Gå til innhold

Ferieutfordringen


 cilie

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ganske lang ferie. Det ser jeg fram til hele året ellers, men nå kunne jeg egentlig gjerne hoppet 2-3 mnd tilbake bare for å ha ferien/vår/sommer foran meg. Når jeg endelig er «her» nå, begynner sporenstreks stresset med å grue seg til jobb og høst/vinter igjen. Kjempesmart!

Det eneste jeg egentlig har lyst til i ferien er 1) spise masse godteri (sad but true) og 2) reise på dyre ferier/shoppe/bruke penger. Dette er jo ikke bærekraftig særlig lenge...

Jeg var på en fin ferie en uke i mai, som jeg egentlig ikke fikk noe ut av pga stress-tanker, men nå har jeg lyst til å dra tilbake - sikkert bare for å oppleve det samme igjen... 

Jeg har vært ekstremt «ugle» i det siste og bare tenkt at hele ferien bare blir å surre med altfor god tid til å tenke og ikke få gjøre det jeg vil (meningsfylte ting som å spise godteri altså😬) eller burde (som å male rekkverk, lese alt jeg burde ha lest, forberede meg på jobb etter ferien osv - men som altså er altfor mye pes til at jeg orker tanken🤯) Det ligger dessuten an til at ferieturen ikke blir slik jeg ønske.(om jeg ønsker noe da🧐)

Så jeg hadde egentlig konkludert at ferien bare blir et H, og jeg kommer til å være nærmest klinisk deprimert ved jobbstart.🤕 

Men på vei hjem fra jobb i går, kom det en sjelden tanke om at den eneste som faktisk kan gjøre ferien god er meg selv. (Evt en stor sum penger, slik at jeg kan si opp jobben, spise masse godteri og trene hver dag med PT🤓

Jeg vet ikke hvordan, men jeg vil så gjerne klare å ha det greit i sommer🤔☀️ Bare bestemme meg for at det blir bra og ha det bra👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, cilie skrev:

Jeg vet ikke hvordan, men jeg vil så gjerne klare å ha det greit i sommer🤔☀️ Bare bestemme meg for at det blir bra og ha det bra👏

Tror det beste du kan gjøre er å avdekke og gjøre noe med årsaken til underliggende misnøye og trøstespising. Du får det neppe særlig greit, uansett ytre omstendigheter, så lenge det så tydelig ligger og gnager ett eller annet innvendig. 

Anonymkode: 78fa1...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det beste du kan gjøre er å avdekke og gjøre noe med årsaken til underliggende misnøye og trøstespising. Du får det neppe særlig greit, uansett ytre omstendigheter, så lenge det så tydelig ligger og gnager ett eller annet innvendig. 

Anonymkode: 78fa1...4ef

Det får jeg ikke gjort så mye med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, cilie skrev:

Det får jeg ikke gjort så mye med. 

Hvorfor er det ikke mulig å gjøre noe med det?

Anonymkode: 90399...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, cilie skrev:

Det får jeg ikke gjort så mye med. 

Da er det nok et klokt valg å bare prøve å ha det så best du kan, slik du sier. Håper sommeren blir bra for deg! :) 

Anonymkode: 78fa1...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, cilie skrev:

Nå har jeg ganske lang ferie. Det ser jeg fram til hele året ellers, men nå kunne jeg egentlig gjerne hoppet 2-3 mnd tilbake bare for å ha ferien/vår/sommer foran meg. Når jeg endelig er «her» nå, begynner sporenstreks stresset med å grue seg til jobb og høst/vinter igjen. Kjempesmart!

Det eneste jeg egentlig har lyst til i ferien er 1) spise masse godteri (sad but true) og 2) reise på dyre ferier/shoppe/bruke penger. Dette er jo ikke bærekraftig særlig lenge...

Jeg var på en fin ferie en uke i mai, som jeg egentlig ikke fikk noe ut av pga stress-tanker, men nå har jeg lyst til å dra tilbake - sikkert bare for å oppleve det samme igjen... 

Jeg har vært ekstremt «ugle» i det siste og bare tenkt at hele ferien bare blir å surre med altfor god tid til å tenke og ikke få gjøre det jeg vil (meningsfylte ting som å spise godteri altså😬) eller burde (som å male rekkverk, lese alt jeg burde ha lest, forberede meg på jobb etter ferien osv - men som altså er altfor mye pes til at jeg orker tanken🤯) Det ligger dessuten an til at ferieturen ikke blir slik jeg ønske.(om jeg ønsker noe da🧐)

Så jeg hadde egentlig konkludert at ferien bare blir et H, og jeg kommer til å være nærmest klinisk deprimert ved jobbstart.🤕 

Men på vei hjem fra jobb i går, kom det en sjelden tanke om at den eneste som faktisk kan gjøre ferien god er meg selv. (Evt en stor sum penger, slik at jeg kan si opp jobben, spise masse godteri og trene hver dag med PT🤓

Jeg vet ikke hvordan, men jeg vil så gjerne klare å ha det greit i sommer🤔☀️ Bare bestemme meg for at det blir bra og ha det bra👏

Hva er årsaken til at du vil spise godt hele tiden? Er det søtsug det går i eller er det tristhet eller noe annet?

Anonymkode: 635d7...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, cilie skrev:

Nå har jeg ganske lang ferie. Det ser jeg fram til hele året ellers, men nå kunne jeg egentlig gjerne hoppet 2-3 mnd tilbake bare for å ha ferien/vår/sommer foran meg. Når jeg endelig er «her» nå, begynner sporenstreks stresset med å grue seg til jobb og høst/vinter igjen. Kjempesmart!

Det eneste jeg egentlig har lyst til i ferien er 1) spise masse godteri (sad but true) og 2) reise på dyre ferier/shoppe/bruke penger. Dette er jo ikke bærekraftig særlig lenge...

Jeg var på en fin ferie en uke i mai, som jeg egentlig ikke fikk noe ut av pga stress-tanker, men nå har jeg lyst til å dra tilbake - sikkert bare for å oppleve det samme igjen... 

Jeg har vært ekstremt «ugle» i det siste og bare tenkt at hele ferien bare blir å surre med altfor god tid til å tenke og ikke få gjøre det jeg vil (meningsfylte ting som å spise godteri altså😬) eller burde (som å male rekkverk, lese alt jeg burde ha lest, forberede meg på jobb etter ferien osv - men som altså er altfor mye pes til at jeg orker tanken🤯) Det ligger dessuten an til at ferieturen ikke blir slik jeg ønske.(om jeg ønsker noe da🧐)

Så jeg hadde egentlig konkludert at ferien bare blir et H, og jeg kommer til å være nærmest klinisk deprimert ved jobbstart.🤕 

Men på vei hjem fra jobb i går, kom det en sjelden tanke om at den eneste som faktisk kan gjøre ferien god er meg selv. (Evt en stor sum penger, slik at jeg kan si opp jobben, spise masse godteri og trene hver dag med PT🤓

Jeg vet ikke hvordan, men jeg vil så gjerne klare å ha det greit i sommer🤔☀️ Bare bestemme meg for at det blir bra og ha det bra👏

Det er trist å lese. Så lenge jeg har "kjent" deg har du vært misfornøyd med situasjonen og hovedfokuset har hele tiden vært på det som burde vært bedre, i stedet for å glede seg over det som er bra. I stedet for å være til stede i nuet, tenker du på det som kommer eller burde komme. Glasset er bestandig halvtomt - ikke halvfullt. Jeg kjenner meg ørlite igjen, men jeg er heldigvis i stand til å glede meg over alt som er bra i livet - og det er mye. Tror det har vært slik lenge for deg, og at du antakelig vil ha problemer med å snu dette selv. Kanskje vil du ha nytte av å snakke med noen profesjonelle?

 

Håper du uansett du får en fin ferie og at du klarer å glede deg over store og små ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke mulig å gjøre noe med det?

Anonymkode: 90399...210

Fordi det ene slår ihjel det andre på en måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det nok et klokt valg å bare prøve å ha det så best du kan, slik du sier. Håper sommeren blir bra for deg! :) 

Anonymkode: 78fa1...4ef

Takk det samme😊☀️ Ja, jeg tror jeg må lære meg til å leve med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er årsaken til at du vil spise godt hele tiden? Er det søtsug det går i eller er det tristhet eller noe annet?

Anonymkode: 635d7...285

Det er så mange uker siden sist. Jeg tror også jeg bruker det til «kos» og «avslapning.» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, cilie skrev:

Fordi det ene slår ihjel det andre på en måte. 

Det var veldig kryptisk.

Anonymkode: 90399...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Xtra skrev:

Det er trist å lese. Så lenge jeg har "kjent" deg har du vært misfornøyd med situasjonen og hovedfokuset har hele tiden vært på det som burde vært bedre, i stedet for å glede seg over det som er bra. I stedet for å være til stede i nuet, tenker du på det som kommer eller burde komme. Glasset er bestandig halvtomt - ikke halvfullt. Jeg kjenner meg ørlite igjen, men jeg er heldigvis i stand til å glede meg over alt som er bra i livet - og det er mye. Tror det har vært slik lenge for deg, og at du antakelig vil ha problemer med å snu dette selv. Kanskje vil du ha nytte av å snakke med noen profesjonelle?

 

Håper du uansett du får en fin ferie og at du klarer å glede deg over store og små ting!

Takk det samme :) 

Ja, jeg har definitivt halvtomt glass og ikke halvfullt. Samtidig har jeg en tendens til å skrive her inne når jeg er molefonken... Jeg er jo glad også noen ganger😅 Kanskje jeg burde være litt mer positiv her inne? Ikke bare klage. Samtidig er det godt med en ventil - verken venner eller kolleger vet selvfølgelig ikke hvor tungt det tidvis er å stå opp.

Jeg har prøvd terapi ja, både psykolog og psykiater, og det var greit å prate om seg selv osv, men det hjalp ikke spesielt mye. Det er mulig jeg prøver igjen i framtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
8 timer siden, cilie skrev:

Nå har jeg ganske lang ferie. Det ser jeg fram til hele året ellers, men nå kunne jeg egentlig gjerne hoppet 2-3 mnd tilbake bare for å ha ferien/vår/sommer foran meg. Når jeg endelig er «her» nå, begynner sporenstreks stresset med å grue seg til jobb og høst/vinter igjen. Kjempesmart!

Det eneste jeg egentlig har lyst til i ferien er 1) spise masse godteri (sad but true) og 2) reise på dyre ferier/shoppe/bruke penger. Dette er jo ikke bærekraftig særlig lenge...

Jeg var på en fin ferie en uke i mai, som jeg egentlig ikke fikk noe ut av pga stress-tanker, men nå har jeg lyst til å dra tilbake - sikkert bare for å oppleve det samme igjen... 

Jeg har vært ekstremt «ugle» i det siste og bare tenkt at hele ferien bare blir å surre med altfor god tid til å tenke og ikke få gjøre det jeg vil (meningsfylte ting som å spise godteri altså😬) eller burde (som å male rekkverk, lese alt jeg burde ha lest, forberede meg på jobb etter ferien osv - men som altså er altfor mye pes til at jeg orker tanken🤯) Det ligger dessuten an til at ferieturen ikke blir slik jeg ønske.(om jeg ønsker noe da🧐)

Så jeg hadde egentlig konkludert at ferien bare blir et H, og jeg kommer til å være nærmest klinisk deprimert ved jobbstart.🤕 

Men på vei hjem fra jobb i går, kom det en sjelden tanke om at den eneste som faktisk kan gjøre ferien god er meg selv. (Evt en stor sum penger, slik at jeg kan si opp jobben, spise masse godteri og trene hver dag med PT🤓

Jeg vet ikke hvordan, men jeg vil så gjerne klare å ha det greit i sommer🤔☀️ Bare bestemme meg for at det blir bra og ha det bra👏

Kan det være en ide å dele opp ferien slik at du jevnlig kan ha noe å glede deg til ? Kanskje litt sent nå i år, men neste år ?

Jeg skal ha ei uke nå. 

Deretter jobbe i 2 uker og fra midten av juli 2 nye uker ferie hvor vi drar til Spania. Skal ha et par avspaseringsdager også, slik at jeg kan pakke ut og vaske klær og slipper å dra rett på jobb. 

Den fjerde uka tar vi midt i september. Tanken var fjelltur, men nå har vi begynt å snakke om Roma. Tiden får vise. 

Og så tenker jeg å ta noen dager i jula. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Kan det være en ide å dele opp ferien slik at du jevnlig kan ha noe å glede deg til ? Kanskje litt sent nå i år, men neste år ?

Jeg skal ha ei uke nå. 

Deretter jobbe i 2 uker og fra midten av juli 2 nye uker ferie hvor vi drar til Spania. Skal ha et par avspaseringsdager også, slik at jeg kan pakke ut og vaske klær og slipper å dra rett på jobb. 

Den fjerde uka tar vi midt i september. Tanken var fjelltur, men nå har vi begynt å snakke om Roma. Tiden får vise. 

Og så tenker jeg å ta noen dager i jula. 

Det kan hende det hadde vært sunt for meg, men det er ikke mulig.

Roma er en storby jeg ikke har vært i, men som jeg har skjønt man burde ha vært i. «Se Roma og dø.» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jepp - da ble det vel noen dager som ikke akkurat går inn i minneboka for sommeren 2018...

3. ferieuke starter med å sove dårlig, stå sent opp, ikke trene og tenke at sommeren snart er slutt. Tenker på at jeg umulig hadde orket å jobbe med denne «ME-light-sykdommen.» (NB! Brukes som illustrasjon/metafor på hvordan formen er) Vurderer å dra til lege. Skjønner ikke at det er normalt å være så slapp. 

Har spist høykarbo i 2 dager - planla en dag, men ble to. Har ikke tall på hvor mye is jeg har spist. Så har vel egentlig lagt på meg 700 g på 2 ferieuker🐳 

Jaja. Ikke akkurat enkelt å bare nyte hver dag og lage seg en fin ferie🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, cilie skrev:

Jepp - da ble det vel noen dager som ikke akkurat går inn i minneboka for sommeren 2018...

3. ferieuke starter med å sove dårlig, stå sent opp, ikke trene og tenke at sommeren snart er slutt. Tenker på at jeg umulig hadde orket å jobbe med denne «ME-light-sykdommen.» (NB! Brukes som illustrasjon/metafor på hvordan formen er) Vurderer å dra til lege. Skjønner ikke at det er normalt å være så slapp. 

Har spist høykarbo i 2 dager - planla en dag, men ble to. Har ikke tall på hvor mye is jeg har spist. Så har vel egentlig lagt på meg 700 g på 2 ferieuker🐳 

Jaja. Ikke akkurat enkelt å bare nyte hver dag og lage seg en fin ferie🤯

Jeg ble ekstremt slapp av å gå på lavkarbo. Holdt ut noen måneder og det bedret seg overhodet ikke.

Anonymkode: 11887...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ekstremt slapp av å gå på lavkarbo. Holdt ut noen måneder og det bedret seg overhodet ikke.

Anonymkode: 11887...bfa

Interessant å høre. Jeg skulle nå ha fått den energien alle snakker om - hvor sult uteblir og energien er på topp. Jeg synes jeg bare er slapp og halvt depressiv. Magen min er bedre, selv om det «stopper litt» innimellom. Det kan jo ikke være sånn at man må hive innpå med masse Magnesium for at «systemet» skal fungere. 

Jeg skal prøve å øke grønnsaksinntaket og se hvordan det går. Ikke lett akkurat nå hvor jeg bare har lyst til å kjøpe meg ferske bakevarer🤪 Skal ikke gjøre det da. Overrasket over hvor «avhengig» jeg er av sukker. Har lyst på godteri og usunn mat hele tiden jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, cilie skrev:

Jepp - da ble det vel noen dager som ikke akkurat går inn i minneboka for sommeren 2018...

3. ferieuke starter med å sove dårlig, stå sent opp, ikke trene og tenke at sommeren snart er slutt. Tenker på at jeg umulig hadde orket å jobbe med denne «ME-light-sykdommen.» (NB! Brukes som illustrasjon/metafor på hvordan formen er) Vurderer å dra til lege. Skjønner ikke at det er normalt å være så slapp. 

Har spist høykarbo i 2 dager - planla en dag, men ble to. Har ikke tall på hvor mye is jeg har spist. Så har vel egentlig lagt på meg 700 g på 2 ferieuker🐳 

Jaja. Ikke akkurat enkelt å bare nyte hver dag og lage seg en fin ferie🤯

Det var det glasset som bestandig var halvtomt for deg. Det er 9. juli og sommeren er på ingen måte snart over!

 

Høres ut som du kunne trenge å aktiviseres i ferien, gå i fjellet eller noe annet aktivt, i stedet for alt for mye tid til å tenke på alt som burde vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...