Gå til innhold

P-pillen Qlaira


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ønsker å høre erfaringer fra de som bruker p-pillen Qlaira. Jeg er 45 år og har født to barn med keisersnitt. Skal ikke ha flere barn, og har dermed behov for prevensjon. Bruker kondom nå. Ser at Qlaira kan brukes som behandling mot kraftig mensblødning, og det er nettopp derfor jeg lurer på om den kan passe for meg. Eller er det dumt/risikabelt å starte med en p-pille i min alder? Qlaira er jo også markedsført som en "tryggere p-pille", men det høres jo ut for godt til å være sant. Jeg er frisk, normalvektig og ikke-røyker.

Anonymkode: 02122...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I prinsipp er din alder ikke et hinder for å starte med p-pille, men likevel bør det kanskje ikke være et førstevalg? Qlaira er en pille som inneholder det naturlige østradiol, men foreløpig vet man ikke om den er tryggere enn andre p-piller med hensyn til f.eks. blodpropp.

Jeg vil foreslå en hormonspiral. Den er effektiv til å redusere blødningene, etter 2 års bruk er opp til 24% uten blødninger. Mange får i stedet småblødning, spotting. Hvis du ønsker å bruke østrogen i overgangsalderen, så er det en perfekt kombinasjon med spiralen som kan sitte i ca 7 år.

Tenk over det, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svaret. Ja, det var jo det jeg hadde i bakhodet at p-pille kanskje ikke er førstevalget for meg. Det er kanskje lurest for meg å be om å få satt inn en av de små hormonspiralene jeg ser finnes, siden jeg ikke har født vaginalt? Tenker på smerten ved innsetting, som jeg må si at jeg kvier meg voldsomt for. Å miste mensen helt hadde vært fint, men jeg hadde blitt like fornøyd om mengden hadde blitt redusert litt...  

Anonymkode: 02122...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det spiller ingen rolle at du ikke har født vaginalt. Her er rapport ang effekt på blødning og smerte ved innsetting. Du bør i all fall velge Kyleena, den har samme størrelse som Jaydess, men er mer effektiv.

Hilsen Mette

 

År

 

Jaydess

Kyleena

Mirena

 

amenore (ingen menstruasjon)

1

6%

12%

16%

3

12%

20%

24%

5

 

23%

26%

Pasientrapportering av smerter ved innsetting av spiral

 

Jaydess

Kyleena

Mirena

Ingen

30

27

17

Mild

42

46

41

Moderat

22

24

35

Mye

5

4

7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...