Gå til innhold

Stramme skjedemuskler


Hedvig1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kvinne på 45 år som sliter med smerter ved samleie. Har vært hos gynekolog med problemet. Hun var veldig rask og ikke så veldig interessert i å prate, men sa i alle fall at det skyldes stramme skjedemuskler. Fikk råd om å bruke fingre for å tøye. Samtidig fikk jeg Vagifem for å forebygge tørre slimhinner, da jeg kom i tidlig overgangsalder (før fylte 40 år). Jeg fikk også tips om å se på Vulvaklinikkens nettside, men den finner jeg ikke.

Jeg har "trent" et par ganger i uken i over et år, uten at det hjelper. Jeg har hatt samme kjæreste siden jeg var 17, og vi har alltid hatt et fint seksualliv, men de siste årene har det blitt svært sjelden pga mitt problem. Vi har to barn, som nå er tenåringer - begge forløst ved keisersnitt. Av prevensjon har jeg brukt p-piller og p-sprøyte i mange år. Nå bruker jeg ikke noe. Jeg har ikke opplevd noe som kan forklare hvorfor jeg har det sånn.

Jeg er fortvilet og lei meg og ønsker meg et normalt seksualliv igjen. Finnes det flere råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har ikke undersøkt deg, så jeg kan bare tenke meg til hva som kan være årsak til ditt problem.

Du er kommet meget tidlig i overgangsalder, men får du skikkelig behandling? Vagifem alene er ikke den behandlingen du skal ha. For kvinner med tidlig overgangsalder (før 40-45 år) anbefales på det sterkeste hormonerstatning (HRT). Det kan gis som tabletter eller bedre som østrogenplaster. Det må gis en kombinasjon av østrogen og gestagen, det siste evt som en hormonspiral. Iallfall i starten kan du også bruke Vagifem. Jeg vil tro at dine stramme muskler er en følge av at du har svake slimhinner i skjeden på grunn av østrogenmangel, og som en refleks strammer musklene for å unngå et smertefullt samleie.

Du tilrås å bruke HRT til ‘naturlig overgangsalder’. Du bør konsultere en gynekolog som kan gi deg råd om hormonbehandling og vurdere om østrogenmangel kan være årsaken til ditt problem.

Jeg håper at du kan få hjelp. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...