Gå til innhold

Forstår ikke dette med depresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg blir ikke helt klok på dette med depresjon. For meg betyr det litt å forstå hva som utløser det depressive. Jeg har alltid strevd med depressive perioder. Gjerne flere ganger i året. Jeg klarte alltid i mitt hode å forklare det med noe vanskelig i livet mitt. Jeg har hatt mange timer med terapi og snakket med ulike terapeuter. Jeg har prøvd medisin, jeg har fått uføretrygd. Jeg har virkelig prøvd å følge terapeutenes råd og tatt medisinene psykiateren har anbefalt. Etter hvert blir jeg mer og mer forvirret. Depresjonen kommer og går som den vil. Mange av de store vanskelige tingene i livet mitt er tilbakelagt. Jeg har lagt skylden på disse hendelsene men nå ser jeg at bare små ting også kan utløse depresjon. En forkjølelse, for lite søvn,  dager uten noe meningsfullt å gjøre osv. Små ting vipper meg helt over. Men jeg kan også bli dønn deprimert i ukesvis uten at jeg forstår hvorfor.Jeg har mye skyldfølelse for dette. Er det bare min feil? Er jeg selv skyld i at hele livet mitt har vært preget av angst og depresjon? Kunne disse tingene vært unngått hvis jeg hadde oppsøkt hjelp i barne og ungdomsårene? Jeg hadde mitt første møte med psykolog da jeg var rundt førti år. Er det håp for meg?. Er det noen som vil dele sin erfaring rundt disse tingene ? 

Anonymkode: f04f3...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 47 år og hadde endelig nok mod å søke hjelp. Mitt hele liv var preget av depresjon, men utløsende faktor var moras død da jeg var 4,5 år. Det kan aldri vare for sent å søke hjelp. Det kan vare små ting som utløser depresjoner vanskelig å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til depresjoner finnes på et kontinuum fra rent reaktive som følge av store og langvarige påkjeninger til rent biologiske som har sin årsak i gener. En ser sjelden ytterpunktene, og for de aller fleste er det en kombinasjon av en medfødt sårbarhet og livspåkjenninger.

Men,

Når noen opplever gjentatte depresjoner, synker terskelen for hvilke belastninger som skal til for å utløse den neste depresjonen. Etter hvert blir motstandskraften mot ny depresjon så liten at en ofte ikke kan finne en utløsende årsak til hver depresjonsepisode. Denne negative utvikling er en av grunnene til at en bør ta depresjon og dens behandling alvorlig allerede ved første episode og behandle aggressivt med både medisiner og psykoterapi til full remisjon. Hvis ikke, ser en ofte den negative utvikling som TS beskriver.

Til slutt må det sies at en alt for ofte leter etter utløsende faktorer som forklaring. Når en spør deprimerte helt åpent, var det en ny depresjon som førte til disse vanskene, eller var det livsvansker som førte til depresjonen, får en fra en gruppe deprimerte ofte 50/50- svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for godt svar, det hjelper meg å få en slags oversikt over meg selv. Fokuset i terapi har vært traumene og angsten. Det depressive har blitt møtt med AD og ikke snakket så mye om. Jeg har ikke forstått hvordan incest og andre ting kan påvirke livet mitt i dag fordi jeg har ABSOLUTT INGEN følelser når vi snakker om det. Men forstår litt mer ut fra din forklaring. Psykologen er opptatt av å hente frem disse følelsene. Håper han også kan hjelpe meg med hvordan jeg skal håndtere det depressive. Personlig tror jeg at det kan være litt genetisk også. Har en datter som sliter med det depressive uten at hun forstår hvorfor. 

Anonymkode: f04f3...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Har du noen gang forsøkt stemningsstabiliserende? Hvis man stadig får depresjoner og AD feiler, bør man gjøre det. Dette fordi det KAN være snakk om en bipolar lidelse der oppturene er så pass milde at de ikke registreres, eller at de ikke har manifestert seg. Dette er arvelig, så det kan være lurt å ha dette i baktankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Har du noen gang forsøkt stemningsstabiliserende? Hvis man stadig får depresjoner og AD feiler, bør man gjøre det. Dette fordi det KAN være snakk om en bipolar lidelse der oppturene er så pass milde at de ikke registreres, eller at de ikke har manifestert seg. Dette er arvelig, så det kan være lurt å ha dette i baktankene.

Har vært inne på tanken. Ved en bipolar depresjon, kan den utløses av ytre faktorer eller kommer den uansett helt plutselig ?

Anonymkode: f04f3...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært inne på tanken. Ved en bipolar depresjon, kan den utløses av ytre faktorer eller kommer den uansett helt plutselig ?

Anonymkode: f04f3...a8b

Jeg har bipolare depresjoner og hos meg kommer de helt uten grunn.

Anonymkode: b455f...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg er mer sårbar for å bli dårlig i perioder med mye å forholde seg til, men jeg har og opplevd å bli deprimert uten å se en åpenbar grunn. Sånn er vi veldig forskjellige.  Det bygger seg opp over litt tid, men kan komme nokså akutt på andre ganger. Altså a little bit ov this, and a little bit of that. Man må rett og slett bare prøve seg fram, forhåpentlig ha en god dialog med kvalifisert helsepersonell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man alltid ha en grunn da? Jeg synes det er lettere å akseptere at sånn er det hvis jeg kan slippe å alltid lete etter en grunn jeg ikke aner hva er. Noen ganger er det jo opplagt hva som utløste depresjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første store depresjon kom uten åpenbar grunn. Den snek seg inn i kropp og tanker over lang tid. (ca. 2 år)
Jeg trodde den kom plutselig, da jeg plutselig ikke fungerte i livet lenger Men da jeg ble helt frisk så jeg at jeg hadde vært syk lenge. 

De kortere nedstemte periodene jeg hadde hatt før dette, var heller ikke utløst av noe spesielt. 

Etter at jeg startet på AD, har jeg vært helt frisk. Det er 5 år siden. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Soletti skrev:

Må man alltid ha en grunn da? Jeg synes det er lettere å akseptere at sånn er det hvis jeg kan slippe å alltid lete etter en grunn jeg ikke aner hva er. Noen ganger er det jo opplagt hva som utløste depresjonen. 

Selv om man kan ha samme diagnose så er vi forskjellige som mennesker. Noen trenger å forstå og andre har ikke det behovet. Jeg har hatt invalidiserende OCD. Da jeg fikk eksperthjelp og ble grundig « drillet» på hvordan OCDen fungerer var jeg så mye bedre rustet til å møte den. Har kanskje tenkt at det kunne hjelpe meg litt også i møte med depresjon. Selv om det er noe helt annet.

Anonymkode: f04f3...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2018 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Selv om man kan ha samme diagnose så er vi forskjellige som mennesker. Noen trenger å forstå og andre har ikke det behovet. Jeg har hatt invalidiserende OCD. Da jeg fikk eksperthjelp og ble grundig « drillet» på hvordan OCDen fungerer var jeg så mye bedre rustet til å møte den. Har kanskje tenkt at det kunne hjelpe meg litt også i møte med depresjon. Selv om det er noe helt annet.

Anonymkode: f04f3...a8b

Jeg ser det. Jeg leter alltid etter en årsak men merker også at det ikke alltid gagner å lete så mye, av og til er det lettere å gi slipp og la det stå til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart at en ikke forstår depresjon, for det har jo med følelser, og følelser er som et termometer som bare viser din tilstand. Men en kan forstå hvorfor noen er blitt deprimert , hvis det var det du siktet til? 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...