Gå til innhold

Østrogen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var hos legen og fikk påvist østrogenivå på 1100. Jeg er dame på 37 år, 3.barn, slank og sunt kosthold. Medisiner som tas er Lamictal og Levaxin (godt regulert stoffskifte)

Er dette noe jeg bør være bekymret for? Bør det bli behandlet for å få redusert østrogen nivået?

 

 

Anonymkode: a3946...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Kan jeg få lov å gjette? Du fikk menstruasjon 14 dager etter at prøven var tatt? Det er mest nærliggende forklaring

Hvorfor ble prøven tatt? Hva viste de andre prøvene. Når hadde du menstruasjon før prøven ble tatt? når kom den etter at prøven ble tatt?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei og takk for svar 😊

Glemte å nevne at jeg har hormonspiral. Har kun småblødninger en sjelden gang som menstruasjon, ikke regelmessig hver måned.

Før prøven ble tatt så hadde jeg mensen ca to uker før (uke 22) hadde og ganske ømme og hovne bryster som er svært sjeldent.

Grunnen til prøvetakingen er at jeg sliter med en litt forstørret urinblære som fører til litt resturin. Andre prøver som ble tatt var lever, stoffskifte, hemoglobin, urinprøve, alt var fint utenom forhøyet østrogen som var på 1100.

Prøven ble tatt for en uke siden (uke 24) og har ikke hatt menstruasjonen etter det.

I følge legen så var det ingenting å tenke over det høye østrogen nivået...

 

 

Anonymkode: a3946...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Da stemmer det med at prøven er tatt ved eggløsning, og her er normalområdet for østradiol (østrogen) 300-1500 pmol/L. Er det ikke mulig å få opplyst andre hormonverdier som FSH og LH?

Jeg regner nok så sikkert med at du får menstruasjon om en uke. Kan du gi tilbakemelding om det stemmer? takk.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...