Gå til innhold

Manglende menstruasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!
Jeg sluttet på p-piller i fjor sommer og hadde noenlunde regelmessig menstruasjon resten av året. Jeg hadde siste menstruasjon i januar samt noe lignende mensen men med brunt blod og ikke så lenge i mars. Etter det har det ikke vært noe som helst utenom litt menssmerter som kommer og går innimellom. Jeg er ca 170 høy og 75 kg. 

Har vært hos legen og målt div nivåer men ettersom jeg ikke visste hvor jeg var i syklusen så var det visst vanskelig å tolke disse. Han mente derfor at jeg bare burde vente og se hva som skjedde. Han var lite villig til å hjelpe med noe og forsto ikke min frustrasjon over dette. 

Mine nivåer i Mai:

LH: 15

FSH: 7,6

Østradiol: 262

Prolaktin: 141

Albumin: 40,7

TSH: 2,7

 

De 3 siste + div vitaminnivåer som ble målt ligger innenfor normalområde ifølge referanseområde oppgitt av legen, utenom B12 som ble målt til 805 og hvor jeg ble bedt om å ta mindre tilskudd av dette. 

Jeg har prøvd å google men får ikke til å tolke resten av resultatene selv. Her er det ikke lagt inn noen referanseområder.  Har du mulighet for å hjelpe meg?

Er det eventuelt noe jeg kan gjøre selv for å få gang på det igjen?

På forhånd takk for hjelpen :) 

Anonymkode: 91193...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En av de vanligste årsaker til manglende menstruasjoner hos kvinner i fertil alder (dessverre opplyser du ikke din alder) er tilstanden PCOS (Poly Cystisk Ovarie Syndrom) hvor det er hormonforstyrrelser og sjelden eller manglende eggløsning. Det kan være øket produksjon av mannlige hormoner  med forekomst av uren hud og øket 'mannlig' hårvekst. På eggstokkene ses ved ultralyd karakteristiske forandringer med mange små eggsekker (cyster).

Hormonanalysens svar er forenlig med PCOS, normal østrogen og lett forhøyet LH, men man kan ikke stille diagnosen ut fra prøvene som er tatt av deg. Det bør måles også testosteron og SHBG. (Kommentar: hvis du hadde en normal syklus, så hadde det ingen hensikt å ta prøver. Når du ikke har syklus, så taler hormonsvarene for seg selv, men må tolkes)

Jeg synes at du skal be din fastlege om henvisning til gynekolog for ultralyd og vurdering ang. tilleggsprøver.

Hva du selv kan gjøre? Din vekt er litt i overkanten. Et tap på 3-5 kg kan muligens få syklus tilbake. Litt endring av livsstil mht. kost og mosjon. Behandling videre vil avhenge av din alder, andre symptomer, og evt barneønske.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 28. Glemte å skrive det. 

Har de siste dagene begynt å gråte av alt og ingenting. Jeg er normalt ikke noe lettrørt så syns dette er veldig rart. Kan dette være et pms tegn på at mensen er på vei? Har aldri hatt det på den måten tidligere...

Anonymkode: 91193...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være PMS, men da vil du få menstrajson innen 14 dager (hvis du da ikke er gravid!). Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det kan være PMS, men da vil du få menstrajson innen 14 dager (hvis du da ikke er gravid!). Hilsen Mette

Hvis det er et tegn på graviditet, vil det vise igjen på en test da? Vurderer å ta en test men ettersom jeg ikke vet hvor jeg er i syklusen vet jeg jo ikke om det evnt kan være for tidlig å teste...

Anonymkode: 91193...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ikke har fått menstruasjon innen 14 dager, vil jeg anbefale deg å ta en graviditetstest. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...