenet, så vil man alltid kunne snu til keisersnitt. At det kan skje nerveskade på mor under en fødsel, det virker usannsynlig. Så jeg synes at du trygt kan gå fødselen i møte, men det kan jo være lurt at du forteller jordmor om din bekymring. Å gå til en annen og ukjent gynekolog, har ingen hensikt.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...