Gå til innhold

Smertestillende og antidepressiva


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg går på smertestillende Ibux, parazet og pinex forte.

jeg skal starte på antidepressiva og legen er veldig usikker på hvilken type som ikke påvirker den smertestillende effekten.

er det slik at alle antidepressiva gjør at man mister effekten av pinex forte?

Anonymkode: 3f300...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pinex forte/Paralgin forte inneholder paracetamol (som i paracet) og i tillegg kodein. For at kodein skal virke smertestillende, må det omdannes til morfin. Noen AD som nedbrytes via CYP2D6 som Seroxat hemmer denne omdanningen av kodein til morfin. Men det finnes gode alternativer. Et av dem er Zoloft/sertralin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, kupton skrev:

Pinex forte/Paralgin forte inneholder paracetamol (som i paracet) og i tillegg kodein. For at kodein skal virke smertestillende, må det omdannes til morfin. Noen AD som nedbrytes via CYP2D6 som Seroxat hemmer denne omdanningen av kodein til morfin. Men det finnes gode alternativer. Et av dem er Zoloft/sertralin.

Ja det fikk jeg forklart. Zoloft har jeg forsøkt for mange år siden, den tåler jeg dårlig.

kan du nevne noen andre antidepressiva som kan fungere sammen med smertelindringen min?

på forhånd takk:)

Anonymkode: 3f300...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutter siden, kupton skrev:

Er det flere du ikke tåler, så slipper jeg å nevne dem?

Nei ikke så jeg vet om

var snakk om antidepressiva for alvorlig depresjon og kraftig uro/angst

ble nevnt, fontex, effexor, Cymbalta

Anonymkode: 3f300...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, kupton skrev:

Efexor går også bra. Kan ha en smertestillende tilleggseffekt.

Å så bra:)

fikk høre at jeg kunne kombinere effexor eller cymbalta med fontex/ prozac(har så mange navn)

sliter med mye tvang i tillegg var vel derfor fontex

Anonymkode: 3f300...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, kupton skrev:

Cymbalta og Pinex forte går dårlig pga cyp2d6

Ok, det var greit å vite.

vil effexor og fontex gå bra?

ikke bare bare med flere ting, kunne ønske leger hadde bedre oppslagsverk eller noe.

 

Anonymkode: 3f300...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det var greit å vite.

vil effexor og fontex gå bra?

ikke bare bare med flere ting, kunne ønske leger hadde bedre oppslagsverk eller noe.

 

Anonymkode: 3f300...e8a

Dytter denne i håp om svar

på forhånd takk:)

Anonymkode: 3f300...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tvang er det serotoninpåvirkningen du er ute etter. Efexor har betydelig effekt på denne, så først må en utnytte denne maksimalt dvs opp til anbefalt maksdose på 375 mg i følge FK. Om det ikke skulle være nok, er det mulig å legge til Fontex for ytterligere å øke serotoninpåvirkningen. Men som sagt, først bør en utnytte Efexor maksimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 19.6.2018 den 22.05, kupton skrev:

Med tvang er det serotoninpåvirkningen du er ute etter. Efexor har betydelig effekt på denne, så først må en utnytte denne maksimalt dvs opp til anbefalt maksdose på 375 mg i følge FK. Om det ikke skulle være nok, er det mulig å legge til Fontex for ytterligere å øke serotoninpåvirkningen. Men som sagt, først bør en utnytte Efexor maksimalt.

Vil fontex påvirke min smertebehandling?

Anonymkode: 3f300...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil fontex påvirke min smertebehandling?

Anonymkode: 3f300...e8a

Sist jeg var psykisk syk, hadde jeg det ikke bra før jeg stod på effexor137 og fontex 20mg

aner ikke hvorfor det funket, men var da fungerende 

så er så usikker om det er fontexen som er bra for meg eller kombinasjonsblanding.

 

Anonymkode: 3f300...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil du først finne ut ved å prøve. Først ved å utnytte Efexor optimalt, deretter evt tillegg av Fontex etter vurdering av legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, kupton skrev:

Det vil du først finne ut ved å prøve. Først ved å utnytte Efexor optimalt, deretter evt tillegg av Fontex etter vurdering av legen din.

Ok:)

 

men virker smertestillende med fontex?

Anonymkode: 3f300...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 den 16.32, AnonymBruker skrev:

Ok, det var greit å vite.

vil effexor og fontex gå bra?

ikke bare bare med flere ting, kunne ønske leger hadde bedre oppslagsverk eller noe.

 

Anonymkode: 3f300...e8a

 

På 19.6.2018 den 18.46, AnonymBruker skrev:

Dytter denne i håp om svar

på forhånd takk:)

Anonymkode: 3f300...e8a

Noe oppslagsverk om dette har "de" (eller vi). F.e. dette: http://interaksjoner.azurewebsites.net/InteraksjonInfo.asp?EditType=S&FraATCKode=N06A+B03&TilATCKode=N02A+A59

Fontex kan også i følge dette, hemme omdanning av kodein og gi mindre smertelindring av Paralgin Forte. Cipramil og Cipralex kan kanskje være alternativ til Fontex??

Da du brukte Fontex, hadde du smerter behandlet med Paralgin Forte da også? Og merka du evt. noe til økte smerter eller behov for høyere dose smertestillende?

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...