Gå til innhold

Hormonfritt prevensjonsmiddel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har brukt p-sprøyte fra jeg var 17 til jeg var rundt 19, og siden brukt p-stav. Nå er jeg 23 og småblør nesten konstant. Derfor ønsker jeg ikke å bruke p-stav lenger, og p-sprøyte er uaktuelt da det kan ta ganske lang tid før man kan få barn etter slutt. Jeg ønsker å ha den muligheten åpen. Jeg tåler ikke p-piller. Kobberspiral ønsker jeg ikke da jeg hadde ganske kraftige blødninger før jeg begynte på p-sprøyte/p-stav. Lurer på om det finnes andre muligheter utenom overnevnte alternativer, hormonspiral og prevensjonsmidler som generelt er hormonbaserte? Kondom er selvfølgelig en mulighet, men jeg ønsker å være ekstra sikker og samtidig finne ut hvordan kroppen min fungerer uten tilførsel av hormoner. Siden jeg har brukt prevensjon så lenge ønsker jeg å vite hvordan kroppen min fungerer, og om jeg har hatt eventuelle bivirkninger som feks tap av sexlyst, og jeg er lei av å blø så mye og aldri vite når eller hvor lenge jeg kommer til å blø.

Anonymkode: 3d086...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det finnes en mulighet i form av pessar, men det er vanskelig få tak og det er ikke så mange leger som kan tilpasse det. Hvis du kan få henvisning til en eldre gynekolog, så er det mulighet for tilpasning av rett størrelse og opplæring i bruken. Det må brukes sammen med sæddrepende krem, settes inn rett før samleiet, men man må vente 6-8 timer med å ta det ut etter samleiet. Det er ikke vanskeligere å sette inn enn en tampong. Det må sannsynligvis bestilles via nettet.

Før p-pillen kom for 50 år siden, var det et vanlig prevensjonsmiddel, meget brukt blant f.eks. blant kvinnelige medisinerstudenter i min generasjon. Brukt konsekvent og korrekt er sikkerheten minst 95%, men usikkert ved slurv som det er med alle prevensjonsmidler.

Det finnes ulike elektroniske metoder hvor man med måling av kroppstemperatur eller hormonanalyser i urin kan se om man er i den fruktbare periode. Disse apparater er dyre i anskaffelse og noen også i bruk, og de må kombineres med kondom i de 'farlige' dager.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

http://www.hormonfritt.no/hormonfri-prevensjon/pessar/

http://www.hormonfritt.no/hormonfri-prevensjon/pfc-computer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...