Gå til innhold

Gratis tannlege/redusert pris


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Hva må stå i en legeerklæring for å få refusjon på tannbehandling?

kan man gå til privat tannlege?

 

når årsak er flerårig psykisk sykdom som har gjort til å ikke bry seg om tannpuss

og munntørrhet uavhengig av medisiner. 

Anonymkode: 763f0...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Munntørrhet: det må bl.a foreligge prøver tatt av tannlegen - det holder ikke at det bare står skrevet om det. 

Har nylig sjekket dette selv.

ps. Vurderer selv å dra til Utlandet, Kan det være aktuelt for deg også? Mye billigere. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Hva må stå i en legeerklæring for å få refusjon på tannbehandling?

kan man gå til privat tannlege?

 

når årsak er flerårig psykisk sykdom som har gjort til å ikke bry seg om tannpuss

og munntørrhet uavhengig av medisiner. 

Anonymkode: 763f0...c0b

Offentlig tannlege må du til. Jeg får gratis fordi jeg har kontakt med sykepleier fra dagsenteret, de skrev noe der jeg leverte til tannlegen. Men de virket ikke så nøye nå, de renset ikke tennene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen min sa når jeg er i behandling hos spesialhelsetjeneste for jeg gratis behandling. Håper jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nye regler fra 1 januar og så og si ingen får dekt noe av tannlegeregningen pga psykisk sykdom. En må enten ha hjemme sykepleie eller være i behandling. Dette sa iallefall min tannlege. Jeg fikk dekt noe før, men det er det visst slutt på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
4 minutter siden, emilie321 skrev:

Det er nye regler fra 1 januar og så og si ingen får dekt noe av tannlegeregningen pga psykisk sykdom. En må enten ha hjemme sykepleie eller være i behandling. Dette sa iallefall min tannlege. Jeg fikk dekt noe før, men det er det visst slutt på nå.

Sykepleier fra dagsenteret teller som hjemme sykepleie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, emilie321 skrev:

Det er nye regler fra 1 januar og så og si ingen får dekt noe av tannlegeregningen pga psykisk sykdom. En må enten ha hjemme sykepleie eller være i behandling. Dette sa iallefall min tannlege. Jeg fikk dekt noe før, men det er det visst slutt på nå.

Hvor skal man ha rett til dette bare fordi man har hjemmesykepleier?

Anonymkode: 28d40...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Dersom man går på medisiner som gir munntørrhet så får man dekket deler av behandlingen hos privat tannlege. Tannlegen må ta en test for å sjekke hvor mye spytt du har.Det skjer ved at du får en remse, eller liten tube inn i munnen, og tannlegen ser hvor mye det er .Jeg får dekket noe pga munntørrhet men det er langt i fra gratis.

 

De som har hjemmesykepleie går gratis i offentlige tannlegekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor skal man ha rett til dette bare fordi man har hjemmesykepleier?

Anonymkode: 28d40...caf

Det vet jeg ikke. Eneste jeg vet er at det er nye og strengere regler fra 1 januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Vi som sorterer under psykiatrisk hjemmesykepleie >1 gang i uka (med forbehold om endringer jeg ikke vet om) får dekket offentlig tannbehandling. Bare å få den man har kontakt med til å sjekke opp det nærmere. Hvorfor regelverket er slik, vites ikke. Kanskje fordi vi er sett på som en gruppe med dårlig råd og elendige tenner... Nei, jeg  vet ikke hva de begrunner det med. Uansett... Ender man opp med å tremge noe litt mer komplisert vil det evigheter å få fikset det i det offentlige. Jeg brakk en fortann i et fall, og ringte den offentlige tannklinikken så snart de åpnet dagen etter for å be om en hastetime. Det var det visst ikke vanlig å tilby... Så jeg følte meg som et lite trassig barn til slutt der jeg satt både med et lite pent smil og ganske vondt. Til slutt fikk jeg komme til. Og jo da, det måtte rotfylles og fikses krone. Bare rotfyllingen brukte de tre måneder på å få fullført. De rotet med tider, så var det sykdom og en vikar som gorde noe feil... I det hele tatt var det bare stress, så når rotfyllinga var i orden, kontaktet jeg den private tannlegen min nære familie bruker. Forklarte situasjonen og ble tilbudt time på dagen om jeg ville ha. Dagen etter satte jeg opp time, og jeg angrer ikke et sekund eller øre. 1.Hyggelig, effektiv og ryddig tannlege som virket til å like faget sitt. Han tok avstøpning og vi satte opp ny timer et par uker seinere. Ikke nok med det. I mellomtida la han på noe som faktisk så ut som en tann der krona manglet. Det hadde ikke de offentlige gjort; jeg hadde gått rundt med en ytterst plagsom skarp stubb i flere måneder! To uker senere var jeg tilbake, og da oppdaget han en sprekk jeg hadde i en annen fylling som de hadde oversett hos de offentlige. Så om jeg må noe mer kronglete enn å få plombert et hull, så betaler jeg heller for at   en som gjør pålitelig og godt arbeid tar seg av det. Utlandet er jo en mulighet, men man kan få en del slit om noe blir gjort feil, om man får skader... Jeg ville ikke gjort det selv, om jeg ikke hadde vært 200% sikker på hva jeg gikk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, emilie321 skrev:

Det er nye regler fra 1 januar og så og si ingen får dekt noe av tannlegeregningen pga psykisk sykdom. En må enten ha hjemme sykepleie eller være i behandling. Dette sa iallefall min tannlege. Jeg fikk dekt noe før, men det er det visst slutt på nå.

Ja stemmer det. Så har jeg forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...