AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 Skrevet 19. juni 2018 Hei Jeg går på smertestillende Ibux, parazet og pinex forte. jeg skal starte på antidepressiva og legen er veldig usikker på hvilken type som ikke påvirker den smertestillende effekten. er det slik at alle antidepressiva gjør at man mister effekten av pinex forte? Anonymkode: 3f300...e8a 0 Siter
kupton Skrevet 19. juni 2018 Skrevet 19. juni 2018 Pinex forte/Paralgin forte inneholder paracetamol (som i paracet) og i tillegg kodein. For at kodein skal virke smertestillende, må det omdannes til morfin. Noen AD som nedbrytes via CYP2D6 som Seroxat hemmer denne omdanningen av kodein til morfin. Men det finnes gode alternativer. Et av dem er Zoloft/sertralin. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 Skrevet 19. juni 2018 7 minutter siden, kupton skrev: Pinex forte/Paralgin forte inneholder paracetamol (som i paracet) og i tillegg kodein. For at kodein skal virke smertestillende, må det omdannes til morfin. Noen AD som nedbrytes via CYP2D6 som Seroxat hemmer denne omdanningen av kodein til morfin. Men det finnes gode alternativer. Et av dem er Zoloft/sertralin. Ja det fikk jeg forklart. Zoloft har jeg forsøkt for mange år siden, den tåler jeg dårlig. kan du nevne noen andre antidepressiva som kan fungere sammen med smertelindringen min? på forhånd takk:) Anonymkode: 3f300...e8a 0 Siter
kupton Skrevet 19. juni 2018 Skrevet 19. juni 2018 Er det flere du ikke tåler, så slipper jeg å nevne dem? 0 Siter
kupton Skrevet 19. juni 2018 Skrevet 19. juni 2018 Efexor går også bra. Kan ha en smertestillende tilleggseffekt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 Skrevet 19. juni 2018 14 minutter siden, kupton skrev: Er det flere du ikke tåler, så slipper jeg å nevne dem? Nei ikke så jeg vet om var snakk om antidepressiva for alvorlig depresjon og kraftig uro/angst ble nevnt, fontex, effexor, Cymbalta Anonymkode: 3f300...e8a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 Skrevet 19. juni 2018 1 minutt siden, kupton skrev: Efexor går også bra. Kan ha en smertestillende tilleggseffekt. Å så bra:) fikk høre at jeg kunne kombinere effexor eller cymbalta med fontex/ prozac(har så mange navn) sliter med mye tvang i tillegg var vel derfor fontex Anonymkode: 3f300...e8a 0 Siter
kupton Skrevet 19. juni 2018 Skrevet 19. juni 2018 Cymbalta og Pinex forte går dårlig pga cyp2d6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 Skrevet 19. juni 2018 2 minutter siden, kupton skrev: Cymbalta og Pinex forte går dårlig pga cyp2d6 Ok, det var greit å vite. vil effexor og fontex gå bra? ikke bare bare med flere ting, kunne ønske leger hadde bedre oppslagsverk eller noe. Anonymkode: 3f300...e8a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 Skrevet 19. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, det var greit å vite. vil effexor og fontex gå bra? ikke bare bare med flere ting, kunne ønske leger hadde bedre oppslagsverk eller noe. Anonymkode: 3f300...e8a Dytter denne i håp om svar på forhånd takk:) Anonymkode: 3f300...e8a 0 Siter
kupton Skrevet 19. juni 2018 Skrevet 19. juni 2018 Med tvang er det serotoninpåvirkningen du er ute etter. Efexor har betydelig effekt på denne, så først må en utnytte denne maksimalt dvs opp til anbefalt maksdose på 375 mg i følge FK. Om det ikke skulle være nok, er det mulig å legge til Fontex for ytterligere å øke serotoninpåvirkningen. Men som sagt, først bør en utnytte Efexor maksimalt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 Skrevet 21. juni 2018 På 19.6.2018 den 22.05, kupton skrev: Med tvang er det serotoninpåvirkningen du er ute etter. Efexor har betydelig effekt på denne, så først må en utnytte denne maksimalt dvs opp til anbefalt maksdose på 375 mg i følge FK. Om det ikke skulle være nok, er det mulig å legge til Fontex for ytterligere å øke serotoninpåvirkningen. Men som sagt, først bør en utnytte Efexor maksimalt. Vil fontex påvirke min smertebehandling? Anonymkode: 3f300...e8a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 Skrevet 21. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil fontex påvirke min smertebehandling? Anonymkode: 3f300...e8a Sist jeg var psykisk syk, hadde jeg det ikke bra før jeg stod på effexor137 og fontex 20mg aner ikke hvorfor det funket, men var da fungerende så er så usikker om det er fontexen som er bra for meg eller kombinasjonsblanding. Anonymkode: 3f300...e8a 0 Siter
kupton Skrevet 21. juni 2018 Skrevet 21. juni 2018 Det vil du først finne ut ved å prøve. Først ved å utnytte Efexor optimalt, deretter evt tillegg av Fontex etter vurdering av legen din. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 Skrevet 22. juni 2018 19 timer siden, kupton skrev: Det vil du først finne ut ved å prøve. Først ved å utnytte Efexor optimalt, deretter evt tillegg av Fontex etter vurdering av legen din. Ok:) men virker smertestillende med fontex? Anonymkode: 3f300...e8a 0 Siter
Villanda Skrevet 22. juni 2018 Skrevet 22. juni 2018 (endret) På 19.6.2018 den 16.32, AnonymBruker skrev: Ok, det var greit å vite. vil effexor og fontex gå bra? ikke bare bare med flere ting, kunne ønske leger hadde bedre oppslagsverk eller noe. Anonymkode: 3f300...e8a På 19.6.2018 den 18.46, AnonymBruker skrev: Dytter denne i håp om svar på forhånd takk:) Anonymkode: 3f300...e8a Noe oppslagsverk om dette har "de" (eller vi). F.e. dette: http://interaksjoner.azurewebsites.net/InteraksjonInfo.asp?EditType=S&FraATCKode=N06A+B03&TilATCKode=N02A+A59 Fontex kan også i følge dette, hemme omdanning av kodein og gi mindre smertelindring av Paralgin Forte. Cipramil og Cipralex kan kanskje være alternativ til Fontex?? Da du brukte Fontex, hadde du smerter behandlet med Paralgin Forte da også? Og merka du evt. noe til økte smerter eller behov for høyere dose smertestillende? Endret 22. juni 2018 av Villanda 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.